۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳
خطر در کمین دانش‌آموزان لنجان

لنجان _ بنای استوار فردای ایران بر پایه دانش‌آموختگانی قرار دارد که سالیان طولانی تحصیل، پشتوانه کارآمدی و لیاقت آنان است، اما سنگ‌بنای تربیت نسل‌هایی فرهیخته و دانا در مدارسی نهاده می‌شود که از هر نظر روزآمد و مجهز باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، گوهر یگانه‌ای که هر کشور در صندوقچه ثروت‌های ملی خود دارد و با هیچ کالای ذی‌قیمتی قابل قیاس نیست، دانش‌آموزان و نوباوگانی هستند که به امید فردایی بهتر برای خود و دیگر هموطنانشان، می‌آموزند و می‌خوانند و می‌نگارند. طلوع دانشمندانی که همواره سپهر دانش ایران‌زمین را منور کرده‌اند از مدارسی بوده که سنگربان دانش‌پژوهان و علم‌آموزان هستند، اما تحصیل زیر سقف‌هایی ناایمن مانع بزرگی است بر سر پیشرفت و توسعه نظام آموزشی که رسالت خطیر آن، تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم است.

برای بررسی وضعیت مدارس یکی از باسابقه‌ترین شهرستان‌های استان در حوزه آموزش و پرورش با "ایرج شاهمرادی" مدیر آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چند واحد آموزشی در بخش مرکزی وجود دارد و وضعیت ساختمانی آن‌ها چگونه است؟

در حال حاضر ۱۱۳ مدرسه در بخش مرکزی شهرستان وجود دارد و براساس بررسی انجام شده باید گفت وضعیت ساختمان‌های قابل استفاده در بخش مرکزی خیلی خوب نیست. باید توجه داشت آموزش و پرورش مناطق سه‌گانه لنجان با مشکل فرسودگی بافت مدارس مواجه هستند و علت آن هم این است که اکثر بافت‌های مدراس شهرستان عمر بالای ۳۰ سال دارد و بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از چالش‌های ما همواره مطرح بوده است.

اگر از نظر فیزیکی بخواهیم شهرهای تحت پوشش آموزش‌وپرورش بخش مرکزی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم در زرین‌شهر مدارسی که در حال استفاده هستند عمر آن‌ها بالای ۲۰ یا ۳۰ سال است، اما در حال حاضر دانش‌آموز را پذیرش می‌کنند.

از نظر آماری در حدود ۴۶ درصد مدارس زرین‌شهر بافت مفید، ۳۶ درصد فرسوده و ۲۰ درصد کاملاً تخریب شده است و در بازدیدی که کارشناسان اداره‌کل نوسازی مدارس استان از مدارس زرین‌شهر داشته‌اند کتباً اعلام کرده‌اند این مدارس تخریبی هستند و باید دانش‌آموزان از آن‌ها خارج شوند، چراکه احتمال وقوع حوادث در این مدارس وجود دارد.

۵۲ درصد فضای فیزیکی مدارس ورنامخواست مفید است،۳۶ درصد فرسوده و ۱۲ درصد نیز تخریبی است. ساختمان این مدارس توسط اداره‌کل نوسازی مدارس استان تخریب و یا اینکه به عنوان مخروبه رها شده تا در خصوص وضعیت آن‌ها تصمیمی اتخاذ شود. شهر دیگر تحت پوشش آموزش‌وپرورش بخش مرکزی شهرستان، شهر زاینده‌رود است که ۲۶ درصد بافت مدارس این شهر مفید، ۴۷ درصد فرسوده و ۲۷ درصد تخریبی است.

مشکل اساسی که مدارس شهر زاینده‌رود و باغشاد با آن مواجه هستند مهاجرت مردم از این شهرها و کاهش جمعیت دانش‌آموزی این شهرها است که باعث تخلیه مدارس این شهرها شده و تخلیه فضای آموزشی نیز تخریب تدریجی این ساختمان‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر به دلیل کمبود نیرو آموزش‌وپرورش نیرویی را در اختیار ندارد که در این ساختمان‌ها استقرار دهد تا از آن‌ها مراقبت کننداز این رو این ساختمان‌ها مورد دستبرد قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که درب و پنجره، شیرآلات و...سرقت شده و نهایتاً فضای این مدارس به فضایی مخروبه مبدل شده است.

