ورود آب شیرین به شبکه توزیع خور پس از یک دهه/ رفع ممنوعیت صادرات پیاز

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می توان رفع ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز، ورود آب شیرین به شبکه توزیع شهر "خور" پس از یک دهه، آرامش بازار شکر، ایجاد یک آلودگی نفتی بزرگ در دریای عمان و کاهش قیمت خودرو را نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "پس از یک دهه، آب شیرین از چشمه بازیاب وارد شبکه توزیع شهر خور در استان اصفهان شد؛" این خبر هم خوشحال کننده هم دغدغه آمیز را در هفته گذشته مدیر آبفای خور اعلام کرد.

محمد جواد فیروزی با اشاره به وارد مدار شدن آب شیرین در شبکه توزیع آب شرب شهر خور گفت که "در یک دهه اخیر به‌دنبال وقوع خشکسالی در استان، آبدهی چشمه بازیاب که تنها منبع تامین کننده آب شیرین شهر خور است بسیار کاهش یافته بود، به‌طوری‌که از سال ۸۸ تا پایان سال ۹۷ آب شیرین وارد شبکه توزیع شهر خور نشد. در سال آبی جاری به‌دنبال بارندگی‌های قابل توجه در این شهرستان، از ابتدای سال ۹۸ با ورود آب به شبکه توزیع شهر خور، مردم در منازل خود از آب شیرین بهره‌مند شدند."

وی همچنین به میزان آبدهی چشمه بازیاب پرداخت و عنوان کرد: "براساس دبی سنجی‌های صورت گرفته در زمان ترسالی، آب‌دهی این چشمه به بیش از ۲۰ لیتر در ثانیه می‌رسد و در زمان خشکسالی حدود یک لیتر در ثانیه است."

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه بخوانید:

** گمرک ایران در بخشنامه ای رفع ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز را به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد.

** کاهش انتشار آلاینده‌های شرکت فولاد مبارکه با تلاش محققان کشور؛ محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید فیلترهای غبارگیر در سال گذشته توانستند سه هزار فیلتر را برای استفاده به شرکت فولاد مبارکه بفروشند که این امر کاهش انتشار آلاینده‌های این شرکت به محیط زیست را به دنبال داشته است.

** " آرامش نسبی در بازار شکر"؛ مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران گفت: با تامین شکر تولید داخل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر وارداتی توسط بخش خصوصی و دولتی، بازار این محصول از آرامش نسبی برخوردار است.

** رییس اتحادیه تولید و فروش گز و شیرینی اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه با توزیع شکر توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، درصد زیادی از مشکل تامین شکر حل شد، گفت: به دلیل گرانی مواد اولیه، تولید زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است. در شرایط کنونی نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که اذهان عمومی نسبت به وضعیت بازار مشوش شود.

** همزمان با افزایش دما در نقاط مختلف کشور و استفاده هرچه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی، پیک مصرف برق نیز روند صعودی به خود گرفته و از مرز ۴۷ هزار مگاوات گذشت. در دهمین هفته سال ۹۸ با افزایش تدریجی دمای هوا و استفاده هرچه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی که بخش عمده‌ای از مصرف برق فصل تابستان را به خود اختصاص داده‌اند، پیک مصرف دوباره روندی صعودی به خود گرفته و از مرز ۴۷ هزار مگاوات گذشته است.

اوج مصرف برق کشور در ساعت ۱۴:۲۸ دقیقه روز گذشته به ۴۷ هزار و ۴۳۹ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با پیک مدت مشابه سال گذشته حدود چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

** در بازار خرید و فروش خودرو همچنان روند کاهش قیمت‌ انواع خودروهای داخلی و وارداتی ادامه دارد، به‌نحوی که در خودروهای داخلی کاهش قیمت‌ خودرو پنج تا ۱۵ میلیون تومان و در خودروهای مونتاژی ۷۰ میلیون تومان تا ۱۳۵ میلیون تومان به‌وجود آمده است به‌عنوان نمونه خودرو پژو۲۰۰۸ از ۴۸۰ میلیون تومان به ۳۴۵ میلیون تومان، اکسنت از ۳۷۰ میلیون تومان به ۲۹۵ میلیون تومان، هایما اس۷ از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲۹۸ میلیون تومان رسیده است.

