ایران چالشی مهم در نبرد انتخاباتی آمریکا

یک تحلیل گر مسائل بین المللی گفت: بی شک دموکراتها در تبلیغات منفی خود علیه ترامپ، از مواضع جنگ طلبانه وی ضد ایران بهره های زیادی خواهند برد.

اگرچه تحرکات و رجز خوانی برخی از دولت مردان آمریکایی در مورد منطقه و تحولات خلیج فارس، می توانست نشان دهنده عزم جمهوری خواهان آمریکا برای جنگ تلقی شود، اما معادلات بین المللی، دیپلماسی فعال، آمادگی و توان نظامی ایران و همچنین مخالفت نیروهای میانه رو و به خصوص حزب دموکرات در آمریکا، تا حدودی مانع از ادامه روند تنش آفرینی گروه "بی" در صحنه دیپلماسی بین ایران و آمریکا شد. در همین زمینه با بشیراسماعیلی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، به گفت‌وگو نشستیم. وی به خبرنگار ایمنا گفت:

جمهوری خواهان آمریکا را می توان به سه جریان مهم، جمهوری خواهان کلاسیک، نو محافظه کاران و تی پارتی تقسیم بندی کرد. درایالات متحده آمریکا طیف یکسانی از جمهوری‌خواهان وجود ندارد؛ در حالی که میانه رو ها بیشتر جمهوری خواهان کلاسیک هستند که دردولت، کنگره و سنا، ترامپ را از ورود به جنگ علیه ایران بر حذر داشته اند در حالی که تنها جریان های تندرو جمهوری خواه که اغلب به لابی های صهیونیسم وابسته هستند، بر طبل جنگ می کوبند؛ با این وجود میان همان افراد هم اختلاف نظراتی در مورد جنگ بروز کرده که اختلاف نظرهای آشکاری بین پمپئو و جان بولتون به گوش می رسد.

وی اظهار کرد: در مجموع به  نظر نمی رسد که به استثنای جمهوری‌خواهان رادیکال، افراد دیگری دراین حزب جنگ را به نفع مصالح سیاسی خود تلقی کنند، اینکه بگوییم طرح مساله جنگ باعث جدایی در بین جمهوریخواهان آمریکا شده است را باید با کمی دقت پاسخ داد.

ترامپ با طرح این ایده که آمریکا بایستی از جنگیدن درمناطق مختلف دنیا اجتناب کند برسر کار آمد در حالی که جنگ را عاملی بسیارمخرب وکشنده برای اقتصاد آمریکا می دانست؛ باید این نکته را یاد آوری کرد که آمریکا در دوران جنگ های معاصر مثل جنگ ویتنام، افغانستان و عراق که منجر به تلفات انسانی و هزینه های هنگفت مالی شد، هرگزموفق نبوده است و این مسئله هم آمریکایی ها را نسبت به شروع جنگ جدیدی در جهان بسیار محتاط و دقیق کرده است.  

این تحلیلگر مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: بدون تردید در پی بروز هر نوع درگیری و تنش درمنطقه خلیج فارس، که حتما به افزایش بهای نفت و به تبع آن افزایش قیمت سوخت در آمریکا منجر خواهد شد، پس دراین فرصت کوتاه باقیمانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حزب جمهوری خواه باید از ریزش آرا جلوگیری کند، چراکه بسیاری از جمهوری خواهان از این موضوع ترس و واهمه دارند که با طرح  سیاست های جنگ طلبانه ترامپ علاوه بر ریزش آرا، از محبوبیتشان نزد مردم  کاسته می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضع دموکرات ها نسبت به  سیاست های تهاجمی آمریکا افزود: بی شک دموکراتها در تبلیغات منفی خود علیه ترامپ، از موضع جنگ طلبانه وی بهره های زیادی خواهند برد، به طو مثال  اخیرا در حساب اینستاگرام برنی سندرز نامزد دموکرات ریاست جمهوری، چندین مطلب در هشدار نسبت به بروز جنگ با ایران و نتایج فاجعه بار آن درج شده است؛ درکنگره هم که اکثریت آن با دموکرات ها است، به موازات درخواست از وزارت خارجه برای ارائه  اسناد ادعایی علیه ایران مبنی بر رویارویی با نیروهایی آمریکایی در خلیج فارس، طرحی برای جلوگیری از حمله احتمالی به ایران در دست بررسی است.

وی یادآورشد: نانسی پلوسی رییس دموکرات کنگره هم مدتی ست علیه جمهوری خواهان به ویژه ترامپ مواضع سرسختانه ای اتخاذ کرده که موضوع ایران هم بخشی ازاین مواضع است. باید به یقین اذعان کرد؛ در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا و بحث های نامزدهای انتخاباتی، موضوع ایران یک مسئله و چالش بسیار مهم و تاثیر گذار است، چرا که سیاست خارجی به عنوان یکی ازعوامل موثر در انتخابات آمریکا همیشه  مطرح است.

اسماعیلی با بیان این که دولت ترامپ درعرصه بین المللی، درکارنامه چهارساله خود دستاورد مهمی نداشته است، خاطر نشان کرد: آمریکا درمذاکرات با کره شمالی هم نتوانسته برنامه های پیشنهادی خود را به این کشور تحمیل کند؛ ترامپ با لغو برجام به عنوان یک توافق بد در دوره اوباما، و بستن توافقنامه جدید با ایران می تواند نقطه عطفی برای سیاست خارجی  خود ایجاد کند.

 شاید به همین دلیل است که ترامپ مدعی شده جان کری مانع ازبرقراری مذاکره بین ایران و آمریکا است و به این نکته هم اشاره ضمنی دارد که به اهمیت ایران در رقابت‌های انتخاباتی آینده واقف است و ایران می تواند به عنوان یک چالش یا برگ برنده با حزب رقیب باشد، در حالی که باید این موضوع را یادآوری کرد که ایران به مساله مهمی در روابط  وسیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است و شاید این بار هم بعد از گذشت چهل سال از انقلاب ایران باز هم این کشور در انتخابات آمریکا سرنوشت ساز باشد، همان طوری که بین رونالد ریگان و کارتر مسئله ساز شده بود.

گفت‌وگو از آناهید بیدکانی بختیاروند، خبرنگار ایمنا

کد خبر 377337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.