چای سبز چگونه لاغر می‌کند؟ / تولید نان‌های صنعتی راهکاری برای کاهش نمک

درمان استرس بدون داروهای شیمیایی، نقش پرستاران در بسیج ملی کنترل فشار خون، تولید نان‌های صنعتی راهکاری برای کاهش نمک در نان‌ها، لاغری با چای سبز و تاثیر کلسترول بد بر آلزایمر زودهنگام را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت حضور پرستاران در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور پرداخت.

مریم حضرتی با اشاره به اهمیت اندازه گیری صحیح فشار خون اظهار کرد: کلاس های ۲ ساعته توجیهی آموزشی، فیلم های آموزشی و پروتکل نحوه گرفتن فشار خون صحیح؛ جهت ایجاد هماهنگی در اختیار کلیه پرستاران شرکت کننده در طرح قرار داده می شود.

حضرتی با تاکید بر دسترس بودن ایستگاه های فشارخون در بیمارستان ها و سطح شهر، گفت: باید تبلیغات در سطح دانشگاه ها به نحوی باشد که شاهد حضور حداکثری مردم در این طرح برای اندازه گیری فشارخون باشیم.

معاون وزیر بهداشت  با بیان تدوین شاخص هایی برای بررسی مشارکت پرستاران و اثربخشی فعالیت آنان در این طرح گفت: شاخص هایی از قبیل تعداد پرستاران مشارکت کننده در طرح، تعداد شیفت کاری حضور پرستاران در طرح، مورد های جدید فشارخون که شناسایی می شوند، تعداد افرادی که آموزش می بینند و تعداد افرادی که ارجاع داده می شوند و حتی تعداد دانشجویان مشارکت کننده در طرح و تعداد مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی جز شاخص های مد نظر ماست.

حضرتی تصریح کرد: مدیران پرستاری، روزانه فعالیت های دانشگاههای خود در کمپین ملی فشار خون را گزارش دهند.

حضرتی افزود: پرستاران، در کلینیک های بیماری های غیر واگیر که در ۱۰۰۰ بیمارستان راه اندازی خواهد شد، در بیش از ۱۸۰ کلینیک تخصصی، در مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل و پایگاه های سیار که در کشور ایجاد خواهد شد، به صورت هر پرستار یک شیفت در این طرح ارائه خدمت می کنند.

وی افزود: امروز وظیفه داریم تا با تعیین فشار خون، ارایه آموزش، آگاه سازی و حساس کردن جامعه در کنترل، مراقبت و مدیریت فشارخون، جامعه را از این عامل پرخطر که به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می شود و ۴۰ درصد جمعیت نیز دچار آن هستند آگاه کنیم و در این ارتباط بسیج ملی فشارخون بالا تشکیل شده است.

تاثیر کلسترول بد بر آلزایمر زودهنگام

مطالعات اخیر محققان دانشگاه اموری در آمریکا نشان می‌دهد کلسترول بد (LDL) سن ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

بر اساس مطالعات صورت گرفته، سطح کلسترول LDL نقش مهمی در بروز و توسعه بیماری آلزایمر دارد. لیپو پروتئین کم چگالی (LDL) در زبان عامیانه به کلسترول بد معروف است. این دسته از لیپو پروتئین‌ها کلسترول را به بافت‌های خارج کبدی انتقال می‌دهند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد سطح بالای کلسترول LDL سن ابتلاء به آلزایمر را کاهش می‌دهد. محققان احتمال می‌دهند ارتباط کلسترول با آلزایمر به دلیل فاکتورهای ژنتیکی باشد. بر اساس مطالعات قبلی، جهش در ژنی به نام APOE با بروز آلزایمر مرتبط است. در مطالعه دیگری ثابت شد که گونه‌ای از این ژن به نام APOE E۴ میزان LDL را افزایش می‌دهد.

بروز علائم آلزایمر قبل از ۶۵ سالگی معمولاً شکلی نادر از آلزایمر است که آلزایمر زودهنگام نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد این حالت معمولاً ریشه ژنتیکی دارد. ژن‌های APP، PSEN۱ و PSEN۲ از عوامل خطر آلزایمر زودهنگام هستند، ولی حدود ۱۰ درصد از بیماری را می‌توان به این ژن‌ها اختصاص داد و ۹۰ درصد دیگر ناشناخته است.

محققان برای بررسی عوامل بروز آلزایمر زودهنگام، نمونه خون دو هزار و ۱۲۵ نفر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند عوامل ژنتیکی فقط ۱۰ درصد در بروز آلزایمر زودهنگام نقش دارند و سطح بالای کلسترول LDL یکی از مهمترین عوامل ابتلاء به آلزایمر در دهه ۶۰ سالگی است.