شهر سده لنجان نیز از شهرهای بخش مرکزی است که از نظر بافت‌های فرسوده وضعیت خوبی ندارد و از مدارس این شهر، ۵۳ درصد مفید، حدود ۲۰ درصد فرسوده و ۲۶ درصد تخریبی است.

علت اصلی وضعیت حاکم بر مدارس شهر سده لنجان این است که در سال‌های گذشته بعضی از مدارس که قابلیت مقاوم‌سازی داشتند و با هزینه اندک امکان مقاوم‌سازی آن‌ها وجود داشت با نفوذ بعضی افراد صاحب نفوذ شهر  این مدارس تخریبی اعلام شد و بلایی که بر سر مدارس زاینده‌رود آمد گریبان مدارس این شهر را نیز گرفت به گونه‌ای که فضای فیزیکی بسیاری از این مدارس از حالت عادی خارج شدند.

وضعیت مدارس شهر چمگردان به گونه‌ای است که فضای مفید و فرسوده آن مساوی است و حدود ۴۶درصد فرسوده و ۴۶ درصد مفید است و هشت درصد مدارس این شهر نیز جزء مدارس تخریبی محسوب می‌شود. شهر چمگردان تنها شهری است که به دلیل جمعیت ساکن در این شهر از نظر فضای آموزشی با مشکل مواجه نیست، اما در شهرهای زرین شهر و سده لنجان و ... بسیاری از مدارس به صورت دو نوبته اداره می‌شوند که این مسئله آسیب‌هایی را برای ساختمان‌ آن‌ها به دنبال دارد.

کدام یک از مدارس بخش مرکزی قدمت بیشتری دارد و وضعیت فعلی آن‌ها چگونه است؟

مدرسه حضرت فاطمه در شهر زرین‌شهر ۵۲ سال قدمت دارد، البته قبل از آن مدرسه ناصرخسرو در شهر چمگردان احداث شده است، اما مدرسه ناصرخسرو حدود ۱۰ سال پیش مجدداً بازسازی شد و  از حالت قدیمی که داشت خارج شد، جوان‌ترین ساختمان آموزشی شهرستان نیز دبیرستان متوسطه اول آزادگان چمگردان است که ساختمان آن حدود هفت سال قدمت دارد. البته دبیرستان شاهد حافظ نیز مهرماه سال گذشته افتتاح شد و جزء جوان‌ترین ساختمان‌های مدارس زرین‌شهر محسوب می‌شود، اما ساخت این مدرسه حدود ۱۰ سال طول کشید.

وضعیت مدارس روستاهای بخش مرکزی چگونه است؟

در بخش مرکزی سه مدرسه در روستاهای الله‌آباد، اشیان و کاهریز وجود دارد که مدارس کاهریز و اشیان از نظر ساختمان، بافت و تجهیزات بسیار عالی و به‌روز هستند و سیستم گرمایشی و سرمایش این مدارس به‌روز است و آسفالت این مدارس نیز تعمیر شده است.

مدرسه الله‌آباد نیز برای به‌روز رسانی سیستم گرمایشی در نوبت قرار دارد و مصوبات آن اخذ شده، اما به دلیل شرایط اقتصادی کمی مشکل ایجاد شده است، البته بافت ساختمان مدرسه الله‌آباد نسبت به دیگر مدارس روستاهای دیگر قدیمی‌تر ولی قابل استفاده است.

ایرادی که در مدارس روستایی وجود دارند، چندپایه بودن کلاس‌ها است، اما به دلیل احترام به ساکنان این روستاها و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به شهرها باوجود کمبود شدید نیروی انسانی سعی شده این مدارس حفظ شوند این درحالی است که جمعیت دانش‌آموزی روستای کاهریز ۳۸ نفر ، جمعیت دانش‌آموزی اشیان ۴۰ نفر و جمعیت دانش‌آموزی روستای الله‌آباد ۸۰ نفر است. با این وجود سعی شده این مدارس را حفظ کنیم تا هزینه‌ای برای خانواده‌ها ایجاد نشود.

