غذاهایی که پوست را مرطوب می‌کنند/دخانیات عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی

قابل درمان بودن دیابت نوع ۲ ، مهمترین نشانه ضریب هوشی بالا، دود دخانیات عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی،عوارض خوردن نوبرانه های نارس و غذاهایی که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که افراد دارای ضریب هوشی بالا تحت تأثیر رفتارها و نظرات دیگران قرار نگرفته و کمتر از افراد دیگر پیروی می‌کنند. در حقیقت افراد باهوش در تصمیمات خود کمتر تحت تاثیر دیگران هستند.

یافته ها و نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهند که پیروی نکردن از دیگران یا عدم انطباق با رسوم می تواند نشانه ای از ضریب هوشی بالا باشد به این معنی که افرادی با هوش بالاتر کمتر از دیگران متابعت می‌کنند.

مایکل موتهاکریشنا (Michael Muthukrishna) سرپرست این گروه تحقیقاتی اظهار کرد: «هیچ مشکلی در رابطه با انطباق یا پیروی وجود ندارد. مردم پیرو هستند و از رسوم پیروی می‌کنند و این مسئله یک امر خوب برای تکامل فرهنگی به‌حساب می‌آید. درواقع شخص پیروی‌کننده هر چیزی که عمومیت داشته و دیگران آن را به کار می‌گیرند، کپی و نسخه‌برداری می‌کند و این چیزها اغلب خوب و مفید هستند.

این نتایج، از مطالعه و بررسی رفتاری یکصد و یک فرد داوطلب به‌دست‌آمده است. پژوهشگران با انجام یک کار ساده که دربرگیرنده مقایسه طول خطوط مختلف بوده توانستند به این نتایج دست پیدا کنند. در این آزمایش پیش از هرگونه تصمیم‌گیری به مشارکت کنندگان گفتند که چه کسانی چه فکر می‌کنند. بیشتر این شرکت‌کنندگان ترجیح دادند که از دیگران پیروی کنند. درحالی‌که افراد باهوش تر پاسخ درست را به دست آوردند و تحت تأثیر نظرات دیگران قرار نگرفتند.

پژوهش‌های کلاسیک مربوط به انطباق و پیروی پس از جنگ جهانی دوم توسط سالومان اش (Solomon Asch) صورت گرفت. این پژوهش‌ها نشان می‌دادند که مردم اطلاعات ناخواسته را از احساسات خود برای مطابقت با دیگر افراد انکار می‌کنند.

موتهاکریشنا معتقد است که پیروی به‌تنهایی و در کل چیز بدی به‌حساب نمی‌آید. وی در این رابطه گفت: «تمام جهان ما از چیزهایی ساخته‌شده که ما انجام می‌دهیم و تقلید در بسیاری موارد برای ما خوب است. ما فقط نیاز داریم بدانیم که بیشتر مردم این کارها را انجام می‌دهند.»

وی اظهار کرد: این نظریه‌ها و آزمایش‌های ریاضی کمک می‌کند تا درک بهتری ازآنچه باعث می‌شود گونه ما به گونه منحصربه‌فرد، بافرهنگ تبدیل شود، داشته باشیم. هوش ما چیزی است که به دست می‌آید و سخت‌افزاری نیست.»شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تکامل و رفتار (Evolution and Behavior) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

عوارض خوردن نوبرانه‌های نارس

گرچه مصرف میوه‌های خوشمزه تابستانی در فصل بهار ممکن است برای ما حس خوشایندی ایجاد کند، اما باید بدانیم با پرداخت پول بیشتر در واقع سلامت خود را به خطر انداخته‌ایم.

لازم به یادآوری است در فرآیند رسیدن میوه منتهی به تولید یک محصول سرشار از مواد مغذی می‌شود. به عبارت دیگر برای این‌که به یک میوه سالم دسترسی داشته باشیم، باید دوره رسیدن آن به طور کامل و طبیعی طی شود.

در فرآیند رسیدن طبیعی ترکیباتی در بافت و گوشت میوه تولید می‌شود که مسؤول عطر و طعم بهتر آن است. علاوه بر این به دلیل فعال شدن برخی از آنزیم‌ها، بافت میوه‌ها نرم و قابل خوردن خواهد شد. برخی تولیدکنندگان با هدف سود اقتصادی بیشتر، از مواد شیمیایی یا گازها برای تسریع رسیدن میوه‌ها و ارسال به بازار استفاده می‌کنند. چنین میوه‌هایی هیچ‌گاه نمی‌تواند لذت خوردن یک میوه رسیده را ایجاد کند.