** " آمار دام سبک کشور ۶۵.۶ میلیون رأس برآورد شد"؛ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران آمارهای رسمی، در اردیبهشت ماه سال ۹۸، تعداد ۱.۷ میلیون رأس بره و ۸۰۰ هزار رأس بزغاله در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده است.

نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک، در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ نشان می‌دهد که تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشــور ۴۷.۹ میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله ۱۷.۷ میلیون رأس بوده، که نسبت به زمان مرجع (مهر ماه ١٣٩٧) به‌ترتیب ٢٧ و ٢٢ درصد افزایش یافته است.

** معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به استراتژی این شرکت برای استفاده از پساب تصفیه شده در تمامی نیروگاه‌های کشور، گفت: این طرح هم اکنون به‌صورت پایلوت در نیروگاه شهید مفتح همدان در حال اجراست و بیش از ۸۵ درصد آب مورد نیاز این واحد از پساب تامین می‌شود.

عبدالرسول پیشاهنگ با اشاره به تمهیدات این شرکت برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیروگاه‌های کشور، اظهار کرد: در حال‌حاضر تنها سه تا چهار نیروگاه کشور از برج‌ مرطوب "تر" به‌منظور خنک کردن سیستم خود استفاده می‌کنند که با توجه به مشکلات کم آبی در کشور در حال طراحی برج خشک برای برخی نیروگاه‌ها مانند واحد اصفهان هستیم.

** استاندار اصفهان گفت: ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از معدن‌داران استان اصفهان اختصاص یافته که پیگیر تحقق این امر هستیم.

** یزدان سیف با بیان این که جریان تجارت و تامین کالاهای اساسی در دو ماهه سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: با تمهیداتی که در بخش دولتی دیده شده هیچ مشکلی در تامین شکر مورد نیاز کشور وجود ندارد. واردات ۴۰۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده، بخش خصوصی نیز ۸۰۰ هزار تن برای واردات این محصول ثبت سفارش انجام داده و کشتی های تامین شکر بخش خصوصی از هفته گذشته وارد بندر شده اند.

** "امکان تولید انرژی الکتریکی از خطوط انتقال آب در کشور"؛ مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری آبفا با اشاره به احداث هزاران کیلومتر خطوط انتقال آب در کشور گفت: می‌توان از خطوط انتقال آب برای تولید انرژی برق استفاده کرد.

** رادارهایی فضایی یک آلودگی نفتی بزرگ را در آب های دریای عمان ناشی از اقدام خرابکارانه در تاریخ دوازدهم ماه جاری میلادی علیه نفتکش عربستانی "امجاد" و سه کشتی دیگر که در بیرون بندر فجیره لنگر انداخته بودند، رصد کردند.

** سید کمیل طیبی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی می‌تواند منجر به از بین رفتن حباب ارز شده و باعث ایجاد ثبات در این بازار می‌شود. اگر بازار متشکل ارزی به معنای واقعی شکل بگیرد، تامین کننده نظر برخی اقتصاددانان است که معتقد به تک نرخی شدن ارز هستند زیرا در سیستم چند نرخی بودن ارز با مشکلات رانت و مواردی از این قبیل مواجه هستیم. بنابراین بازار متشکل ارزی اگر بر هدف تک نرخی شدن ارز و حفظ و حراست از آن پیاده شود و استوار بماند، یک بازار متشکل ارزی واقعی است که در آن، نرخ ارز توسط بازار تعیین می‌شود.

