اصفهان ۲۰۲۰؛ نقطه عطفی برای توسعه گردشگری

رییس کمسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت بسیار بالایی در زمینه صنعت گردشگری دارد، اما سوء مدیریت موجب شده تا فقط بر روی اماکن خاصی تمرکز ایجاد شود و بقیه آثار متناسب با گردشگری، محروم بمانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سند گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ طرحی است که بر پایه شناخت ظرفیت‌های توسعه گردشگری و میراث فرهنگی شهر اصفهان تدوین شده است. در نشست اصفهان "شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" با حضور نصیر ملت، پیروز ارجمند و محسن یار محمدیان در دانشگاه هنر اصفهان، به تبیین اهداف این سند پرداخته شد.

در این نشست نصیر ملت، رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه دولت سالهاست وظیفه تأمین بودجه شهرداری‌ها را به عهده خود سازمان شهرداری واگذار کرده است، گفت: واژه شهرفروشی این روزها زیاد شنیده می‌شود و به معنای آن است که شهرداری بعضاً برای تأمین بودجه، مجبور می‌شود به ساختمانی، بیش از حد مجاز ارتفاع ساخت بدهد و درقبال آن جریمه‌ای دریافت کند. این جریمه‌ها حکم مسکن‌هایی را دارند که با گذشت زمان، نیاز به پرداخت هزینه‌هایی چند برابر دریافت جریمه ایجاد می‌شود تا خسارت این ساختمان‌ها به شهر و شهروندان جبران شود. توسعه شهرها، در سال‌های اخیر با برنامه ریزی‌های صحیحی صورت نگرفته و به آن چشم انداز مطلوب دسترسی حاصل نشده است.

وی در ارتباط با چگونگی شکل گیری سند ۲۰۲۰ تصریح کرد: توسعه بی‌برنامه شهرها و گاهی حتی فشار پیمانکارها برای استفاده از امکانات شهری و نبود تعادل میان ظرفیت امکانات توسعه شهری با جمعیت، موجب شد نگاهی منطقی برای توسعه شهر صورت گیرد.

اصفهان ظرفیت بالایی در گردشگری دارد

ملت ادامه داد: اگر چه در مقطعی از زمان، توسعه اصفهان از بعد صنعتی برای شهر مطلوب بود، اما امروزه مشکلات بسیاری گریبانگیر زندگی شهروندان اصفهانی از قبل همین توسعه صنعتی شده است. کیفیت زندگی شهروندان در سال‌های اخیر پایین آمده و همین امر موجب شده است که اصفهان رتبه نخست را در از دست دادن طبقه خلاق در کشور داشته باشد.

رییس کمسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان افزود: همه این مشکلات دست به دست یکدیگر داد تا شورای شهر تدبیری برای توسعه پایدار بیندیشد و آن کشف ظرفیت گردشگری اصفهان بود که موجب ارتقا سطح کیفی زندگی شهروندان اصفهانی می‌شود. اصفهان ظرفیت بسیار بالایی در زمینه گردشگری دارد، اما سوء مدیریت موجب شده تا فقط بر روی اماکن خاصی تمرکز ایجاد شود و بقیه آثار متناسب با گردشگری، محروم بمانند.

ملت نبود گفتمان واحد و نبود ارتباط میان مراکز ذی‌ربط با گردشگری و میراث فرهنگی همچنین وجود نداشتن استراتژی مشخص برای گردشگری را از دیگر زمینه‌های تدوین سند ۲۰۲۰ دانست و در تبیین دیدگاه‌های این سند، اظهار کرد: سه هدف به عنوان چشم انداز برای این سند مطرح شده است که شامل توسعه فراصنعتی، توسعه پایدار شهری و ارتقای شاخص توسعه انسانی است.

وی همچنین شش هدف کلی که برای طرح اصفهان ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است را چنین عنوان کرد: اهداف کلی این طرح ارتقای جایگاه پایدار گردشگری داخلی و خارجی در جهت افزایش سطح اقتصادی شهر به طور متوازن، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در جهت افزایش سطح فرهنگ جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش امید و نشاط، حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی، بازنمایی ارزش‌های هویتی و معنوی هنر و هنرمند اصفهانی، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در جهت توسه و بهبود آنها و آموزش و فرهنگ سازی در جهت مشارکت شهروندان و ورود بخش خصوصی در حوزه های گردشگری در نظر گرفته شده است.

مشارکت افراد ذی‌نفع و ذی‌ربط در پروژه اصفهان ۲۰۲۰

همچنین پیروز ارجمند، مشاور ارشد طرح ۲۰۲۰ در پاسخ به این سؤال که فرایند طراحی و آماده سازی این طرح چگونه بوده و تا چه میزان از ظرفیت‌های متخصصان و دانشجویان رشته گردشگری در این طرح استفاده خواهد شد، پاسخ داد: پارادوکسی وجود دارد که گویا شهر اصفهان در عالی‌ترین حالت خود به دست این نسل از مسئولان و مدیران حوزه شهری و گردشگری سپرده شده ولی ما قدردان آن نبودیم اما در اصل اینگونه نیست.

وی ادامه داد: ما تلاشمان این است که در راستای توسعه پایدار گام‌هایی برداریم که برای آیندگان نیز سود داشته باشد به همین علت، برای اولین بار در این طرح، از تمامی افرادی که به نوعی ذی نفع و ذی ربط با مقوله شهر و میراث فرهنگی هستند درخواست کردیم تا مشارکت واحدی داشته باشند.

ارجمند با بیان اینکه شهرداری تنها بخشی از بازوی اجرایی برای این طرح می‌تواند باشد، ادامه داد: همه افرادی که به نوعی با این حوزه‌ها درگیر هستند، از دانشجویان تا خود اداره میراث فرهنگی می توانند در این طرح شرکت داشته باشند و ما پذیرای پیشنهادات آن‌ها خواهیم بود؛ همچنین از تجربیات دیگر شهرها که برای گردشگری شهری طرحی را اجرایی کرده بودند مانند تبریز و همدان ۲۰۱۸ استفاده خواهیم کرد تا طرح اصفهان ۲۰۲۰ تبدیل به یک طرح پروژه محور و سرمایه پذیر شود.

همچنین محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان از  میزان مشارکت این سازمان به عنوان متولی طرح گفت: پروژه ۲۰۲۰ می‌تواند آغازگر طرحی باشد که به دنبال آن بتوان اصفهان را شهری دانست که آماده میزبانی از گردشگران جهانی است. برای رسیدن به چنین نفطه ای، فقط بحث اقتصادی مطرح نیست، بلکه الزامات فرهنگی بسیاری نیز وجود دارد و باید بسترسازی فرهنگی نیز صورت گیرد.

یارمحمدیان افزود: باید بررسی کنیم که چقدر می‌توانیم دستگاه‌های دیگر را ملزم به مشارکت در امور گردشگری کنیم و این طرح موجب همین امر می‌شود که دستگاه‌های مختلف با یکدیگر در ارتباط قرار بگیرند و همکاری داشته باشند. سازمان میراث فرهنگی نیز در کنار شهرداری و شورای شهر خواهد بود و از هر طرحی که موجب ارتقای سطح صنعت گردشگری بشود، حمایت خواهد کرد.

کد خبر 377656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.