یولیا تیموشنکو؛ ثروتمندترین زن اوکراین

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

یولیا ولودیمیریونا تیموشنکو در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۶۰ میلادی در دنیپروپتروفسک اتحاد جماهیر شوری به دنیا آمد. پدر و مادر وی نیز از بومیان منطقه مذکور بودند و پدر یولیا وقتی او تنها سه سال داشت، یولیا و مادرش را ترک کرد و به یکی از مناطق جنگ زده در لیتوانی رفت. یولیا پس از اینکه پدرش او و مادرش را ترک کرد از نام خانوادگی مادرش استفاده کرد.

یولیا تیموشنکو در سال ۱۹۷۷ میلادی از دبیرستان Dnipropetrovsk فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۷۸ میلادی به استخدام بخش اتوماسیون و مخابرات موسسه معدن Dnipropetro درآمد. وی در سال ۱۹۷۹ میلادی برای ادامه تحصیل در رشته بازرگانی به دانشکده اقتصاد دانشگاه دولتی "دپرو پترس" رفت و در سال ۱۹۸۴ در رشته بازرگانی و رشته مهندسی سایبرنتیک فارغ التحصیل شد.

یولیا در سال ۱۹۹۰ میلادی به دانشگاه ملی اقتصاد کی یف رفت و در آنجا به ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته بازرگانی و اقتصاد پرداخت. وی ۹ سال بعد موفق شد تا در مقطع دکتری اقتصاد و بازرگانی از این دانشگاه معتبر فارغ التحصیل شود.

تیموشنکو که در سال ۱۹۸۷ با همسرش "الکساندر" در دانشگاه آشنا شده بود، در سال ۱۹۸۸ یک شرکت مبادلات انرژی تاسیس و در آن همراه با همسرش شروع به فعالیت کرد. وی پس از استقلال اوکراین توانست نقش مهمی در مبادلات انرژی میان اوکراین و روسیه ایفا کند.

ورود به دنیای سیاست

تیموشنکو در سال ۱۹۹۶ میلادی در انتخابات پارلمان اوکراین شرکت کرد و با بدست آوردن ۹۲.۳ درصد آراء محدوده خود توانست یک رکورد در تاریخ انتخابات اوکراین ثبت کند. وی زمانی که به پارلمان اوکراین رفت به حزب قانون اساسی این کشور پیوست و خیلی زود به سمت ریاست کمیسیون قضایی پارلمان اوکراین رسید.

حمایت های حزب یولیا تیموشنکو از رییس جمهور وقت اوکراین باعث توجه زیاد اذهان عمومی به این حزب شد و رییس جمهور اوکراین طی یک مراسمی از تمام اعضای این حزب به همراه یولیا تشکر کرد.

معاون نخست وزیری

یولیا تیموشنکو در اواخر سال ۱۹۹۷ میلادی طی یک بیانیه استعفای خود از ریاست کمیسیون قضایی پارلمان اوکراین را اعلام کرد و لئونید کوچما رییس جمهور وقت اوکراین او را به سمت معاون نخست وزیر اوکراین منصوب کرد. نخست وزیر وقت اوکراین در مراسم معارفه تیموشنکو او را مهره ای مهم و اساسی برای اوکراین خواند.

در اواخر سال ۱۹۹۷ میلادی یولیا تیموشنکو مدارکی را تحویل دادستانی اوکراین داد که نشان میداد رییس جمهور این کشور طی یک سری از قرارداد های مخفی در حال ثروت اندوزی و رانت خواری است. همچنین وی طی یک نامه به سردبیر روزنامه بریتیش بریتانیا " Financial Times" مدعی شد که رییس جمهور وقت اوکراین آگاهانه در حال ساختن یک نظام طبقاتی پادشاهی است.

تیموشنکو در سال ۱۹۹۸ بار دیگر در انتخابات پارلمان اوکراین شرکت کرد و در مجلس اوکراین به حزب "هرومادا" پیوست. تیموشنکو که به شخص صاحب نفوذی در مجلس اوکراین تبدیل شده بود، به سمت ریاست کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان این کشور دست یافت.

وزارت سوخت و انرژی

تیموشنکو از اواخر ماه دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان وزیر سوخت و انرژی اوکراین فعالیت کرد و تا ژانویه سال ۲۰۰۱ میلادی در این سمت ماند. در زمان وزارت او درآمد اوکراین از صنعت برق چندین هزار برابر شد و همین امر موجب شد تا محبوبیت تیموشنکو در میان مردم این کشور افزایش پیدا کند.

تیموشنکو در ۲ مارس سال ۲۰۰۰ میلادی به طور رسمی از پارلمان اوکراین استعفا داد و پس از آن در وزارت خود ۱۸ میلیارد یورو درآمد اضافی را میان کارکنان دولت تقسیم کرد.

نخست وزیری

تیموشنکو در ۹ فوریه  سال ۲۰۰۱ میلادی از حزب چپ گرای رستگاری ملی اوکراین خواست تا در او به تاسیس یک حزب دیگر و موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند و رهبران این حزب نیز قبول کردند که حزب خود را در حزب یولیا تیموشنکو ادغام کنند.

حزب تازه تاسیس تیموشنکو که مورد توجه رییس جمهور یوشنچکو رییس جمهور وقت اوکراین قرار گرفته بود در انتخابات پارلمان اوکراین درصد زیادی از آراء را به خود اختصاص داد و پارلمان این کشور در چهارم فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی با پیشنهاد رییس جمهوری برای انتصاب تیموشنکو به عنوان نخست وزیر اوکراین موافقت کرد.

عضویت در اتحادیه اروپا یکی از مهم ترین اقداماتی  بود که تیموشنکو در زمان تصدی اش بر سمت نخست وزیری اوکراین انجام داد. احیای زبان اوکراینی نیز یکی دیگر از اقدامات برجسته وی در زمان نخست وزیری اش بود که موجب افزایش محبوبیت اش در میان مردم شد.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 377435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.