با این روش افراد سرطانی‌ عوارض کمتری را تحمل می‌کنند

یافته‌های جدید نشان می‌دهد شیوه پروتون‌درمانی سرطان در مقایسه با پرتودرمانی عوارض جانبی بسیار کمتری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پرتودرمانی با اشعه ایکس (X-ray radiation) یکی از رایج‌­ترین راه‌های درمان سرطان است که عوارض جانبی زیادی نظیر خستگی، تحریک پوست، تب، تهوع، اسهال، استفراغ و تغییر اشتها به همراه دارد.

گروهی از محققان دانشگاه "واشنگتن" در آمریکا برای مقایسه عوارض جانبی پروتون‌درمانی و پرتودرمانی با اشعه ایکس، داده‌های پزشکی هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به سرطان­ ریه، مغز، سر و گردن و دستگاه گوارش را بررسی کردند. این افراد برای درمان خود از تلفیق شیمی‌درمانی و پرتودرمانی(شیوه‌های معمول درمان سرطان) استفاده می‌­کردند.

پرتون درمانی، یک روش درمان با استفاده از پرتو خارجی است که در آن از "تابش یون‌ساز" استفاده می‌شود. محققان آمریکایی عوارض جانبی درجه سه این روش‌های درمانی را که بسیار شدید است و نیاز به بستری شدن فرد در بیمارستان دارد، مورد بررسی قرار دادند.

یافته‌های جدید نشان داد در این دوره زمانی ۹۰ روزه، افرادی که از روش پروتون‌درمانی استفاده کردند در مقایسه با شیوه پرتودرمانی با اشعه ایکس، عوارض جانبی کمتری (حدود دو سوم کمتر) داشتند. در این دوره تنها ۴۵ نفر از ۳۹۱ فردی که از روش پروتون‌درمانی استفاده کردند، عوارض جانبی شدید از خود نشان دادند.

به گفته محققان، اگرچه این دو روش از نظر درمانی تفاوت چندانی با هم ندارد اما پروتون‌درمانی دقیق­‌تر از روش پرتو درمانی با اشعه ایکس است و آسیب کمتری به بافت­‌های سالم اطراف تومور وارد می‌کند.

کد خبر 377617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.