طراحی پیاده‌روها برای ترغیب ساکنان به پیاده‌روی

پیاده‌روها بخش جدایی ناپذیر شهرها به شمار می‌رود و معماران باید در هنگام طراحی، آن‌ها را جز اولویت‌های خود قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیاده‌روی، محبوب‌ترین ، قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش تردد در میان مردم به شمار می‌رود زیرا هیچ هزینه‌ای در برندارد و حتی به سوزاندن کالری نیز کمک می‌کند. با این حال، در راستای توسعه شهری، پیاده‌روها جای خود را به بزرگ‌راه‌ها داده‌ است و در نتیجه امکان پیاده‌روی ایمن بسیار کاهش یافته است. وجود پیاده‌روهای فرسوده و با عرض کم و همچنین وسایل نقلیه‌ای که به طور غیرقانونی در آن‌ها پارک شده‌است، همگی حاکی از کاهش پیاده‌روی و نبود توجه به زیرساخت‌های پیاده‌روها است.

افزایش کیفیت پیاده‌روها نه تنها مردم را به پیاده‌روی بیشتر برمی‌انگیزد بلکه باعث به وجود آوردن فضاهای عمومی جذابی برای ساکنان شهرها می‌شود. طراحان شهری روش‌های زیادی را برای افزایش کیفیت پیاده‌روها در نظر می‌گیرند که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

اندازه مناسب

پیاده‌روهای با کیفیت از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند. بخش آزاد پیاده‌رو محل رفت‌وآمد عابران به شمار می‌رود، در بخش "خدماتی" درخت‌ها، بیشه‌ها و سطل‌های بازیافت وجود دارد، و بخشی از پیاده‌روها نیز به ساختمان‌ها و کناره‌های آن‌ها اختصاص داده می‌شود. درک رابطه بین این بخش‌ها برای طراحی یک پیاده‌رو بسیار مهم است.

کیفیت سطوح پیاده‌روها

باید از موادی برای پوشاندن سطح پیاده‌روها استفاده کرد که به اندازه کافی محکم، یکپارچه و مقاوم در برابر لغزش باشد. طراحان برای اینکه مطمئن شوند یک پیاده‌رو به خوبی ساخته شده‌ است باید از روند ساخت پیاده‌رو و کیفیت مواد به کاربرده شده باخبر باشند.

زهکشی کارآمد

خیابان‌ها، مسیرها و پیاده‌روهای آبگین برای پیاده‌روی مناسب نیستند. افراد ترجیح می‌دهند به جای عبور از پیاده‌روهای پر از آب، از خودروهای خود برای تردد استفاده کنند تا از خیس شدن خود جلوگیری کنند. پس معمارها باید پیاده‌روها را به گونه‌ای طراحی کنند که آب را از خود عبور دهند. به عنوان مثال با ساخت باغچه‌های کوچک در کنار پیاده‌روها و ایجاد مسیرهایی برای عبور از آب به این باغچه‌ها می‌توان از جمع شدن آب در پیاده‌روها خودداری کرد.

امنیت دائمی

فرقی نمی‌کند شب باشد یا روز، اول هفته باشد یا آخر هفته، پیاده‌روها همیشه به روی عابران باز هستند. با این وجود، در ساعات خاصی از روز تعداد بسیار کمی از مردم در پیاده ‌روها قدم می‌زنند و این خلوتی ممکن است شرایط ناامنی را برای ساکنان به وجود آورد. به همین خاطر باید استراتژی‌هایی را به کار برد تا با تضمین امنیت مردم، افراد بیشتری را به پیاده‌روی تشویق کرد.

تابلوهای اطلاعاتی

در سراسر مسیرهای پیاده‌روی باید تابلوهای اطلاعاتی نصب شود تا عابران پیاده و مسافران بتوانند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند؛ برای مثال، نقشه راه برای استفاده از مترو، تاکسی و اتوبوس و دسترسی به ساختمان‌هایی نظیر بیمارستان، آتش نشانی و هتل ها نیز باید در این تابلوها گنجانده شود.

کد خبر 377552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.