پروژه‌های محرک توسعه راهکاری برای بازآفرینی بافت شهری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: پروژه‌های محرک توسعه می‎تواند اقدامی طراحانه همراه با سیاستگذاری یا بسترسازی برای رویداد یا فعالیتی خاص همچنین تبلیغی برای جذب سرمایه‎گذاری‎ها جهت بازآفرینی مستمر بافت شهری در محدوده شهرها باشد.

 سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از سیاست‌های نوین در توسعه شهری به طور عام و در بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری به طور خاص، به کارگیری اقدامات و پروژههای محرک توسعه با هدف تسریع و تسهیل فرایند تحول در این بافت‌ها با بهره‌گیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان و استفاده از ظرفیت‌های محلی است.

وی افزود: پروژه‌های محرک توسعه وارد کردن عنصری جدید اعم از اقدام طراحانه، سیاستگذاری یا بسترسازی رویداد در بافت شهری است که با اثرگذاری مثبت بر عناصر موجود به بازآفرینی مداوم و تدریجی دامنه هم‌پیوند خود می‌انجامد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه محرک می‌تواند تبلیغی برای جذب سرمایهگذاریها جهت بازآفرینی مستمر بافت شهری در محدوده شهرها باشد، تصریح کرد: پروژه‌های محرک توسعه توانایی تأثیر بر فرم، کاراکتر و کیفیت عناصر شهری را دارا بوده و عموماً زنجیره‌ای کنترلشده از واکنشهای محرک را در پی دارد و علاوه بر ارتقای شرایط کالبدی، تحولات اقتصادی و اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و الزامات پروژههای محرک توسعه، ادامه داد: پروژه‌های محرک توسعه ابزاری صرفاً کالبدی یا اقتصادی نبوده و می‌تواند برای انعطافپذیری بیشتر نسبت به تغییرات، ماهیتی معنایی یا عملکردی در حوزههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و نهادی داشته باشد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه پروژه‌های محرک توسعه نباید الزاماً با سرمایهگذاریهای کلان و مداخله‌های سنگین در کالبد شهر و حوزه املاک و مستغلات همراه باشد، گفت: این پروژه‌ها میتواند اقدامی طراحانه همراه با سیاستگذاری یا بسترسازی برای رویداد یا فعالیتی خاص باشد.

وی افزود: از جمله تجارب موفق جهانی پروژه‌های محرک توسعه پروژه "شاخ طلایی" در استانبول بوده که منجر به افزایش ارزش افزوده اقتصادی، ایجاد کسب وکارهای جدید و جذب توریست شده است؛ در این پروژه‌ها اقدامات نرم افزاری مانند تبدیل محل کارگاه برق به یک موزه و مکان آموزشی نیز اتفاق افتاده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان هدف اصلی پروژه‌های محرک توسعه را خلق توسعه‌ای فراتر از عرصه خود دانست و گفت: در واقع پروژه محرک به عنوان یک تبلیغ بزرگ برای محدوده است که پیام آن مکانی برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها است.

کد خبر 377403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.