** "کاهش رسوب کالا با حمل کالاهای اساسی از بندر چابهار"؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: افزایش جریان کالایی و کاهش رسوب کالا، با حمل کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار امکانپذیر است.

** یک کارشناس سیاستگذاری انرژی اعلام کرد که عرضه مازاد نفت سبب افت قیمت آن تا سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد شد؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خواهان افت قیمت بنزین در آمریکاست و رقیبانش در حزب دموکرات این کشور، در پی ایجاد کمبود نفت هستند تا قیمت‌ها بالاتر برود. این چالش انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی آمریکاست که در آن مشخص می‌شود ترامپ دوباره انتخاب می‌شود یا خیر.

** "آرایشگران اصفهان نرخنامه مصوب ندارند"؛ دبیر اتحادیه آرایشگران زنانه به ایمنا گفت: از سال ۱۳۹۴ تا کنون به دلیل نبودن نرخنامه مصوب، شاهد هرج و مرج بسیاری درعرصه فعالیت آرایشگران هستیم و هر کس به هر میزان که بخواهد پول دریافت می‌کند.

** رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف ایران در دستور کار قرار دارد، گفت: امسال شورای حقوق و دستمزد برای قالیبافان به‌صورت منطقه‌ای و کشوری تشکیل می‌شود. با ثبت جهانی فرش دستباف خراسان شمالی، ارتقای کیفیت و بازاریابی مناسب آن می‌توان شرایط حضور آن در بازارهای جهانی را مهیا کرد.

وی از صادرات ۸۰ درصد فرش تولیدی در کشور خبر داد و عنوان کرد: در سال جاری به دنبال شناسنامه‌دار کردن فرش کشور در جهان هستیم تا بتوانیم مشکل اساسی صادرات فرش را با این اقدام حل کنیم.

** دومین نمایشگاه جهیزیه و ملزومات ازدواج از ۱۱ تا ۱۶ خردادماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۱۶۰ مشارکت کننده از استان‌های اصفهان، تهران، قم، گیلان، یزد و قزوین به ارائه محصولات خود می‌پردازند و شرایط ویژه‌ای را نیز برای فروش محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انواع لوازم خانگی، لوازم و ظروف آشپزخانه، لوستر و چراغ‌های تزئینی، فرش، تابلو فرش، تزئینات منزل، مبلمان، دکوراسیون، مصنوعات چوبی و کالای خواب در بیش از ۹ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به نمایش درخواهد آمد.

** قائم‌مقام وزیر راه در امور مسکن مهر با اشاره به پایان پروژه مسکن مهر در استان‌های یزد، زنجان و چهارمحال و بختیاری از بسته شدن پرونده مسکن مهر در پنج استان دیگر تا پایان شهریور خبر داد و گفت: پرونده پروژه‌های مسکن مهر در استان‌های یزد، زنجان و چهارمحال و بختیاری بسته شده و در استان‌های قم، مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و بوشهر نیز تا پایان شهریورماه بسته خواهد شد.

** مدیر قطب علمی اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان به ایمنا گفت که با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد تنش‌های بین ایران و آمریکا حداقل به صورت لفظی افزایش پیدا کند و همینطور با نظر به عملکرد موفق‌تر بانک مرکزی نسبت به سال گذشته، انتظار بروز جهش‌های قیمتی در بازار ارز مانند آنچه در سال گذشته شاهد آن بودیم نیست. در کل، بازار طلا و ارز تحت تاثیر مسائل سیاسی-اقتصادی است؛ البته در بازار طلا نوسانات جهانی انس طلا نیز علاوه بر مسائل سیاسی- اقتصادی ملی، بر نوسانات بازار طلای داخلی اثرگذار است. شدت این تنش‌های سیاسی در چند روز اخیر کمی ملایم‌تر شده اما در صورتی که شدت این تنش‌ها افزایش یابد، با نوسانات بازار ارتباط مستقیم پیدا می‌کند.

کد خبر 377703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.