ذائقه ایرانیان با طعم شوری سازگار شده است

رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: زمانیکه قیمت میوه گران تر از تنقلات پرنمک و پرضرر است، طبیعی است که مردم محصول ارزان تر را انتخاب می کنند.

به گزارش ایمنا، علیرضا مرندی درخصوص مخاطرات فشارخون بالا و راه اندازی بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار کرد: فشارخون یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر است که در اکثر موارد، علائم واضحی نداشته و فرد بعداز ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، نارسایی های کلیوی و سکته های مغزی و قلبی، متوجه بیماری پرفشاری خون خود می شود.

وی با تاکید بر ضرورت چکاب های دوره ای فشارخون و جدی گرفتن مقوله خودمراقبتی توسط مردم، تصریح کرد: علاوه بر خودمراقبتی، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز باید مبحث کنترل و شناسایی مستمر و به موقع افرادی که به فشارخون مبتلا هستند را جدی بگیرند.

 مرندی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما مصرف نمک بالاتر از استاندارد جهانی است و ذائقه ایرانیان با طعم شوری سازگاری پیدا کرده است، بنابراین، خانواده ها باید در مصرف نمک دقت بیشتری کنند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مراکز تهیه و طبخ غذاها، رستوران ها، صنایع و کارخانجات فرآوری موادغذایی و نانوایی ها نیز باید در آماده سازی موادغذایی و پخت نان بازنگری کرده و میزان نمک موجود در موادغذایی و نان را کاهش دهند، چراکه در این زمینه، خودمراقبتی دیگر نقشی نداشته و مردم هرچه از مصرف بی رویه نمک پرهیز کنند، باز هم با مصرف نان ها، که قوت غالب مردم بوده و موادغذایی فرآوری شده پرنمک، دچار اضافه دریافت نمک خواهند شد. ممکن است، کاهش نمک نان و موادغذایی به یکباره امکان پذیر نباشد، اما می توان به روش تدریجی و پلکانی نمک به کار رفته در نان ها و موادغذایی را کاهش داد تا ذائقه مردم کم کم عادت کند. دولت و وزارت بهداشت باید این موضوع را به عنوان یک ضرورت اعلام کرده و مرتب سلامت موادغذایی و نان ها را مورد پایش قرار دهند.

وی افزود: مصرف بی رویه نمک و بیش از استاندارد جهانی، مردم را به کام مرگ یا ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر سوق می دهد. درمان بیماری های غیرواگیر، سالانه هزینه های درمانی بسیار زیادی را بر مردم و کشور تحمیل می کند. 

مرندی خاطرنشان کرد: علاوه بر نان و غذا، تنقلاتی مانند چیپس و پفک، نیز حاوی مقادیر بسیار زیاد نمک هستند، اینگونه محصولات نباید تبلیغ شوند، اما صدا و سیما برای تامین اعتبارات مالی، این محصولات را تبلیغ می کند، لذا حوزه سلامت برای تامین سلامت مردم، باید دستگاه های دیگر از جمله صدا و سیما را با خود همراه کند و چنانچه قراراست، اینگونه محصولات تبلیغ شوند، باید بر کیفیت آنها بازنگری شده و نمک و قند اضافی محصولات کاهش پیدا کند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی بسیج ملی کنترل فشارخون را اقدامی موثر در جهت درمان به موقع افراد مبتلا به فشارخون دانست و گفت: درست است که راه  اندازی بسیج ملی کنترل فشارخون برای شناسایی افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، اقدام موثری است، اما قبل از آن، کاهش نمک، قند و چربی مصرفی مردم (مستقیم و غیرمستقیم) باید در راس تمام برنامه های وزارت بهداشت و سایر دستگاه های ذی ربط قرار گیرد. چراکه نمک و قند و چربی موجود در محصولات غذایی، بیشترین منبع دریافت نمک، قند و چربی اضافی بدن است.

فرهنگ سلامت باید در جامعه مستولی شود

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی و افزایش سواد سلامت مردم، بیان کرد: فرهنگ سلامت باید در جامعه مستولی شود. ابلاغ بخشنامه و راه اندازی کمپین بسیار خوب است، اما در زمینه افزایش سلامت مردم باید اقدامات زیربنایی انجام داده و آگاهی مردم را افزایش دهیم، درعین حال، این امکان را به وجود آوریم که مردم برای خرید و مصرف محصولات غذایی سالم، حق انتخاب داشته باشند و مثلا زمانیکه به فروشگاه مراجعه می کنند، محصول سالم و کم نمک در دسترس شان باشد. زمانیکه امکان ورزش کردن و انتخاب و تهیه غذای سالم وجود نداشته باشد، مردم چگونه می توانند این نیازها را برآورده کنند؟ لذا باید سواد سلامت مردم را افزایش داده و امکان انتخاب صحیح را به آنها بدهیم. زمانیکه قیمت میوه گران تر از تنقلات پرنمک و پرضرر است، طبیعی است که مردم محصول ارزان تر را انتخاب می کنند. بنابراین، علاوه بر دسترسی به محصولات غذایی سالم، لازم است که قیمت محصولات سالم تر، ارزان تر شود. درست است که مردم با سطح درآمد بالا و متوسط قادر به تهیه نیازهای غذایی سالم تر هستند، اما مردم فقیر و محروم نمی توانند این نیاز را فراهم کنند. بنابراین، ضرورت دارد که بر تامین سلامت این قشر از جامعه تمرکز بیشتری داشته باشیم، آنها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های غیرواگیر هستند.

مرندی اضافه کرد: وزارت بهداشت که مسئول تامین سلامت جامعه و اعتلای فرهنگ سلامت است، بدون مشارکت های بین بخشی و همکاری سایر دستگاه ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و وزارت ورزش و جوانان، به اهداف خود، صددرصد دست پیدا نمی کند.

کد خبر 377383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.