احیای بافت فرسوده به صورت «میان‌افزا»

یک کارشناس شهرسازی گفت: نخستین و مؤثرترین اقدام در روند احیای بافت فرسوده توانمندسازی ساکنان بافت است که از این روش تحت عنوان روش «میان‌افزا» یاد می‌شود.

فرزاد مؤمنی درگفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: احیای بافت فرسوده یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های عمرانی است زیرا احیای بافت فرسوده تنها به معنی احیای کالبد بافت نیست بلکه احیای معیشت مردمان ساکن در بافت و اصلاح نگرش ذهنی مدیران نیز جزء بخش‌های قابل توجه در فرآیند احیای بافت فرسوده است.

وی افزود: نگرش و افکار منفی ساکنان بافت فرسوده برای مشارکت، مشکلات معیشتی و مسائل قانونی و ثبتی مانع از مشارکت فعالانه ساکنان می‌شود زیرا آنان برای دریافت تسهیلات بانکی نیازمند ضمانت‌نامه هستند در حالی که اکثر واحدهای بافت فرسوده مالکیت شش دانگ ندارد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: برخی زمین‌های بافت فرسوده و حاشیه شهرها مشاع بوده و واحدهای آن به مرور زمان در اراضی کشاورزی ساخته شده است، همزمان با جنگ تحمیلی و ورود مهاجران از استان‌های دیگر نیز بسیاری از آنان به صورت نابسمان و غیرقانونی درحاشیه شهرها اسکان پیدا کردند و در حال حاضر ادعای مالکیت بر روی اراضی دیگران را دارند.

مؤمنی ادامه داد: برخی ساکنان این بافت‌ها اقدام به انعقاد قولنامه و انجام معامله با دیگر ساکنان کرده‌اند، در صورتی که مشکلات ثبتی و حقوقی بافت‌های فرسوده رفع نشود اقدامات مدیریت شهری برای احیای بافت فرسوده بی اثر خواهد بود.

وی با اشاره به وظایف دفاتر تسهیلگری در روند احیای بافت فرسوده، خاطرنشان کرد: اولین اقدام در حوزه احیای بافت فرسوده کارآفرینی است، توانمندسازی ساکنان بافت و توجه به هویت محله‌ای باید در روند احیای بافت فرسوده مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: توانمندسازی ساکنان بافت موجب شده تا آنان به سکونت در محله و مشارکت ترغیب شوند، سپس به دنبال نوسازی، بازسازی، نماسازی خانه و دریافت پروانه ساخت برای ساختمان خود باشند.

مؤمنی با اشاره به هرم مازوت در حوزه نیازسنجی اجتماعی، تصریح کرد: نیازهای فیزیولوژیک که در قاعده این هرم قرار دارد جزء نیازهای اساسی است. پاسخ‌دهی به نیازهای فیزیولوژیک یا نیازهای اساسی مثل خوراک و اشتغال ضرورت دارد و بدون تامین این نیازها، احیای بافت فرسوده ممکن نیست.

وی عنوان کرد: برپایی بازارچه‌های هفتگی محصولات خانگی با کمک دفاتر تسهیلگری در محله‌های بافت فرسوده، گامی در راستای توانمندسازی ساکنان است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: احیای بافت فرسوده باید از درون بافت با توانمندسازی ساکنان و مشارکت آنان انجام شود در ابتدا باید نیازهای اساسی مردم تامین شود تا آنان از امکانات و تسهیلات ارائه شده استفاده و روند احیای بافت فرسوده را تسهیل کنند.

کد خبر 377668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.