برخی عوارض ناشی از مصرف میوه‌های نارس: به دلیل سفت بودن این میوه‌ها، به‌راحتی جویده نمی‌شوند، لذا پس از مصرف آنها گاهی علائم دل درد ظاهر می‌شود. این میوه‌ها حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و غیرقابل هضمی هستند که سبب ایجاد نفخ می‌شوند. خوردن این میوه‌ها مشابه این است که حجم زیادی از فیبر مصرف شده است، لذا با افزایش حرکات روده سبب بروز اسهال خواهد شد. تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و حساسیت دندان‌ها به دلیل اسیدی بودن، از سایر عوارض استفاده از میوه‌های نارس است.

بسیاری از میوه‌های نارس حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است در برخی افراد سبب بروز مسمومیت‌های شدید شود. برخی میوه‌های نارس از قبیل انبه، پاپایا، آناناس، گوجه سبز و سیب نارس ممکن است در افرادی که دارای مشکلات رفلاکس معده یا گاستریت هستند، سیستم گوارش را تحریک کند. برخی از این میوه‌های نارس برای افراد دیابتی بسیار خطرناکند، چرا که سبب افت ناگهانی و شدید قند خون می‌شوند. به یاد داشته باشید میوه‌های سبز و نارس ترکیبات متفاوتی نسبت به میوه‌های رسیده دارند، لذا طبیعی است که در بدن نیز اثرات بیولوژیکی متفاوتی داشته باشند. مصرف میوه‌های نارس در دوران بارداری ممکن است سبب از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن شده و با بروز علائمی مانند ضعف، کمر درد، کرامپ‌های شکمی و حتی سقط جنین همراه شود. برخی میوه‌های نارس در این دوران سبب افت فشار خون شده و زنان باردار را در معرض خطر قرار می‌دهد.

دود دخانیات، عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مصرف دخانیات به عنوان اولین علت قابل پیشگیری از مرگ و میر در دنیا، اظهار  کرد: با مصرف دخانیات حدود ۴ هزار ماده سمی وارد بدن شده و تمامی ارگان‌های بدن دچار بیماری می‌شوند.

غلامرضا حیدری همزمان با هفته جهانی بدون دخانیات اظهار کرد: امسال شعار روز جهانی بدون دخانیات از سوی سازمان بهداشت جهانی با عنوان "دخانیات و تأثیر آن بر بیماری‌های ریوی" نامگذاری شده، بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها، اطلاع رسانی و آگاه سازی عموم جامعه در مورد بیماری‌های ریوی و تأثیر دخانیات بر سلامت افراد اجرا شود.

وی با بیان اینکه عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی استنشاق دود دخانیات است، تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر خود مصرف کننده دخانیات، اطرافیان وی نیز در معرض آسیب‌های شدید ریوی قرار دارند. حتی تحقیقات جدید ثابت کرده، مصرف دخانیات خارج از محیط خانه نیز به واسطه باقی ماندن دود دخانیات بر روی پوست و لباس فرد مصرف کننده به اطرافیان وی به خصوص خردسالان آسیب وارد کرده و آنان را در معرض بیماری‌های ریوی قرار می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور، اظهار  کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۱۲ درصد کل جامعه مصرف سیگار دارند که اگر آمار مصرف قلیان را نیز اضافه کنیم، این عدد به حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار مصرف سیگار در خانم‌ها و آقایان متفاوت است، ادامه داد: حدود ۲۰ درصد آقایان و حدود ۲ تا ۳ درصد خانم‌ها مصرف سیگار روزانه دارد که در کل عددی حدود ۱۲ یا ۱۱ درصد افراد بالای ۱۵ سال جامعه را تشکیل می‌دهد.