این دستاورد در پیشگیری و درمان آلزایمر بسیار مهم است و می‌تواند در توسعه روش‌های درمان مؤثر باشد.

تولید نان‌های صنعتی، راهکاری برای کاهش نمک در نان‌ها

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: راهکار اصلی کاهش نمک در نانها، بازنگری بر کیفیت گندم و آرد یا تولید نان‌های صنعتی است.

علیرضا رییسی با اشاره به شوری نان ها به عنوان قوت غالب ایرانیان اظهار کرد: یکی از راهکارهای عملی برای کنترل و کاهش مصرف نمک، این است که نمک مصرفی قوت غالب مردم کاهش پیدا کند. این موضوع راهکاری است که در کشورهای دنیا نیز عملیاتی شده است.

وی افزود: در کشور ما نیز یکی از غذاهایی که مصرف زیادی دارد، نان است. در این راستا، یکی از بهترین راهکارها، رفتن به سوی تولید نان های صنعتی است؛ چراکه در نان های صنعتی می توان کنترل بهتری بر میزان نمک مصرفی انجام داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما نان های سنتی طرفدار زیادی دارد. این موضوع ایراد ندارد، اما مشکل اینجا است که کنترل نمک در تولید نان های سنتی بسیار سخت است. از طرفی، به گفته صنف نانوایی ها، به دلیل نامناسب بودن کیفیت آردها، مجبور به استفاده از نمک بیشتر برای فرآوری خمیر نان هستند.

رییسی تاکید کرد: در این زمینه نظارت ها و کنترل های بسیاری از سوی معاونت بهداشت و غذا و دارو انجام می شود. با نانوایی های متخلف برخورد شده و تعدادی از آنها نیز پلمپ شده اند. اما این برخوردها، راهکار اصلی موضوع نیست، بلکه راهکار اصلی کاهش نمک در نان ها، بازنگری بر کیفیت گندم و آرد یا تولید نان‌های صنعتی است.

چای سبز چگونه لاغر می‌کند؟

در کنار روش‌هایی مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، روش‌های کمکی دیگری نیز برای کاهش وزن وجود دارد که از آن‌ جمله می‌توان به نوشیدن چای سبز اشاره کرد.
بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه بارها مزایای بسیارِ چای سبز را گوشزد کرده‌اند و در میان توصیه‌های گوناگون برای لاغری، نوشیدن روزانه بین دو تا سه فنجان چای سبز نیز موثر دانسته شده است.

اما چای سبز چگونه باعث کاهش وزن و چربی‌سوزی می‌شود؟ در ادامه شش روشی که چای سبز منجر به لاغری می‌شود به نقل از سایت "ریواردمی" آورده شده است:
۱) کاتچین‌ها و کافئین موجود در چای سبز با چربی‌ها مبارزه می‌کند:

چای سبز قدرت بسیاری داشته و حاوی مواد زیستی فعال مانند کافئین و اپی‌گالوکتشین گالات (EGCG) است که به طور مستقیم روی سوخت و ساز، سوختن چربی و بهبود سطح انرژی تاثیر دارند.

۲) چای سبز در تجزیه سلول‌های چربی از خود چربی‌ها کمک می‌گیرد:

مواد تشکیل دهنده موجود در چای سبز سطوح هورمون نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. این هورمون هشداری را به همراه دارد که منجر به تجزیه و شکستن سلول‌های چربی و تبدیل آن‌ها به انرژی قابل استفاده می‌شود.

۳) چای سبز به هنگام ورزش کردن شدیدتر اثر می‌کند:

تقریبا هر کدام از مکمل‌های کاهش وزن یکی از عناصر چای را در خود دارد و این دلیل ویژه‌ای دارد. تحقیقات نشان داده که چای به ویژه چای سبز تاثیرات ورزش را تشدید می‌کند
۴) چای سبز کالری‌سوزی می‌کند:

بدن ما به طور دائم در حال سوزاندن کالری است. چه در حال نشستن باشید، چه خوابیدن و چه ایستادن همیشه بدن به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد و این انرژی از سوزاندن کالری به دست می‌آید. نوشیدن چای سبز منجر به افزایش سه تا چهار درصدی مقدار کالری‌سوزی بدن می‌شود که حدود ۶۰ تا ۸۰ کالری در روز برآورد می‌شود.

