خشونت در ایران امری عادی شده است

یک جامعه‌شناس ریشه‌های نزاع و خشونت را در بی نشاطی در جامعه‌ دانست و گفت: در اخبار کشور ما چیزی جز نقل خشونت‌های دنیا و کشور چیز دیگری نیست، درجامعه ما خشونت امری عادی شده و در خانواده‌ها هم رفتار والدین چه باهم چه با فرزند پر از خشونت است و متاسفانه کودکان از خردسالی با خشونت بزرگ می‌شوند.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ابراز تاسف از شیوع قتل و خشونت در جامعه، اظهار کرد: متاسفانه صدر تا ذیل جامعه همگی درگیر خشونت هستیم چرا که به طور دائم افراد خشونت را می‌بینند و حس می‌کنند.

وی با بیان اینکه خشونت در جامعه ما به امری عادی تبدیل شده است، افزود: در تمام صنوف و سطوح حتی سریال‌ها و برنامه‌های صداوسیما خشونت را می‌بینیم تا آنجا که کمتر والدینی خواهان تماشای تلویزیون فرزندانش است چرا که خشونت حتی در برنامه‌های صداوسیمای خودمان هم فراوان است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه خشونت از خشونت زاده می‌شود، تصریح کرد: به این امر چرخش خشونت میگویند چرا که مصادیق خشونت در جامعه فراوان است که نابسامانی‌ها، ناکامی‌ها، فقر، اعتیاد و طلاق همگی از عوامل ایجاد خشونت هستند.

هوای استنشاق شده در جامعه خشن است

قرایی‌مقدم با بیان اینکه هوای استنشاق شده در جامعه خشن است، اظهار کرد: فضای جامعه خشن است و از خشونت چیزی جز خشونت برنمی‌آید و هرجا که می‌رویم مظاهر خشونت نمایان است.

وی ریشه‌های نزاع و خشونت را در بی نشاطی در جامعه‌ دانست و گفت: در اخبار کشور ما چیزی جز نقل خشونت‌های دنیا و کشور چیز دیگری نیست و جامعه ما خشونت را امری عادی بدل کرده است و در خانواده‌ها هم رفتار والدین چه باهم چه با فرزند پر از خشونت است و متاسفانه کودکان را از خردسالی با خشونت بزرگ می‌کنیم.

این جامعه شناس در خصوص حوادث و قتل‌های اخیر با سلاح گرم و سرد، گفت: از شنیدن این اخبار مردم و کارشناسان در شوک هستیم، متاسفانه هر نوع سلاح گرمی از غرب و شرق کشور وارد کشور می‌شود و سلاح سرد هم که به وفور در حال فروش است که باید نظارت بیشتری بر این روند باشد.

خشونت ریشه اجتماعی دارد

وی با اشاره به اینکه خشونت ریشه اجتماعی دارد، افزود: خشونت فکری، نژادی و ارثی نیست البته تحقیقات خانم "ماگریت مید" انسان‌شناس نشان داده همه شرایط خردسالی و نوزادی حتی نحوه شیر دادن مادر با آرامش و نوازش در خلق‌وخوی کودک موثر است.

قرایی مقدم با بیان اینکه بیش از ۲۰ مورد خشونت وجود دارد، گفت: خشونت‌های جسمی، جنسی، روانی، اقتصادی، آموزشی و حقوقی از جنبههای رایج خشونت در جامعه هستند و متاسفانه افزایش غم و غصه، ناامیدی، عدم آزادی فکر و اندیشه همگی در افزایش این خشونت‌ها موثر بوده است.

این جامعه شناس در خصوص لزوم توجه به شادی و آرامش در جامعه گفت: جوانان و کودکان جامعه ما با خشونت پرورش پیدا کردند و امروز چنین اشتباهاتی از آنها سر می‌زند این امر ریشه خانوادگی دارد و از آنجا که تعاملی دوطرفه بین خانواده و اجتماع وجود دارد خانواده این خشونت را به جامعه و جامعه آن را به خانواده تزریق می‌کند و مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم مزید بر علت هستند.

کد خبر 377565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.