حیات شهری مستلزم توجه به حقوق شهروندی است

عضو شورای عالی استان‌ها با تاکید بر ضرورت تحول در ساختار مدیریت شهری گفت: حیات شهری مستلزم توجه به حقوق شهروندی، سرمایه های اجتماعی، محیط زیست شهری، اقتصاد شهری، مسائل اجتماعی و فرهنگ شهری است.

به گزارش ایمنا، علی محمد الله‌یاری اظهار کرد: افزایش سطح تحصیلات و توانمندی حرفه ای، تغییر در نظام انتظارات، تحولات هویتی، شکل گیری سبک های تازه، تغییر در ساختار خانواده و افزایش آسیب های اجتماعی همه اینها باعث می شود که مدیریت شهری هم ناچارا بر ساماندهی سیاست ها، رویه ها و هنجارهای تازه ای که فراتر از هنجار های سنتی قرار می گیرند، اقدام کند.

وی گفت: سیاست های شهری باید توامان فرصت های مناسب و برابری برای دسترسی شهروندان به فضاهای عمومی ایمن و بدون اضطراب، بازار کار، برخورداری از تسهیلات و خدمات رفاهی و فراغتی، حمل و نقل عمومی روان، برخورداری از شبکه های اجتماعی، انجمن های حرفه ای و تعاملات مناسب بین نسلی را فراهم آورد .

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان ها شهر را به مثابه مهمترین مرکز خدمات دهی به نسل جدید و به ویژه بانوان برشمرد که مهمترین سهم را در بهره گیری از خدمات عمومی شهری دارند و افزود: ارائه خدمات حمایتی برای کودکان و سالمندان و دیگر گروه های خاص، باعث شده زندگی شهری را وارد یک بحث هم نظری و اجتماعی کند .

الله‌یاری با بیان اینکه سیاست های شهری باید با الزام های تازه زندگی اجتماعی سازگاری لازم را داشته باشد، توضیح داد: بنابراین سیاست های شهرسازی نیازمند برنامه ریزی مناسب و به روز برای فضاهای عمومی شهری است که سبب بهره برداری چند گانه از امکانات شهری از سوی شهروندان می شود. از این رو این سازماندهی نه تنها باعث رونق زندگی شهری و روان سازی آن می شود بلکه عامل تقویت مشارکت فعال شهروندان و حس مسئولیت پذیری آنها می گردد.

به گفته وی؛ امروزه با بررسی مسائل شهری در شهرهای مختلف کشور آنچه در همان لحظات اولیه نمود پیدا می کند این است که سیاست ها و اقدامات انجام شده در فضا های شهر مناسب همه ساکنین نیست.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان ها با طرح سؤالی مبنی بر اینکه فضاهای عمومی شهر چقدر با نیاز سالمندان، کم توانان جسمی و ذهنی ، نابینایان ، بانوان و کودکان تناسب دارد ؟ افزود: در شهر تربت حیدریه با جمعیت شهری بیش از یکصد و سی هزار نفر در حوزه سلامت اجتماعی و محیط زیست شهری لازم است اقدام های موثرتری انجام شود. آیا وجود یک پارک بانوان با امکانات محدود آن هم دور از هسته جمعیتی شهر توانسته است به نیاز زنان که حدود نیمی از جمعیت شهری را تشکیل می دهد پاسخگو باشد؟

الله یاری بیان کرد: البته قابل ذکر است رویکرد مدیریت شهری از گذشته تاکنون خیلی متفاوت تر شده است چراکه با مدل قبلی امکان پاسخگویی به نیازها و خواسته ها و نیازهای فعلی جامعه مهیا نبود.

وی با اشاره به لزوم تمرکز مدیریت شهری و ضرورت بودن آن تصریح کرد: حیات شهری مستلزم توجه به حقوق شهروندی، سرمایه های اجتماعی، محیط زیست شهری، اقتصاد شهری، مسائل اجتماعی و فرهنگ شهری است که در پرتو رویکردها و گفتمان های تازه در حوزه مطالعات شهری تعریف می شود.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان ها فرهنگ حاکم بر فضای شهر را برای توسعه یافتگی نامناسب دانست و افزود: قبل از هر گونه برنامه ریزی برای توسعه شهر، ابتدا باید تفکر توسعه یافتگی وجود داشته باشد تا با کمک عناصر توسعه که مهمترین آن نیروی انسانی است بستر مناسب را ایجاد کند.

علی محمد الله یاری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای  عالی استان‌ها توضیح داد: تفکر توسعه یافتگی یعنی" مشارکت همه آحاد جامعه در تصمیم گیری ها، توجه به منفعت عموم جامعه؛ ایجاد بستر ظهور خلاقیت و نوآوری با پر رنگ کردن نقش جوانان، احترام به حقوق دیگران، از بین بردن شکاف بین نسلی با استفاده از هنر برای پاسداشت ارزش ها فرهنگ ایثار و رشادت، اخلاق و توجه به میراث گذشته، تاریخ پر افتخار کشورمان و دوری جستن از کم کاری و تقویت روحیه درک کردن افراد به ویژه جوانان.

کد خبر 377279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.