۵) چای سبز دریافت کالری را در شما کاهش می‌دهد:

چای سبز به روشی طبیعی اما آهسته اشتها را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که شما غذای کمتری خورده و کالری کمتری دریافت می‌کنید، در نتیجه دچار کاهش وزن خواهید شد.
۶) چای سبز چربی‌های بد را هدف قرار می‌دهد:

چای سبز بسیار آهسته و با تغییرات کوچک در کاهش وزن تاثیر دارد اما آن چه که اهمیت بیشتری دارد، نوع چربی‌هاییست که مورد هدف قرار می‌دهد. تحقیقات نشان داده تاثیر نوشیدن چای سبز به طور عمده روی چربی‌های مضری است که اطراف اندام‌های مختلف بدن تجمع یافته و باعث بیماری‌های جدی از جمله دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی می‌شود

فراموش نکنید که نوشیدن چای سبز برای کاهش وزن ایده‌ای مناسب و تاثیرگذار است اما تاثیر آن بسیار آهسته و ضعیف است. برای برخورداری کامل از مزایای چای سبز بهتر است در کنار نوشیدن آن، ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب و هم‌چنین اصلاح سبک زندگی را در نظر داشته باشید.

بدون داروهای شیمیایی استرس خود را درمان کنید

دانشمندان در یافته‌های جدید خود به ارتباط بین میکروب‌های روده‌ای و کاهش استرس در بدن دست یافته‌اند

نگرانی و استرس یکی از نشانه‌های روحی متداولی است که اکثر مردم با آن مواجه هستند؛ بر اساس مطالعات یک سوم مردم در طول زندگی با نشانه‌های استرس مواجه بوده‌اند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد میکروب‌های روده‌ای که تعداد آن‌ها به تریلیون‌ عدد می‌رسد نقشی مهم در سیستم ایمنی و متابولیسم بدن ایفا می‌کنند و به دلیل فراهم کردن واسطه‌های ضروری، مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌توانند به تنظیم عملکرد مغز کمک خواهند کرد.

مطالعات اخیر پیش بینی می‌کند اختلالات روانی با تنظیم میکروب روده درمان می‌شود، اما هنوز شواهد دقیقی برای این موضوع وجود ندارد، بنابراین یک تیم محقق از مرکز مطالعات روانی شانگ‌های روی این موضوع کار می‌کنند تا به شواهدی برای این فرضیه دست پیدا کنند، محققان با ۲۱ مطالعه روی هزار و ۵۰۳ نفر، ۱۴ مطالعه پروبیوتیک‌ها را به عنوان مداخله‌گر برای تنظیم میکروب‌های روده در نظر گرفته‌اند، همچنین هفت ماده غیر پروبیوتیک هم برای تنظیم رژیم روزانه در نظر گرفته شده‌اند.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به طور طبیعی در برخی از غذاها وجود دارند و به عنوان باکتری‌های مفید مطرح می‌شوند چرا که با باکتری‌های مضر بدن مقابله کرده و آن‌ها را از ورود به روده باز می‌دارند.

محققان دریافتند که مکمل‌های پروبیوتیک در هفت مطالعه انجام شده یک نوع بوده‌اند و یک مطالعه دیگر از یک محصول حاوی ۲ نوع پروبیوتیک استفاده کرده‌اند و همچنین مکمل‌ها در پنج مطالعه دیگر شامل حداقل سه نوع بوده‌اند.

به طور کلی ۱۱ مطالعه از مجموع ۲۱ مطالعه تاثیر مثبتی از نشانه‌های استرس با تنظیم میکروب‌های روده‌ای وجود دارد به این معنی که بیش از نیمی از مطالعات رویکرد مثبتی به این موضوع دارند.

برخی مطالعات از مکمل‌های مداخله کننده برای تنظیم میکروب‌های روده‌ای (IRIF) به عنوان یک راهکار و درمان استفاده می‌کنند.

در پنج مطالعه از IRIF‌ها به عنوان مداخله کننده استفاده شده است و یک مطالعه بر مبنی استفاده از غیر پروبیوتیک‌ها برای بررسی استفاده کرده‌آند که در این مطالعات نشان می‌دهد مسیر غیر پروبیوتیک نتایج مثبتی بر کاهش نشانه‌های استرس داشته است

مداخله کننده‌های غیر پروبیوتیک از مطالعات IRIF به تنهایی موثرتر هستند.

بسیاری از مطالعات دیگر هنوز به طور جدی گزارش نشده‌اند و عوارض آن مشخص نیست و چهار مطالعه اثرات جانبی خفیف مانند دهان خشک و اسهال را گزارش کرده‌اند، دانشمندان همچنین پیشنهاد می‌کنند که علاوه بر استفاده از داروها روانپزشکی برای درمان می‌توانید با تنظیم فلور روده به کاهش علائم اضطراب کمک کنیم.

کد خبر 377720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.