حیدری با تاکید به آمار بالای مصرف قلیان در خانم‌ها و آقایان، گفت: حدود ۳۰ درصد خانم‌ها و حدود ۳۵ درصد آقایان مصرف قلیان دارند که این عدد می‌تواند به واسطه بیماری زایی سنگین‌تر مصرف قلیان در زمینه مشکلات ریوی بسیار چشمگیر و مهم باشد و در نتیجه اجرای برنامه‌های کنترل دخانیات باید هر دو این پدیده‌ها یعنی سیگار و قلیان را تحت تأثیر قرار دهد تا بتوان شرایط بهتری در جامعه ایجاد کرد.

وی با بیان آمار مصرف دخانیات در بین دانشجویان تصریح کرد: آمار مصرف دخانیات در قشر تحصیل‌کرده تفاوتی با عموم جامعه ندارد، البته دانشجویان به واسطه جوانی، در پیک مصرف دخانیات قرار دارند و افزایش آمار مصرف دخانیات در این قشر ارتباطی با دانشجو بودن ندارد. با این حال آگاهی‌هایی که از طریق علم آموزی به این قشر داده می‌شود نیز نتوانسته باعث کاهش این آمار شود.

وی با اشاره به رسالت مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات، گفت: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اجرای برنامه‌های پژوهشی، تولید آمار و مستندات و ارسال آن به وزارت بهداشت یا ستاد کشوری کنترل دخانیات، اطلاعات لازم برای برنامه ریزی و تصمیم گیری را در اختیار مجریان برنامه‌های کنترل دخانیات یا متولیان اصلی آن در وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

حیدری با تاکید به جمع‌آوری آمار و اطلاعات مرتبط با مصرف دخانیات در کشور توسط این مرکز تحقیقاتی، تصریح کرد: با جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات مربوط به اجرای قانون کاهش مصرف دخانیات، شیوع مصرف دخانیات و خدمات ارائه شده در مورد ترک دخانیات، می‌توان برنامه‌های مناسب‌تری برای ترک دخانیات به صورت فردی، گروهی یا اینترنتی و تلفنی ارائه کرد.

وی همچنین در رابطه با سرانجام اجرای قانون جامع کاهش مصرف دخانیات در کشور، عنوان کرد: در حالی که بیش از یک دهه از تصویب قانون جامع کاهش دخانیات می‌گذرد، هنوز این قانون به صورت کامل در تمامی بندها اجرایی نشده و مجلس شورای اسلامی و ستاد کشوری کنترل دخانیات به عنوان ناظر و مجری باید در مورد نحوه اجرای بندهای مختلف این قانون دقت و اهتمام بیشتری به خرج دهند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به نقایص اجرای قانون جامع کاهش مصرف دخانیات، اظهار کرد: به عنوان نمونه انتشار هشدارهای بهداشتی بر روی پاکت‌های سیگار به صورت کامل اجرا نشده، به عبارت دیگر این تصاویر آنگونه که باید تأثیرگذار و هشدار دهنده نیست و باید هر شش ماه یک بار به روش مؤثری تغییر کند تا مصرف کننده به آن عادت نکند، که متأسفانه این اصول رعایت نمی‌شود.

حیدری در خاتمه با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار کاهش مصرف دخانیات افزایش قیمت آن است، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود افزایش قیمت دخانیات باعث افزایش مصرف قاچاق می‌شود در دنیا ثابت شده نیست؛ در حالی که مطالعات تحقیقاتی در بسیاری از کشورها ثابت کرده که افزایش قیمت‌ها می‌تواند تا ۱۰ درصد باعث کاهش مصرف دخانیات در جامعه شود و این چیزی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

دیابت نوع ۲ قابل درمان است؟

محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره دیابت نوع ۲  و درمان آن با اشاره به بیماری دیابت نوع ۲  اظهار کرد: این بیماری مقاومت پیش رونده بدن به انسولین است که در نهایت به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر می‌شود؛ در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری در جذب قند ندارد یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی‌گیرد، شروع دیابت نوع ۲ در سال‌های اخیر افزایش بی سابقه‌ای داشته است و بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۲ گرفتار هستند.

