مطهری قربانی بی تدبیری

حذف علی مطهری از نایب رئیسی مجلس، سفر نخست وزیر ژاپن به تهران برای میانجیگری میان ایران و آمریکا و پایان رشد شدید قیمت‌ها در بازار مسکن، از مهم‌ترین عناوین خبری امروز سه شنبه- ۷خردادماه -روزنامه‌های کشور بود.

به گزارش ایمنا؛ صبح روز یکشنبه ۵خرداد، انتخابات هیئت رئیسه سال آخر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که اصلاح‌طلبان در قالب فراکسیون امید، لیستی مستقل از دیگر فراکسیون‌های مجلس ارائه داده بودند و تصمیم داشتند ترکیب هیئت رئیسه را به نفع خود تغییر دهند. به‌رغم این تلاش فراکسیونی، اما اوضاع بر وفق مراد آن‌ها پیش نرفت و نتایج انتخابات نشان داد که ترکیب هیئت رئیسه نسبت به سال گذشته تنها در یک مورد تغییر کرد.

 جابه‌جایی یک نفر در میان دوازده کرسی ظاهراً عدد بزرگی برای تغییرات هیئت رئیسه نیست، البته به شرط آنکه پای علی مطهری در میان نباشد. اما حالا که نام او به عنوان تنها حذف شده ترکیب هیئت رئیسه مجلس اعلام شده ماجرا قدری فرق می‌کند. خصوصاً اینکه مستقلین مجلس رسماً اعلام کنند که دیگر به او رأی نداده‌اند. حذف مطهری از نایب رئیسی مجلس و جایگزینی او توسط عبدالرضا مصری بیش از آنکه یک جابه‌جایی ساده باشد، نشانه‌ای است از تغییراتی عمده‌تر در ائتلاف‌های سیاسی بهارستان و مهم‌تر از آن ائتلاف‌های ناظر به انتخابات مجلس آینده. تغییراتی که طی آن به نظر می‌رسد ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اصولگرا دیگر جای قابل توجهی در گمانه‌زنی‌های سیاسی نخواهد داشت. هر چند از همان ابتدای مجلس دهم هم با جدایی دو طیف اصلاحات و مستقلین از هم، کارکرد لیست امید تنزل یافته بود اما حالا با این وضعیت می‌توان ائتلاف منتهی شده به این لیست را رسماً تمام شده اعلام کرد.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به شکست عارف و حذف مطهری در انتخابات هیئت رئیسه مجلس اختصاص داد و در تیتر خود نوشت: «امید؛ قربانی بی تدبیری؟» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد: آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم برگزار شد، انتخاباتی هم سایه انتخابات مجلس آینده و هم ریاست جمهوری آینده بر سر آن سنگینی می کرد. به خصوص برای فراکسیون امید و شخص علی لاریجانی. محمود صادقی در گفت و گو با همدلی گفته است:  نتیجه این انتخابات هم بر آینده سیاسی لاریجانی تاثیر خواهد گذاشت و هم بر روحیه اصلاح طلبان برای انتخابات پیش رو.
جلسات و رایزنی ها که از چند هفته قبل آغاز شده بود از روزهای منتهی به انتخابات هیئت رئیس به اوج خود رسیده بود. هر چند به گفته عارف تا روز قبل از انتخابات هنوز لیست فراکسیون امید نهایی نشده بود. در آخرین لحظات منتهی به اعلام اسامی کاندیداها، فضای مجلس چنان درگیر لابی نمایندگان بود که لاریجانی در تذکرهای مداوم از همکارانش درخواست کرد تا در جای خود بنشینند و دست از لابی بردارند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود  را به واکنش رئیس جمهور امریکا از سفر نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری با ایران اختصاص داد و در عکس یک خود نوشت: «آبه در راه تهران» روزنامه ایران در ادامه توضیح داد: در شرایطی که در تهران هیچ  تمایلی بر سر مذاکره با امریکا یا پذیرش میانجیگری‌هایی با این هدف وجود ندارد ، مقام‌های امریکایی که گویا در زیر پوسته تهدید و تحریم خواستار میانداری کشورهای ثالث و گفت و گو با ایران هستند؛ پس از عمان و عراق، این بار خواستار میانجیگری ژاپن شده‌اند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در نشست خبری مشترک با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن این را به صراحت مطرح کرد و با استقبال از تمایل آبه برای استفاده از روابط خویش با جمهوری اسلامی ایران جهت برقراری گفت‌وگوی احتمالی بین واشنگتن و تهران، به سفر احتمالی آبه به ایران اشاره کرد و گفت: «می‌دانم که آقای نخست‌وزیر و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با رهبری ایران دارد، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»
به گزارش فارس، ترامپ که به توکیو سفر کرده بود با بیان این جملات که « اعتقاد دارم ایران می‌خواهد یک توافق (جدید) انجام دهد. به نظر من این از زیرکی آنهاست. همچنین معتقدم که حصول آن (توافق) ممکن است»، ادامه داد: «البته من اصلاً به دنبال صدمه‌زدن به ایران نیستم. فقط می‌خواهم بشنوم که ایران به سلاح اتمی «نه» بگوید. به اندازه کافی در جهان به‌خاطر تسلیحات اتمی مشکل داریم، پس ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. به‌نظرم ما می‌توانیم به توافق برسیم.»
ترامپ سپس با تاکید بر اینکه دولتش به دنبال تغییر نظام ایران نیست، به پتانسیل اقتصادی عظیم ایران اشاره کرد و  گفت: «به دنبال این هستم که به ایران اجازه دهم به عرصه (بین‌المللی)‌ بازگردد. من ایرانی‌های زیادی را می‌شناسم، آنها افراد بسیار بزرگی هستند. ایران شانس این را دارد که با همین رهبران به یک کشور بزرگ تبدیل شود.»

