عشق و جنایت در سعادت آباد

اعتراف محمدعلی نجفی به قتل همسر دومش، موافقت مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی وتهدید وزیر نفت توسط بابک زنجانی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه - ۸ خردادماه- است.

به گزارش ایمنا؛ صبح روز گذشته شلیک دو گلوله به قلب زنی در طبقه هفتم برجی در سعادت‌آباد تهران قتلی را رقم زد که به واسطه شهرت همسر این زن، از همان دقایق اولیه پای سناریوهای مختلفی از قتل مافیایی و سیسیلی تا اختلافات خانوادگی و تسویه حساب‌های سیاسی را به میان آورد، اما این فرضیات با گذشت چند ساعت و بازداشت محمد علی نجفی شهردار سابق تهران و اعتراف او به قتل همسر دومش "میترا استاد" رنگ باخت وجای خود را به سوالات جدیدتری به ویژه انگیزه قاتل درباره یکی از جنجالی ترین قتل های سال های اخیرداد.

اما داستان محمدعلی نجفی و میترا استاد که پایانی خونین درپی داشت، نقطه آغاز و عزیمتی دیگر را به نام خود ثبت کرده است. کمی بیش از یک سال پیش بود که محمدعلی نجفی به دلیل آنچه مشکلات جسمانی مطرح شد، برای همیشه از ساختمان بهشت خداحافظی کرد و مرد منتخب شورای شهر تهران عطای شهرداری را به لقای آن بخشید. اندکی از استعفای نجفی گذشته بود که خبرهایی از ارتباط او با یک خانم جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خبرهایی که با بازنشر تصاویر مربوط به آن، یکی پس از دیگری رنگ واقعیت به خود می‌گرفت.

خبرهایی که نخست شکل شایعه پیدا کرده بودند، رفته‌رفته تا آنجا پیش رفتند که برخی تحلیلگران دلیل استعفای نجفی را نه مشکلات جسمانی، بلکه ماجرای عاشقانه او با همسر دومش عنوان کردند.

این گروه از تحلیلگران ازدواج با میترا استاد را عامل اصلی جدایی نجفی از بهشت می‌دانستند.

حالا درست یک سال بعد از آن ماجراها، نام نجفی و همسر جوانش از دیروز یک بار دیگر به صدر اخبار برگشته است؛ اخباری که البته نه سیاسی و اجتماعی، بلکه شکل حوادث‌ جنایی به خود گرفت.

روزنامه سازندگی صفحه نخست امروز خود را به بررسی جزئیات خبر قتل میترا استاد توسط شهردار سابق تهران اختصاص داد و در تیتر یک خودنوشت: «تراژدی استاد» روزنامه سازندگی در ادامه توضیح داد: به هر روی، به نظر می‌رسد محمدعلی نجفی فاصله میان ساختمان بهشت تا قتل عمد را در فاصله‌ای یک‌ساله و به سرعت طی کرد. فاصله‌ای که بسیاری از کنشگران سیاسی و اجتماعی را در شوک فرو برد گرچه هنوز تا روشن شدن ابعاد و وجوه مختلف این حادثه فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی مشکلات بزرگترین صندوق بیمه‌گر کشور پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«تامین اجتماعی در «نقطه جوش»»روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌گر کشور که نزدیک به ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد، در سال‌های اخیر در چند راهی‌های زیادی قرار گرفته و با مشکلات بسیاری مواجه شده است، مشکلاتی که به گفته کارشناسان این حوزه، سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی را تا مرز ورشکستگی سوق داده است.

به گواه کارشناسان این حوزه، ریشه بسیاری از مشکلات سازمان تامین اجتماعی تامین منابع مالی است. این سازمان در چند سال اخیر به لحاظ تامین منابع مالی با چالش های بزرگی روبه رو گردیده است. پیشی گرفتن مصارف و هزینه‌های این سازمان نسبت به ورودی‌هایش، سازمان تامین اجتماعی را بارها و بارها ناچار کرده که برای اداره خود علی رغم تقبیح گذشتگان، دست به فروش اموال و دارائی‌هایش بزند یا وام‌های کلان با سودهای نامتعادل دریافت کند، تا بتواند از خطر ورشکستگی خود را نجات دهد. راهکارهایی که فقط مسکن‌های مقطعی بودند و نه تنها مشکلات‌اش را کاهش ندادند، بلکه در دراز مدت کلاف مشکلات‌اش را پیچیده‌تر از قبل کردند. 