حیدر عظمایی  ادامه داد: در دیابت نوع ۲ افزایش میزان قند خون به آهستگی رخ می‌دهد، از این رو مبتلایان در بیشتر موارد از بیماری خود خبر ندارند، ‌ در این بین سن، نژاد، سابقه خانوادگی در افراد درجه یک، افزایش وزن و چاقی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالاتر از ۲۰۰، افزایش میزان تری گلیسرید، سابقه نازایی، سقط‌های مکرر بدون علت، سابقه دیابت بارداری در حاملگی‌های قبلی و سابقه تخمدان پلی کیستیک از شایع‌ترین علائم این بیماری است.

علت بروز دیایت نوع ۲

عظمایی اظهار کرد: در افراد بالای ۴۰ سال عواملی از قبیل اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی یا عدم فعالیت بدنی، سابقه فامیلی، ارثی، چربی و فشار خون، خوردن بیش از حد غذاهای سرد از مهمترین عوامل بروز بیماری دیابت نوع ۲ است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره دیابت بارداری گفت: افرادی که دیابت بارداری دارند حتما باید زیرنظر متخصص تغذیه باشند؛ ورزش به دیابتی‌ها کمک می‌کند که از شر حمله‌های قلبی، نابینایی و آسیب‌های عصبی در امان باشند.

وی بیان کرد: زمانی که غذا می‌خوریم قند خون افزایش پیدا می‌کند و هر چه این افزایش بیشتر باشد قند بیشتری به یاخته‌ها خواهد چسبید، قند پس از چسبیدن به یاخته‌ به ماده‌ای زیان آور به نام سوربیتول تبدیل می‌شود که این ماده باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب‌های مغزی و قلبی و پاهای سوزان خواهد شد.

عظمایی افزود: ورزش با تحریک جریان خون از بروز زخم‌های دیابتی در افراد مبتلا به قند به‌خصوص در پاها جلوگیری می‌کند؛ ورزش همچنین با ایجاد گردش خون در کنار تغذیه مناسب به رفع ناراحتی‌های جنسی و سردی جنسی دیابتی‌ها کمک می‌کند؛ افراد دیابتی باید هر روز حرارت پاها را کنترل کنند و با تمیز نگه داشتن پاها سلامت خود را حفظ کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مشکلات روان شناسی بیماران مبتلا به دیابت گفت: یکی از علائم ابراز خشم است؛ اغلب افرادی که مبتلا به دیابت هستند دچار خشم، استرس، افسردگی و غمگینی می‌شوند و ذهنشان درگیر می‌شود که چرا به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی درباره راهکارهای موثر درمقابله با بیماری دیابت اظهار کرد: این بیماران باید حقیقت را بپذیرند و درک درستی از بیماری داشته باشند و باید استرس و اضطراب را کنار بگذارند، همچنین باید این افراد نگرش خود را نسبت به این بیماری بهتر کنند و بدانند با آموزش‌های خود مراقبتی می‌توانند از زندگی خود لذت ببرند.

غذاهایی که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند

دلایل بسیار زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. عوامل محیطی همانند وضعیت آب و هوایی و شیوه و سبک زندگی می‌تواند در کمبود آب بدن و یا خشکی پوست تأثیرگذار باشد. در ادامه غذاهایی که به رفع این مشکل کمک می‌کنند را آورده‌ایم، با ما همراه باشید...

مواد غذایی مرطوب کننده پوست

مرطوب کننده‌های موضعی فراوانی برای رفع مشکل خشکی پوست وجود دارند، اما گاهی اوقات حتی این مواد هم برای رفع خشکی پوست مناسب و کافی به نظر نمی‌رسند. این امر می‌تواند به دلیل کمبود آب در داخل بدن باشد و این در حالی است که مرطوب کننده‌ها تنها به حفظ رطوبت لایه‌های سطحی پوست کمک می‌کنند. خوشبختانه غذاهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان با افزودن آن‌ها به رژیم غذایی، از پوست در برابر خشکی و پوسته‌پوسته شدن محافظت نمود که در اینجا به تعدادی از این نوع غذاها اشاره خواهیم نمود:

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب همانند ماهی قزل‌آلا (سالمون) و ساردین دارای مقادیر بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به طور قابل توجهی باعث افزایش میزان رطوبت پوست می‌شوند. یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله‌ی علوم پوستی نشان داد که اسید چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست را در پوست‌های خشک احیا نموده و بروز خارش و حتی خارش‌های مزمن را کاهش دهد.

