۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
پارک سرپوشیده در سوئد

یک شرکت معماری سوئدی در نظر دارد یک پارک عمومی و تقریبا سرپوشیده در استکهلم بنا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاثیر شرایط آب‌وهوایی بر فضاهای عمومی یکی از جنبه‌های مهم طراحی شهری به شمار می‌رود. در واقع رابطه ساده‌ای بین هوای گرم و زندگی عمومی وجود دارد، به این معنی که هرچقدر شرایط آب‌وهوایی بهتر باشد، مردم بیشتر به سمت فضاهای عمومی و  در نتیجه برقراری ارتباط با یکدیگر تشویق می‌شوند. البته فضاهای بسته زیادی نظیر رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید که اغلب در زیرزمین‌ها قرار دارد، در شهرهایی چون اسلو پایتخت نروژ، استکهلم در سوئد و هلسینکی پایتخت فنلاند، وجود دارد.

اما چنین مکان‌هایی فقط فضاهای تجاری محسوب می‌شود و مکان‌هایی نظیر موزه‌ها و کتابخانه‌های عمومی به ندرت در هر خیابانی دیده می‌شود. به همین دلیل، یک گروه معماری سوئدی چنین استدلال می‌کند که شهرهای اسکاندیناویایی به فضاهای غیر تجاری بیشتری، به خصوص در فصل زمستان نیاز دارد.

طراحان سوئدی پارکی تقریبا سرپوشیده در میدان Sankt Eriksplan در پرجمعیت‌ترین منطقه استکهلم، واقع در بالای یک ایستگاه مترو، طراحی کرده‌اند. محیط داخلی این پارک، به عنوان مکانی برای انجام فعالیت‌هایی که در سرما و تاریکی فضا انجام آن‌ها سخت است، ساکنان زیادی را به خود جذب کرده‌ است. ساختمان پارک از شش سازه بیضی مانند و متصل به هم، اما با شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت تشکیل شده است. این سازه‌ها از چوب و شیشه ساخته شده‌ است که همین طراحی باعث روشنایی و زیبایی خیره کننده آن‌ها می‌ شود. ارتفاع این سازه‌ها، در سطحی مشابه با ساختمان‌های مجاور، ۲۳ متر خواهد بود و مساحتی برابر با هزار و ۵۰۰ متر مربع خواهد داشت.  

در لاختی، شهر کوچکی در فنلاند، نیز طراحان تصمیم گرفته‌اند از نوعی مبلمان خیابان به نام Moksa برای طراحی خیابان‌های شهر استفاده کنند. در این نوع طراحی، معماران فضای تاریک شهر را به وسیله ساختارهایی کانکس مانند و نورپردازی‌های بیشتر برای ساکنان جذاب‌تر می‌کنند. کاربران می‌توان میزان روشنایی را با فشار دادن یک کلید تنظیم کنند.

مدتی قبل، هنرمندی در نروژ، با هدف هدایت نور خورشید به طور مستقیم به شهر کوچک ریوکان واقع در بین دو کوه بلند در کشور نروژ، آیینه‌های بزرگی بر فراز این کوه‌ها قرار داد. این آیینه‌ها در بیشتر ایام سال، نور را به سمت ریوکان هدایت می‌کرد و در نتیجه ساکنان آن‌جا از ویتامین دی مورد نیاز خود بهره‌مند می‌شدند.

کد خبر 377697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.