اوقات فراغت سالم نقش مهارت آموزی دارد

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: برنامه ریزی درست والدین و دادن مسئولیت به فرزندان در انجام کارهای خانه و استفاده از روشهای متفاوت می تواند بچه ها را سرگرم کند تا اوقات فراغت پر بارتری در ایام تعطیلات داشته باشند و توجه ویژه والدین به فرزندان زیر ۱۲ سال مهم بوده و اوقات فراغت سالم می تواند

محسن لعلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ویژگی های اوقات فراغت سالم دانش آموزان اظهار کرد: اوقاتی است که بتواند حس کنجکاوی و در نهایت استعدادها و خلاقیت های کودک را کشف کند اوقات فراغتی سالم است.

وی با تاکید به اینکه کشف استعدادها می تواند به شکل فردی یا اجتماعی باشد، افزود: برای مثال وقتی والدین فرزندان شان را به کلاس های هنری یا وررزشی می فرستند در واقع استعداد های فرزند در رشته های متفاوت کشف می شود و کشف همین استعدادها از ویژگی های بارز اوقات فراغت سالم است.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است که با تعطیلی مدارس پر کردن اوقات فراغت و بهره مندی لازم و بهینه از این اوقات فراغت تا بازگشایی مدارس دغدغه بسیاری از والدین است.

وی با بیان اینکه دانش آموز موفق توانایی و مهارت در برقراری ارتباط را دارد، گفت: اوقات فراغت سالم کشف استعداد اجتماعی و برقرای تعاملات را برای فرزندان فراهم می کند و همین ارتباط های اجتماعی با استاد و دانش آموزان و همسالان دیگر باعث گسترش مراودات اجتماعی می شود.

لعلی تصریح کرد: با شروع فصل تابستان یک از مشکلات خانواده ها این است که معمولا فرزندان آنها درخانه بیشتر با تبلت، موبایل و تلویزیون خودشان را سرگرم می کنند و این اتفاق باعث می شود تا آنها بیشتر جنبه انزوا داشته باشند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: مسئولیت پذیری و قدرشناشی دو ویژگی است که باید فرزندان از آن برخوردار باشند، هنگامی که فرزندان بتوانند از اوقات فراغت بهره لازم را ببرند این دو ویژگی نیز در درون شخصیت آنها شکل می گیرد.

این مدرس دورهای تخصصی روانشناسی بر این باور است که از دیگر ویژگی های اوقات فراغت سالم این است که بتواند شرایط را برای یک حرفه در آینده فرزندان فراهم کند. آموختن حرفه دارای مزیت هایی است و اگر متناسب با علایق  دانش آموزان باشد در آینده نیز برای او پر منفعت خواهد بود و درک معنای واقعی زندگی از دیگر مزیت های آموختن حرفه برای دانش آموزان است.

وی تاکید کرد: درک معنای واقعی زندگی باعث می شود که فرزندان به مهم بودن مسایل اقتصادی و کسب درآمد و افزایش مهارت های اجتماعی بیشتر توجه کنند.

لعلی با بیان اینکه گذران اوقات فراغت چند بعدی است و تک بعدی نیست، اظهار کرد: عوامل متعددی همانند محیط و نوع برخورد والدین در پرورش استعدادهای فرزندان و استفاده بهینه آنها از اوقات فراغت شان موثر است. چندی بعدی بودن اوقات فراغت این است که والدین برای گذرندان اوقات فراغت سالم باید فرزندان را به کلاس های آموزشی و درسی بفرستند.

وی با بیان به اینکه برخی از بچه ها اختلال یاد گیری دارند، افزود: این گروه از کودکان در دروه ابتدایی در نوشتن املاء، خواندن و درس ریاضی مشکل دارند و عده ای از والدین در طول سه ماه اوقات فراغت تابستان فقط بر روی این مساله درسی بچه ها تاکید می کنند و این روش اشتباهی است و باعث دلزدگی و خسته شدن بچه ها از درس شده و اینکه در نهایت آنها دچار تنفر تحصیلی می شوند.

برنامه ریزی در خانه برای گذراندن اوقات فراغت

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای گذراندن اوقات فراغت سالم دانش آموزان نیازی نیست که حتما والدین آنها را در کلاس های گران قیمت ثبت نام کنند. برنامه ریزی در خانه برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دبستانی و اختصاص دادن یک روز در طول هفته برای تقویت درسی و مطالب کمک درسی باعث پیشرفت تحصیلی آنها می شود.

وی اضافه کرد: پدرخانواده برای بازی با کود ک و به پارک بردن او و انجام بازی های گروهی یک سهمی در پرکردن اوقات فراغت سالم دانش آموز دارد.

به گفته لعلی، برنامه ریزی درست والدین و دادن مسئولیت به فرزندان در انجام کارهای خانه و استفاده از روشهای متفاوت می تواند بچه ها را سرگرم کند تا اوقات فراغت پر بارتری در ایام تعطیلات داشته باشند.

وی با تاکید به اینکه اوقات فراغت سالم اوقاتی است که نقش مهارت آموزی داشته باشد، گفت: نکته بسیار مهمی که توجه والدین را می طلبد توجه ویژه آنها به فرزندان زیر ۱۲ سال است و اطمینان از مکانهای حضور آنها از نظر اخلاقی بهداشتی و موارد دیگر را داشته باشند تا در پایان تعطیلات کمتر شاهد مضرات اوقات فراغت بچه ها باشند.

لعلی با بیان اینکه دیر وقت خوابیدن و به هم خوردن ساعت خواب، نخوردن صبحانه و مصرف غذاهای فست فودی مواد قندی مشکلاتی مثل اضافه وزن و چاقی را در کودکان به دنبال دارد، گفت: این اتفاق به دلیل عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت فرزندان در ایام تعطیلات است.

وی تصریح کرد: عدم تغییر در زمان خواب و بیداری و نوع تغذیه کودک در ایام تعطیلات نیز مهم است که توجه جدی والدین را می طلبد تا با بازگشایی مدارس و سال تحصیلی با مشکلات کمتری رو به رو شوند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: والدین در ایجاد اوقات فراغت سالم فرزندان باید به استعدادها و علایق و فرصت ها و ویژگی های محیطی توجه کنند و توجه به این مسایل باید بتواند در راستای ارتقای بهداشت روانی و وضعیت شغلی و اجتماعی کودکان موثر باشد و در واقع توجه والدین به این مسایل مشکلات را کاهش می دهد.

کد خبر 377484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.