سید احمد حسینینیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از سیاستهای نوین در توسعه شهری به طور عام و در بازآفرینی بافتهای نابسامان شهری به طور خاص، به کارگیری اقدامات و پروژههای محرک توسعه با هدف تسریع و تسهیل فرایند تحول در این بافتها با بهرهگیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان و استفاده از ظرفیتهای محلی است.
وی افزود: پروژههای محرک توسعه وارد کردن عنصری جدید اعم از اقدام طراحانه، سیاستگذاری یا بسترسازی رویداد در بافت شهری است که با اثرگذاری مثبت بر عناصر موجود به بازآفرینی مداوم و تدریجی دامنه همپیوند خود میانجامد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه محرک میتواند تبلیغی برای جذب سرمایهگذاریها جهت بازآفرینی مستمر بافت شهری در محدوده شهرها باشد، تصریح کرد: پروژههای محرک توسعه توانایی تأثیر بر فرم، کاراکتر و کیفیت عناصر شهری را دارا بوده و عموماً زنجیرهای کنترلشده از واکنشهای محرک را در پی دارد و علاوه بر ارتقای شرایط کالبدی، تحولات اقتصادی و اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به ویژگیها و الزامات پروژههای محرک توسعه، ادامه داد: پروژههای محرک توسعه ابزاری صرفاً کالبدی یا اقتصادی نبوده و میتواند برای انعطافپذیری بیشتر نسبت به تغییرات، ماهیتی معنایی یا عملکردی در حوزههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و نهادی داشته باشد.
حسینینیا با بیان اینکه پروژههای محرک توسعه نباید الزاماً با سرمایهگذاریهای کلان و مداخلههای سنگین در کالبد شهر و حوزه املاک و مستغلات همراه باشد، گفت: این پروژهها میتواند اقدامی طراحانه همراه با سیاستگذاری یا بسترسازی برای رویداد یا فعالیتی خاص باشد.
وی افزود: از جمله تجارب موفق جهانی پروژههای محرک توسعه پروژه "شاخ طلایی" در استانبول بوده که منجر به افزایش ارزش افزوده اقتصادی، ایجاد کسب وکارهای جدید و جذب توریست شده است؛ در این پروژهها اقدامات نرم افزاری مانند تبدیل محل کارگاه برق به یک موزه و مکان آموزشی نیز اتفاق افتاده است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان هدف اصلی پروژههای محرک توسعه را خلق توسعهای فراتر از عرصه خود دانست و گفت: در واقع پروژه محرک به عنوان یک تبلیغ بزرگ برای محدوده است که پیام آن مکانی برای جذب سرمایهگذاریها است.
نظر شما