نگاهی به کشاورزی چین و علت پیشرفت آن

کشور چین یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی جهان، طی بیانیه ای اعلام کرده است که دستیابی به موفقیت در سایر بخش‌های اقتصادی بدون مدرن‌سازی بخش کشاورزی امکانپذیر نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه کشور چین یکی از پیشتازان صنعت کشاورزی در دنیا محسوب می‌شود؛ کشوری که با مدیریت و برنامه ریزی حساب شده قصد دارد در زمینه نوسازی روستایی تا سال ۲۰۲۰، مدرن سازی و قدرتمند تر شدن بخش کشاورزی تا سال ۲۰۳۵ و افزایش درآمد روستاییان تا سال ۲۰۵۰ به جایگاهی ویژه دست یابد.

 طی بیانیه‌ای درسال ۲۰۱۸، دولت چین اعلام کرد که بدون مدرن سازی بخش کشاورزی، دستیابی به موفقیت در سایر بخش‌های اقتصادی این کشور ممکن نخواهد بود. از این رو آشنایی با جدیدترین اقدامات دولت چین در بخش کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مکانیزاسیون کشاورزی

مکانیزاسیون کشاورزی عبارت است از آشنایی و به کارگیری ماشین آلات نوین در جهت افزایش بهره‌وری و دستیابی به توسعه پایدار در صنعت کشاورزی. از این رو بهره وری از ماشین آلات و تجهیرات نوین در کشاورزی نقش بسزایی را در تولید محصولات با کیفیت ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر کشور چین با به کارگیری تکنولوژی مدرن موفق به تولید محصولات ارگانیک و باکیفیتی شده است. در این راستا یکی از اقدامات شگفت انگیز دولت چین در بخش کشاورزی تبدیل بخشی از بیابان پهناور گبی (Gobi desert)  به گلخانه است. این بیابان یکی از پهناورترین بیابان‌های آسیا واقع در شمال و شمال شرقی کشور چین است.

به گفته مدیر این پروژه در این طرح از ۱۷ نوع تکنولوژی مدرن در صنعت کشاورزی استفاده شده است. بی شک بدون آشنایی و به کارگیری تکنولوژی نوین، دست یافتن به موفقیت و تبدیل شدن به قدرتی جهانی در بخش کشاورزی برای این کشور رویایی بیش باقی نمی‌ماند. در ادامه مطلب با چند مورد از روش‌هایی که این روزها در بخش کشاورزی کشور چین از جایگاهی ویژه برخوردار است، آشنا می‌شویم.

کشت بدون خاک، هیدروپونیک (soil-less culture)

در این نوع کشت از خاک به عنوان بستر کاشت استفاده نمی‌شود. در واقع تاریخچه کاربرد این روش به قرن‌ها پیش در دوران باستان برمی‌گردد، زمانی که کشاورزان مصر، چین و هند با حل کردن کود دامی در آب برای پرورش هندوانه، خیار و صیفی جات دیگر در بستر شنی رودخانه ها استفاده می‌کردند. امروزه در کشورهای پیشرفته جهان با استفاده از این روش املاح و موادغذایی مورد نیاز گیاهان تهیه و از طریق آب به ریشه گیاه رسانده می‌شود.

از نظر بهره‌وری در تغذیه، کنترل آفت و بیماری و همچنین مصرف عناصر غذایی و کودهای شیمیایی، این روش شرایط رشد مناسب تری را برای گیاه فراهم می‌کند زیرا احتمال بروز مشکلات متعدد مانند شوری و خشکی خاک برای گیاهانی که در خاک کشت می‌شود وجود دارد و در نتیجه این مشکلات روی کیفیت گیاه تاثیر خواهد گذاشت. همچنین از دیگر مزایای این روش می‌توان به کاهش چشمگیر مصرف آب در مقایسه با کشت به روش سنتی اشاره کرد. بنابراین، کشت بدون خاک یکی از روش‌های ایده آل و مقرون به صرفه به خصوص در مناطق بیایانی و نیمه بیایانی است.

سیستم آبیاری قطره ‌ای(micro-spraying drip irrigation technology)

نکته کلیدی در کشاورزی مدرن، در نظر داشتن محدودیت منابع آب و خاک است. در واقع کارآمدترین روش‌ها در کشاورزی همسو با صرفه جویی و کاهش مصرف این منابع است. سیستم آبیاری قطره ای یکی از روش‌هایی است که باعث کاهش مصرف آب تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌شود. در بسیاری طرح‌های موفق کشاورزی از جمله تبدیل بیابان گبی به گلخانه، سیستم آبیاری قطره ای باعث کاهش مصرف آب تا ۵۰ درصد در هر گلخانه شده است.

کود دهی از طریق سیستم آبیاری، فرتیگیشن (fertigation)

فرتیگیشن عبارت است از تزریق کود به گیاهان از طریق سیستم آبیاری (قطره ای، بارانی و میکرو). در این روش تزریق کود و مواد شیمیایی به گیاهان باعث کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش خطرات ناشی از جا به جایی مواد شیمیایی می‌شود. کاهش یافتن آلودگی‌های محیطی از دیگر مزایای این روش است.

 مدیریت صحیح و نظارت دقیق علمی محصولات و به عبارتی اهمیت دادن به بخش کشاورزی، امروزه چین را به کشوری با اقتصاد برتر تبدیل کرده است. بر اساس آمار، درآمد حاصل از فروش محصولات این گلخانه‌ها ۳۰ درصد بیشتر از فروش محصولات گلخانه‌ها در مناطق دیگر است. استفاده از تکنولوژی نوین در کشاورزی علاوه بر تولید محصولات با کیفیت و سودآوری بیشتر برای کشاورزان، آلودگی زیست محیطی بسیار کمی را در مقایسه با روش‌های مشابه به همراه دارد. در واقع مهندسان کشاورزی با بهره گیری از ماشین آلات و سیستم‌های هوشمند قادر هستند مواردی مانند دما، رطوبت، نور، تهویه و همچنین میزان آبیاری و کوددهی مورد نیاز گیاهان را در گلخانه‌ها و با توجه به تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف سال تنظیم کنند. 

کد خبر 377585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.