راهکار عبور از بحران پیش‌روی آموزش‌وپرورش بخش مرکزی در خصوص بافت فرسوده چیست؟

یکی از راهکارهایی به اداره‌کل نوسازی استان پیشنهاد شده آن است که سرمایه‌های آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر مانند زمین‌هایی که به نام آموزش‌وپرورش وقف شده‌اند، زمین‌هایی در سال‌های گذشته در فضای آموزشی قرار گرفته و سند آن‌ها به نام آموزش‌وپرورش بوده و حتی مدارس تخریبی که دیگر قابل استفاده نیستند، تبدیل به احسن شده و بعضی از آن‌ها که مورد استفاده آموزش‌وپرورش نیست به فروش برسند و صرف مقاوم‌سازی مدارس همان شهر شود تا مدارسی که در اختیار داریم را حفظ کنیم.

باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر آموزش‌وپرورش سیاستی که در نوسازی مدارس مورد توجه قرار گرفته آن است که کلنگ‌زنی جدید نشود و پروژه‌های نیمه کاره‌ای که در سال‌های گذشته کلنگ‌زنی شده و عملیات ساخت و ساز آن‌ها پیشرفت داشته به اتمام برسند تا در  سال‌های پیش‌رو افتتاح شوند.

آیا همچنان خیران مدرسه‌ساز یاور آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر هستند؟

امروز دیگر همچون گذشته خیران مدرسه‌ساز نداریم و تنها خیری که در حال حاضر در حال ساخت یک باب مدرسه است و این پروژه نیز رو به اتمام است، پروژه خیر نیک‌اندیش «آقای خاشعی» است که به یاد فرزندش اقدام به انجام این کار خیر کرده است. کلنگ این مدرسه دوسال پیش بر زمین زده شد و این خیر تعهدات خود را که مبنی بر انجام ۶۰ درصد کار بوده انجام داده و با کمک اداره‌کل نوسازی در حال تکمیل است.

از خیرینی که سال های گذشته کلنگ ساخت مدرسه بر زمین زده‌اند «آقای کیانی» بوده که احداث شش باب مدرسه را قبول کرده و کلنگ آن‌ها را در سال ۹۰ در شش شهر به زمین زدند، اما اقدام قابل‌توجهی را انجام ندادند. متاسفانه بعضی از این پروژه ها درصد بسیار کمی پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و در حد فندانسیون یا ستون و سقف بوده و در حال حاضر رها شده است. با رایزنی‌های انجام شده در تلاش هستیم این خیر را مجددا راضی کنیم تا پروژه‌هایش را ادامه دهد، اما تا این لحظه اتفاق خاصی رخ نداده است.

البته خیرانی که در حال حاضر با آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر ارتباط دارند بیشتر خیرانی هستند که بحث‌های جزئی مدارس همچون رنگ‌آمیزی، خرید تجهیزات و... را تقبل می‌کنند و خیری که در بحث ساخت و ساز ورود کند متأسفانه وجود ندارد و انتظار می‌رود با انجام اقدامات فرهنگی به گونه‌ای عمل شود که مردم به سمت احداث مدارس تشویق شوند، چراکه فضاهای آموزشی که امروز فرزندان ما در آن مشغول به تحصیل هستند روز به روز از بین می‌رود و امکان ساخت در این شرایط اقتصادی به کمک دولت بسیار سخت است.

علت حضور دانش‌آموزان شهرهای دیگر در مدارس مرکز شهرستان چیست؟

شاید بخشی از این مسئله به خاطر فرسودگی بعضی از مدارس باشد که باعث شده والدین با استفاده از سرویس مدارس، فرزندان خود را از شهرهای اطراف در مدارس مرکز  شهرستان ثبت‌نام کنند به این امید که بچه‌ها در مدارسی باشند که حداقل از نظر ساختمانی در وضعیت بهتری قرار داشته باشند.

سیاست آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر در سال‌های گذشته بر این بوده که با تمرکززدایی، جمعیت دانش‌آموزی را درشهرهای خود حفظ کنیم، زیرا اعتقاد داریم بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت دانش‌آموزان است به همین علت با وجود اینکه سال‌های سخت اقتصادی را پشت سر گذاشتیم تلاش کردیم اکثر مدارس حاشیه را تقویت کنیم تا دانش‌آموزان در مدارس شهر خودشان باقی بمانند و خوشبختانه در این حوزه موفق عمل کردیم. به جرأت می‌توانیم بگوییم در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ سعی کردیم کمک به مدارس بخش مرکزی به صورت عادلانه باشد.

کد خبر 377411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.