ایران می‌تواند در زمینه موسیقی مذهبی پیشرو باشد

یک محقق فولکلور گفت: اگر ایران بر روی موسیقی مذهبی کار کند می‌تواند در این زمینه پیشروترین کشور باشد چرا که در این زمینه دارای پیشینه و تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ جاوید، محقق زمینه فولکلور و موسیقی رمضان در نهمین نشست بررسی مسئله فولکلور و فرهنگ عامه که شب گذشته _چهارشنبه ۸ خرداد ماه_ با موضوع آیین‌های موسیقایی رمضان برگزار شد، با بیان اینکه موسیقی مذهبی در کل جهان کار می‌شود و مختص ایران نیست، اظهار کرد: با اینکه به موسیقی مذهبی در ایران خوب پرداخته نشده است اما این موسیقی قسمتی جدا نشدنی از زندگی ما است. برای مثال خواندن قرآن و اذان نیز نوعی موسیقی مذهبی است.

وی افزود: اگر ایران بر روی موسیقی مذهبی کار کند می‌تواند در این زمینه پیشروترین کشور باشد چرا که در این زمینه دارای پیشینه و تاریخ است. طبق اسناد تاریخی و پیکرک‌های یافت شده که نشان از خواندن و موسیقی در ایران باستان است و کرب زنی، حنجره درانی و... از هنرها و اسنادی است که از گذشته در ایران بر جای مانده و نشان می‌دهد که در تاریخ ایران این موسیقی جایگاه مهمی داشته است.

این محقق با اشاره به بخش‌های مختلف موسیقی رمضان، تصریح کرد: ادبیات رمضان یکی از این بخش‌هاست. اکثر شاعران در آثار خود از ادبیات رمضان استفاده کرده‌اند، اما در میان عموم این ادبیات به سختی جا افتاده است. در رمضان ادبیات کودکان و نوجوانان نیر می‌گنجد. هنرهایی مانند سحرخوانی، نقالی، پرده خوانی و... از دل رمضان آمده است. هنر پرده خوانی تفکر سینما پیش از ساخته شدن این هنر در اروپاست.

جاوید افزود: در زمان گذشته علمدارهایی چاوش رمضان می‌خواندند و چند روز پیش از آغاز ماه رمضان از راه رسیدن آن را اعلام می‌کردند چرا که در گذشته علم و سواد مختص عده‌ای محدود بوده است و این یکی دیگر از بخش‌های موسیقی رمضان است. همچنین صلوات خوانی هنری است که در گذشته رواج فراوان داشته اما اکنون به مرور زمان فراموش شده است. این هنر در هنگام سحر برای بیدار کردن مردم استفاده می‌شده و مردم نیز در پاسخ و اعلام بیداری صلوات می‌فرستادند.

این محقق فولکلور ادامه داد: نقاره خوانی و نقاره خانه‌ها نیز بخشی از موسیقی مذهبی و رمضان و معماری رمضان است. در گذشته از نقاره‌ها برای اعلام زمان‌های مذهبی مقرر استفاده می‌شده است. انواع مختلف سازهای کوبه‌ای برای بیداری مردم استفاده می‌شد که در پایان ماه رمضان مردم وقفی‌های خود را به این هنرمندان می‌دادند تا از آنها تشکر کنند و از این هنرمندان حمایت کنند.

جاوید با بیان اینکه در گذشته خوراک‌ها و نوشیدنی‌های خاصی در ماه رمضان مصرف می‌شده که تأثیر دارویی نیز داشته است، گفت: امروزه در ماه رمضان نو آیین‌هایی به وجود آمده است. فرهنگ‌هایی مانند جمع شدن دوستان و افطار در کافه‌ها از نو آیین‌های ماه رمضان است. کشور ترکیه از ماه رمضان درآمد بسیاری دارد و از آیین افطار سلطان عبدالحمید بهره می‌برد. سالیانه افراد بسیاری برای تماشای این آیین می‌روند. در این آیین هنرمندان موسیقی می‌نوازند تا زمان افطار را اطلاع دهند.

کد خبر 377694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.