دانه‌هایی مانند دانه کتان و گردو، مقادیر بسیار مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ را در خود دارند که به حفظ رطوبت پوست کمک فراوانی می‌کنند

بهتر است در هنگام خوردن این نوع از ماهی‌ها از پوست آن نیز تغذیه نمایید، زیرا حاوی مقادیر مناسبی از کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این مواد مغذی می‌توانند موجب حفظ رطوبت و طراوت پوست گردند. برای برخورداری از پوستی سالم و شاداب، توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای سه بار از این نوع ماهی‌ها استفاده نمایید.

آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که به پوست‌های خشک کمک فراوانی می‌کند. به عنوان مثال برخی از انواع آجیل‌ها حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم هستند که سطح گلوتاتیون را افزایش می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند علائم پسوریازیس را کاهش داده و بهبود بخشد (نوعی بیماری پوستی خودایمنی که موجب خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می‌گردد). علاوه بر این، دانه‌هایی مانند دانه کتان و گردو، مقادیر بسیار مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ را در خود دارند که به حفظ رطوبت پوست کمک فراوانی می‌کنند. می‌توانید برای استفاده‌ی بیشتر از این مواد غذایی آن‌ها را در میان وعده‌ها، سالادها و اسموتی‌های (نوشیدنی) مورد استفاده خود قرار دهید.

آووکادو

علاوه بر دارا بودن چربی‌های سالم، آووکادو حاوی ویتامین‌های C و E می‌باشد. ویتامین C باعث تقویت تولید کلاژن می‌گردد. از سوی دیگر بر اساس نظر محققین، کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به خشکی پوست گردد. اضافه کردن آووکادو به سالاد و اسموتی ها می‌تواند شما را از دریافت مقادیر مناسبی از این دو نوع ویتامین برخوردار ساخته و موجب حفظ رطوبت پوست شما گردد.

سیب‌زمینی شیرین

برای کمک به افزایش استحکام و مقاومت پوست، یک سیب‌زمینی شیرین پخته شده و یا کباب شده را به شام خود اضافه نمایید. این سبزی سرشار از نشاسته دارای مواد غذایی فراوانی همانند کاروتنوئیدها و گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند که بخش‌های محافظتی پوست در برابر عوامل و آسیب‌های محیطی را تقویت می‌نمایند. این عوامل موجب می‌شوند تا از پوست در برابر آب و هوای سرد و خشک زمستان و نتیجتاً آسیب‌دیدگی پوست محافظت گردد.

آب قلم

آبگوشتی که از استخوان‌ها تهیه می‌شود یا همان عصاره و آب قلم حاوی مقادیر بسیار زیادی از کلاژن است. علاوه بر این استفاده از آن می‌تواند سبب تقویت شادابی (طراوت) و انعطاف‌پذیری پوست گردد. مکمل کلاژن همچنین به مقدار بسیار زیادی موجب حفظ رطوبت پوست شده و علاوه بر آن موجب تقویت آنزیم‌های حفاظت کننده پوست می‌گردد.

کلم

این سبزی سبز برگ حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و کاروتنوئیدها می‌باشند که موجب ایجاد رطوبت بالا در پوست و اجتناب از تخریب کلاژن می‌گردند. شما می‌توانید با مصرف همزمان کلم و ماهی (سالمون) از دزهای دو برابری آنتی‌اکسیدان‌های مرطوب‌کننده پوستی و اسیدهای چرب بهره‌مند گردید.

علاوه بر کمبود آب بدن (رطوبت داخلی) که در حفظ سلامت پوست تأثیرگذار است، مواد شیمیایی مضر موجود در عطر و لوازم آرایشی نیز می‌توانند موجب خشکی پوست گردند. همچنین ممکن است صابون مورد استفاده‌ی شما بیش از حد رطوبت و چربی‌های پوستی را کاهش داده و یا حتی آبی که با آن استحمام می‌نمایید حاوی مقادیر بالایی از سرب، منیزیم و روی باشد. تمامی این عوامل می‌توانند در کاهش رطوبت پوست دخیل باشند. بنابراین سعی کنید تا با بهره‌گیری از یک شیوه زندگی سالم و استفاده از مواد غذایی مناسب، به حفظ رطوبت و سلامت پوست خود کمک کنید.

کد خبر 377491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.