۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
برترین نوآوری‌های شهری

شهرهای مختلف سراسر جهان به طور چشمگیری به نوآوری نیاز دارد زیرا برای مقابله با تبعات رشد بی‌سابقه جمعیت و در پاسخ به نیازهای روز افزون شهروندان، استفاده بهتر از فن‌آوری برای بهبود شرایط محیط شهری، رشد اقتصادی، انعطاف‌پذیری و انسجام اجتماعی امری ضروری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول دو دهه اخیر شهرها شاهد مهاجرت بی‌رویه جمعیت از سمت روستاها بوده‌ است که این مسأله منجر به بروز مشکلاتی همچون ناامنی غذایی، کمبود آب، ناپایداری منابع و تغییرات آب و هوایی شده است. با افزایش اینگونه تهدیدات جهانی، ساختار شهری می‌تواند با اعمال نوآوری‌های پایدار، مقیاس‌پذیر و قابل سازگار با انواع مختلف محیط‌های شهری به مقابله با چالش‌ها برخیزد. بعضی از این نوآوری‌ها بر اساس فن‌آوری‌های دنیای امروز بنا گذاشته می‌شود و بعضی از آن‌ها نیز نسخه تغییر یافته از راهکارهای قدیمی است. با این حال شهرهای امروزی برای غلبه بر مشکلات پیچیده با بهره‌مندی از نوآوری می‌توانند بهترین نتایج را شاهد باشند. در ادامه به بررسی چند مورد از برترین‌ نوآوری‌های شهری می‌پردازیم. 

فضاهایی با قابلیت برنامه‌ریزی مجدد

با توجه به رشد جمعیت شهری به نسبت فضاهای محدود و چند برابر شدن جمعیت تا چندین سال آینده شهرها باید از فضای خود حداکثر استفاده را داشته باشد. در بسیاری از شهرها تمرکز بر استفاده چند منظوره از زیرساخت‌ها به منظور برآوردن مقاصد مختلف انجام می‌گیرد. از جمله این فضاها می‌توان به پارکینگ چند طبقه ساحل میامی اشاره کرد که می‌توان از آن در برگزاری میهمانی‌ها، کلاس‌های یوگا و مراسم ازدواج نیز بهره برد. این ساختمان بتونی به گونه‌ای طراحی شده است که تمام نقاط آن از روشنایی طبیعی روز بهره‌مند است.

اینترنت لوله‌های آب 

آب یک سرمایه حیاتی و ضروری در جهان است؛ اینترنت لوله‌های آب یک شبکه آبرسانی دیجیتالی است که می‌تواند از سنسورها برای کنترل جریان و مدیریت چرخه آب استفاده کند. این ابتکار با نصب یک سنسور کوچک در هر قسمت از شبکه لوله‌کشی و انتقال فیبرهای نوری میان یک شبکه اطلاعاتی، با شناسایی محل‌های نشت آب تنها در طول چند ثانیه می‌تواند از هدر رفت میزان زیادی آب جلوگیری کند و هزینه‌ها و زمان صرف شده برای تعمیرات را به میزان چشمگیری کاهش دهد. 

پذیرش درختان به فرزندخواندگی 

در حالیکه دیوارها و سدها گزینه‌هایی مناسب برای حفظ امنیت شهرها در برابر طغیان رودخانه هستند، کاشت درخت نیز گزینه مفیدی در راستای کسب مزایای زیست محیطی، کاهش دمای هوا، بهبود وضعیت آب و هوا، کیفیت خاک و حتی مدیریت فاضلاب‌ها است. به همین دلیل شهر ملبورن در استرالیا به شهروندان خود اجازه داده است که با نامگذاری و پذیرش بیش از ۷۰ هزار درخت شهری از آن‌ها مراقبت کنند. 

تولید همزمان برق و گرما 

رشد جمعیت و صنعتی شدن منجر به انتشار کربن بیشتری خواهد شد. با این حال، فن‌آوری "تولید همزمان" می‌تواند به عنوان محصول فرعی حرارت، برق تولید کند و از آن در تولید گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها بهره ببرد. تکنولوژی جذب کربن همچنین دی‌اکسیدکربن حاصل از جریان تولید برق را دریافت می‌کند و از آن برای اهداف صنعتی استفاده و به کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت انرژی کمک می‌کند. 

بهره‌برداری از ظرفیت‌ها با به اشتراک‌گذاری امکانات شهر 

استفاده اشتراکی از تجهیزات و امکانات ورزشی و به اشتراک‌گذاری خانه‌ها و اتومبیل‌ها با استفاده از سایت‌های اینترنتی، شهرها را به سوی استفاده خوشه‌ای از امکانات سوق می‌دهد و با برقراری امکان ارتباط با مشتریان در هر نقطه جهان از هزینه معاملات می‌کاهد و از طریق کاهش آلودگی هوا و حجم ترافیک و هزینه سوخت، مزایای زیست‌محیطی بسیاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

جابجایی بر مبنای تقاضا 

استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دیجیتالی، همراه با وسایل نقلیه خودران، می‌تواند در مدیریت مؤثرتر ترافیک و کاهش آلودگی نقش مفیدی داشته باشد. این فناوری‌های خودران با هدف کاهش ترافیک حمل و نقل جاده‌ای، کاهش دود خودروها و پایین آوردن هزینه زیرساخت‌های جابجایی عرضه شده‌ است و پیش‌بینی می‌شود که به زودی جایگزین حمل و نقل‌های شخصی و عمومی شود. بدین ترتیب خودروها به جای ماندن در پارکینگ‌ها به صورت مداوم استفاده می‌شود و به این ترتیب بهره‌وری بالاتری خواهد داشت. 

قطب‌های هوشمند برای سنجش سلامت شهری 

این ابتکار همچون یک ردیاب سلامتی برای شهرها عمل می‌کند و شامل شبکه‌ای از حسگرهای تعاملی و مدولار برای جمع‌آوری اطلاعات محیط زیستی، زیرساختی و فعالیتی از جمله کیفیت آب و هوا و میزان سر و صداست که مقیاسی برای تعیین قابلیت زندگی در شهرها به حساب می‌آید. این اطلاعات می‌تواند از طریق جایگزینی چراغ‌های خیابان با نوعی از لامپ‌های ال‌ای‌دی به دست می‌آید که علاوه بر کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به فن‌آوری‌های جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آب و هوا، آلودگی، ترافیک و وضعیت جای پارک‌ها مجهز است و می‌تواند یک منبع اطلاعاتی عالی برای شهرداری‌ها باشد.  

کشاورزی شهری با کاشت عمودی سبزیجات 

یکی از راه‌های جلوگیری از اتلاف و اسراف مواد غذایی، پرورش آن‌ها روی درها، دیوارها، سقف‌ها و پارکینگ‌های مصرف‌کنندگان با استفاده از سیستم‌های هیدروپونیک و بدون نیاز به خاک است چرا که هر روز بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی در جابجایی‌ها از بین می‌رود و با انتقال مزارع به شهرها می‌توان از این هدررفت جلوگیری کرد.

کد خبر 377399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.