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به واکنش مصطفی کواکبیان به حذف علی مطهری از هیئت رئیسه مجلس اختصاص داد و در تیتر  خود به نقل از وی نوشت: «اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس نیستند» مصطفی کواکبیان ضمن تبریک به علی لاریجانی به دلیل انتخاب مجدد به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انشالله که سال چهارم، عدالت و قانونگرایی هیئت رئیسه بیشتر باشد. هرچند به برادر بزرگوار، دکتر مطهری هم خداقوت می‌گوییم که ایشان با روحیه آزادگی که دارند منشا خدمات بیشتری در مجلس خواهند بود. به ملت ایران هم عرض می کنم که به هر حال مشخص شد که ما اصلاح طلبان، اکثریت مجلس نیستیم و مسئولیت‌ها و قضایا نباید به دوش اصلاح طلبان بیفتد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی رشد شدید قیمت‌ها برای کل بازار املاک پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «بازار املاک در فاز موازنه» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: سبقت تورم ملکی مناطق جنوبی پایتخت از نرخ رشد میانگین و حتی از مناطق بالای شهر را می‌توان پس‌لرزه جهش قیمت مسکن برای محله‌های پایین و نشانه‌ای از پایان رشد شدید قیمت‌ها برای کل بازار ملک عنوان کرد. روند تغییرات قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد رابطه‌ای معنادار بین سطوح قیمت آپارتمان‌های مناطق ۲۲ گانه وجود دارد. این رابطه (فاصله قیمت‌ها در مناطق) هنگام شروع رونق معاملات و بروز جهش از توازن خارج می‌شود و در مرحله تکمیل جهش و شروع رکود معاملات، نسبت‌های منطقه‌ای قیمت مسکن با ورود بازار ملک به فاز موازنه، مجددا به حالت اول برمی‌گردد. در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷، با شروع رونق معاملات در مناطق پیشران (همچون منطقه ۵) و رشد با تاخیر حجم خرید ملک در مناطق پایین، فاصله قیمتی مناطق، افزایش یافت؛ اما از اواخر پارسال با «تغییر محسوس شیب تورم ملکی در مناطق مختلف»، موازنه منطقه‌ای قیمت‌ها شروع شد. سال ۹۶، متوسط قیمت آپارتمان‌ها در جنوب پایتخت، ۲۰ درصد و در مناطق بالا و متوسط شهر بیش از ۴۰ درصد رشد کرد؛ اما فروردین امسال تورم ماهانه ملکی در مناطق یک و دو،‌ منفی شد و در برخی مناطق جنوبی، رشد قابل توجهی پیدا کرد. فاز موازنه در صورت عدم بروز شوک‌های بیرونی، تداوم می‌یابد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی راهکارهای عبور از شرایط بحرانی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:« وحدت؛ زمینه‌ساز اعتماد ملی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد :در شرایطی که کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد، برای عبور از آن به همراهی همه جریان‌های سیاسی، نهادها و به‌خصوص مردم نیازمند هستیم. درواقع اگر می‌خواهیم از شرایط بحرانی سالم بیرون برویم چاره‌ای جز این نداریم. باید مسائل حاشیه‌ای را کنار گذاشته و به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنیم. جریان‌های سیاسی و ارکان حکومتی وحدت و همدلی را تنها راه برون‌رفت از مشکلات کنونی می‌دانند و می‌گویند همه نهادها و ارگان‌ها باید به تقویت وحدت در کشور کمک کنند. آنها تاکید می‌کنند که لازم است در شرایط سخت، دلخوری‌ها را کنار بگذاریم تا از این شرایط سخت اقتصادی با کمک هم عبور کنیم. فعالان سیاسی می‌گویند: امروز بیش از همیشه به اتحاد ملی، محوریت دولت و حمایت قوا و نهادهای حاکمیتی نیازمندیم زیرا تجربه نشان داده است که بزرگ‌ترین مسائل و مشکلات در فضای اعتماد عمومی و امید به آینده قابل حل است. اگر اعتماد و امید مردم و سرمایه اجتماعی وجود داشته باشد، پیچیده‌ترین مسائل با ساده‌ترین راه‌حل‌ها قابل حل است و بالعکس در فضای بی‌اعتمادی که انسجام، اتحاد ملی و اعتماد مردم به حکومت تخریب شده باشد، برای حل ساده‌ترین مسائل با مشکلات پیچیده و دشواری روبه‌رو می‌شویم.

کد خبر 377415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.