ثبت ۱۲۹ اثر نطنز در فهرست آثار ملی

نطنز_سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: در این شهرستان یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری شناسایی شده است. از این تعداد ۱۱۰ اثر تاریخی، ۱۱ اثر ناملموس و هشت اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز با بیان اینکه این شهرستان از گذشته‌های دور زادگاه بزرگان و هنرمندان زیادی بوده است که آثاری ارزشمند خلق کرده‌اند، اظهار کرد: تعدادی از رشته‌های صنایع‌دستی مانند سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، سبدبافی، دوخت لباس‌های محلی و زیورآلات سنتی ابیانه تا به امروز در شهرستان فعال است و اداره میراث فرهنگی برای حفظ و بقای آن‌ها به روش‌های مختلف تلاش کرده است.

وی با اشاره به قدمت و سابقه صنایع‌دستی شهرستان عنوان کرد: در این شهرستان یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری شناسایی شده است که از این تعداد ۱۱۰ اثر تاریخی، ۱۱ اثر ناملموس و هشت اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز ادامه داد: دروه‌های آموزشی برای بیش از ۷۰۰ نفر از هنرجویان رشته‌های رودوزی سنتی، قلمزنی معرق، منبت چوب، میناکاری و نگارگری برگزار شده است.

یزدانمهر اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۸۳ پروانه تولیدی کارگاهی، انفرادی و کارت شناسایی صادر شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون رشته‌های خراطی، سفال و سرامیک و دوخت لباس‌های محلی ابیانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و هنرمندان دو رشته نیز موفق به دریافت نشان ملی شده‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز با بیان اینکه حدود چهار میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان پرداخت شده است، یادآور شد: بیش از ۲۰ مجوز ایجاد و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی در شهرهای نطنز و بادرود و روستاهای متین‌آباد، ده‌آباد و روستاهای بخش مرکزی نطنز صادر شده است.

کد خبر 377718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.