بازار ارز امسال جهش‌های سال گذشته را ندارد/ افزایش قیمت ارز با شیب بسیار ملایم

مدیر قطب علمی اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد تنش‌های بین ایران و آمریکا حداقل به صورت لفظی افزایش پیدا کند و همینطور با نظر به عملکرد موفق‌تر بانک مرکزی نسبت به سال گذشته، انتظار بروز جهش‌های قیمتی در بازار ارز مانند آنچه در سال گذشته شاهد آن بودیم نیست.

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در کل، بازار طلا و ارز تحت تاثیر مسائل سیاسی-اقتصادی است؛ البته در بازار طلا نوسانات جهانی انس طلا نیز علاوه بر مسائل سیاسی- اقتصادی ملی، بر نوسانات بازار طلای داخلی اثرگذار است. شدت این تنش‌های سیاسی در این چند روز اخیر کمی ملایم‌تر شده اما در صورتی که شدت این تنش‌ها افزایش یابد، با نوسانات بازار ارتباط مستقیم پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: از جهت دیگر، درباره نوسانات بازار ارز، صرفا این موضوع اثر گذار نیست؛ همانطور که بانک مرکزی نیز گزارش داده است، بخشی از درآمدهای ارزی صادرات غیرنفتی تحقق پیدا کرده که ورود این ارز به بازار در تقویت پول ملی و کاهش قیمت دلار موثر بوده است و این سیگنال را به بازار ارسال می‌کند که بانک مرکزی به منابع جدید ارزی دست پیدا کرده است که می‌تواند به راحتی عرضه خود را افزایش دهد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: نکته قابل توجه با وجود نوسانات قیمت دلار بین کانال‌های ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی، این است که دلار از کانال ۱۵ هزار تومان خارج شد؛ البته زمانی که قیمت دلار از کانال ۱۵ هزار تومان به کانال ۱۳ هزار تومانی وارد می‌شود خود به خود باعث ایجاد یک تقاضای اضافه شده و به دلیل این که نوسانات اخیر آن مانند گذشته نیست می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که این نوسانات ناشی از ایجاد همین تقاضای جدید به واسطه کاهش قیمت در بازار است.

طیبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمانی این نوسانات به سمت بالا شدت می‌گیرد که بازار نسبت به تامین منابع ارزی توسط بانک مرکزی یا دلایل دیگر اطمینان خود را از دست بدهد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه بانک مرکزی به عنوان بازارساز ارز شناخته می‌شود اما عوامل بازار آزاد مانند دلالان نیز به نوعی بازارساز به شمار می‌آیند و بنابراین با کوچکترین اتفاقی این بازارسازها می‌توانند باعث ایجاد نوسان در بازار ارز و طلا شوند.

این کارشناس اقتصادی درباره نوسانات قیمت ارز در آینده گفت: با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد تنش‌های بین ایران و آمریکا حداقل به صورت لفظی افزایش پیدا کند و همینطور با نظر به عملکرد موفق‌تر بانک مرکزی نسبت به سال گذشته، انتظار بروز جهش‌های قیمتی در بازار ارز مانند آنچه در سال گذشته شاهد آن بودیم نیست؛ هرچند افزایش قیمت ارز با شیب بسیار ملایم محتمل به نظر می‌رسد.

کد خبر 377657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.