بافت فرسوده کشور با بودجه‌های دولتی زنده نمی شود

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بودجه دولت کفاف باز آفرینی محلات هدف بافت فرسوده کشور را نمی‌دهد، گفت: مطمئنا بیش از ۸۰ درصد بازآفرینی شهرها باید به کمک بخش خصوصی انجام شود و دولت فقط نقش مشوق داشته باشد.

ایمان طاهر در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بودجه دولت برای بازآفرینی همه محله های استان اصفهان کم است، اظهار کرد: ۵۳ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای بازآفرینی محلات هدف به استان اصفهان تخصیص داده شد، برای بازآفرینی یکی از کوچه‌های این محله‌ها نیز کافی نیست.

وی افزود: بودجه ای که دولت برای بازآفرینی شهری تخصیص می‌دهد، محرک است و کمک می‌کند تا بخش خصوصی و مردم به این کار ورود پیدا کرده و در آن سرمایه گذاری کنند به همین دلیل نمی‌توان برای بازآفرینی بافت فرسوده به بودجه دولتی اتکا داشت.

 معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه باز آفرینی شهری، مشارکت مردم را می‌طلبد، گفت: اگر با دریافت وام بافت فرسوده از طرف دولت مردم تشویق شوند خانه‌های قدیمی شان را تخریب و برای دریافت پروانه ساخت اقدام کنند، می‌توانند تعداد طبقات خانه‌هایشان را افزایش دهند و بخشی از هزینه‌های ساخت را با فروش واحدهای جدید جبران کنند.

طاهر افزود: در این محله ها تخفیفات خوبی برای صدور پروانه از طرف دولت داده می‌شود همچنین در حال انجام رایزنی‌هایی با سازمان نظام مهندی ساختمان هستیم که بتوانیم برای نقشه های ساختمان ها در این محله نیز ۵۰ درصد تخفیف بگیریم.

مبنای بازآفرینی شهری تولید ثروت در محله‌ها است

وی با بیان اینکه مبنای بازآفرینی شهری تولید ثروت و  بودجه دولت در واقع مشوق انجام این کار است، گفت: قبول داریم که وام ۷۰ میلیون تومانی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم با توجه به گران شدن مصالح، بیش از ۳۰ درصد از قیمت ساختمان را نمی تواند تامین کند، این وام باید افزایش یابد و کمک‌هایی انجام شود تا مردم بتوانند خانه‌هایشان را خودشان بسازند و برای خدمات در این محله‌ها نیز دولت ورود پیدا می‌کند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: اگر در یک محله برای مردم تولید ثروت کنیم یعنی کاری کنیم که بافت فرسوده زنده شود و جان بگیرد مردم نیز رغبت زندگی کردن در آن محله را پیدا می‌کنند به جای اینکه خانه هایشان را بفروشند و در محله دیگری ساکن شوند.

طاهر تاکید کرد: اصلی ترین کاری که در محلات هدف باید انجام دهیم این است که کاری انجام دهیم مردم رغبت ماندن در محله را پیدا کنند نه این که با کمی پیشرفت مالی بخواهند خانه هایشان را بفروشند و باز هم آن محله از نظر اقتصادی ضعیف بماند.

اولویت اول باز آفرینی شهری مقابله با حاشیه‌نشینی است

وی با بیان اینکه در بازآفرینی شهری اولویت اول مقابله با حاشیه نشینی است، گفت: اگر قرار باشد مردم را از جاهایی که در آن به هر دلیلی به صورت غیر مستند سکونت پیدا کرده اند و حاشیه نشینی را رقم زده اند، بیرون کنیم مجددا همین مردم در نقطه دیگری از شهر حاشیه نشین خواهند شد.

 معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: بنابراین باید این محلات را ساماندهی کنیم و بپذیریم که این محله‌ها حاشیه نیست، جزیی از شهر است و به این محله‌ها خدمات رسانی کنیم و از کوچ مردم از آن محله و تشکیل سکونتگاه‌های غیر رسمی جدید جلوگیری کنیم.

کد خبر 377464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.