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و موافقت مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «یک میلیارد دلار برای اشتغالزایی» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه ششم خرداد خبر داد که با موافقت مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید» برداشت خواهد شد. براساس گفته‌های جهانگیری این موضوع در جلسه شورای‌عالی اقتصاد با حضور سران سه قوه تصویب شده است.

پیش از این معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی نیز برای اشتغال مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اختصاص پیدا کرده است که بخشی از آن از سوی سازمان برنامه و بودجه به مؤسسات و بانک‌های عامل تخصیص یافت. در همین زمینه پس از ابلاغ دستورالعمل اشتغال روستایی از طرف وزیر کار به استانداران سراسر کشور، دستگاه‌های بخشی موظف شدند منطبق با فعالیت‌های اقتصادی اولویت‌دار در برنامه اشتغال فراگیر نسبت به تهیه برنامه اجرایی در کارگروه ملی راهبری توسعه اشتغال پایداراقدام و پس از تصویب در این کارگروه به واحدهای استانی تابعه برای اجرا ابلاغ کنند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست خود را به بررسی شایعه تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت است: «تهدید وزیر نفت توسط بابک زنجانی» نماینده حقوقی وزارت نفت در ادامه افزود: زنجانی در این جلسه مدعی شد که به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید!

هندی اضافه کرد که البته زنجانی تاکنون چندین شکایت علیه مسئولان مختلف کشور از جمله وزیر نفت به دلیل اخلال در نظام اقتصادی مطرح کرده و دیگر این شکایت‌ها و تهدیدها عادی شده است. نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین، تاکید کرد که وزارت نفت با کمک و حمایت دستگاه قضائی همچنان پیگیر دریافت مطالبات از بابک زنجانی است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی میزان تورم قطع ارز ارزان برای تهیه کالاهای اساسی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «اثر صفر حذف دلار ۴۲۰۰»   روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: اوایل امسال، گوشت قرمز و حبوبات از سبد دریافت دلار ارزان حذف شدند. اثر تورمی آن چقدر بود؟ گزارش تورم دهکی مرکز آمار به این پرسش پاسخ داده: «هیچ». براساس داده‌های این مرکز، نرخ تورم ماهانه برای گروه‌های کم‌درآمد در ماه گذشته، پایین‌ترین حد از اسفند ۹۶ بوده و به ۰۶/ ۰ درصد رسیده است؛ یعنی ثبات قیمتی. این رکورد ۱۴ ماهه تورم، متاثر از عقبگرد قیمتی دو گروه «گوشت قرمز و ماکیان» و «سبزی‌ها و حبوبات» حاصل شده است. در واقع قیمت این دو گروه کالایی، نه‌تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش قابل‌توجه نیز روبه‌رو شده است. حال آنکه به این دو کالا، در اردیبهشت ماه دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشد. دولت با هدف مدیریت قیمت‌ها و کمک به اقشار کم‌درآمد، تخصیص دلار با نرخ ۴۲۰۰ را برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته بود. اما در همان دوره‌ای که کالاها با دلار ۴۲۰۰ وارد می‌شدند، گزارش‌های متعدد پژوهشی از جمله مرکز پژوهش‌ها نشان می‌داد این سیاست مانع افزایش قیمت‌ها نشده است. گزارش‌های قبلی مرکز آمار نیز چنین ارزیابی را تایید می‌کرد. حال گزارش جدید مرکز آمار، باب جدیدی را هم باز کرده است که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، اثری بر افزایش قیمت‌ها نداشته است؛ به‌ویژه گوشت قرمز که یکی از حیاتی‌ترین اقلام مصرفی خانوارها است.

کد خبر 377532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.