نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در سال ۹۸

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که با شرکت ایران خودرو منعقد شد امسال ۱۰ هزار تاکسی فرسوده نوسازی می‌شود.

به گزارش ایمنا، مرتضی ضامن با بیان اینکه طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن ماه سال ۹۴ به صورت طرح ملی و با مشارکت دستگاه‌های مختلف آغاز شد. اظهار کرد: روند اجرایی این طرح تا ابتدای سال ۹۷ بسیار خوب بود و تعداد شصت و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد که این عدد یک رکورد در حوزه اسقاط خودروی فرسوده محسوب می‌شود، اما به واسطه مشکلاتی که در حوزه تولید خودرو پیش آمد شرکت خودروساز به تعهداتش عمل نکرد و در سال ۹۷ تنها یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی شد.

وی با اشاره به بهتر شدن روند نوسازی در سال جدید، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ایران خودرو منعقد شده است که براساس آن ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در سال ۹۸ نوسازی خواهند شد.

ضامن با بیان اینکه این طرح برای نوسازی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده پیش‌بینی شده بود، افزود: توقف روند نوسازی در سال گذشته باعث شد تا با انباشت تعداد زیادی تاکسی فرسوده مواجه شویم که در حال حاضر این عدد به یکصد و ۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور تصریح کرد: تعداد تاکسی‌های فرسوده تا پایان سال به یکصد و ۹۲ هزار دستگاه می‌رسد و اگر اقدام مناسبی در راستای نوسازی صورت نپذیرد، این عدد تا سال ۱۴۰۰ به دویست و ۴۳ هزار دستگاه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تاکسی فرسوده‌ای که در سال ۹۸ نوسازی خواهند شد، تنها هفت درصد از انباشت فرسودگی است، گفت: یکی از راهکارهایی که در راستای تسریع روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار دادیم استفاده از تاکسی‌های برگشتی است.

ضامن در رابطه با تاکسی‌های برگشتی اظهار کرد: در این فرآیند ما به مالکان تاکسی‌های فرسوده اجازه می‌دهیم تا از خودروهای کارکرده‌ای که حداکثر سه سال پیمایش داشته‌اند و از شاخص‌ها و استانداردهای مورد تایید شورای عالی ترافیک شهر برخوردار هستند به عنوان تاکسی استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور اظهار کرد: در این طرح مالک خودرو با اسقاط تاکسی فرسوده خود می‌تواند رنگ و پلاک تاکسی اسقاطی را به خودروی جدیدی که خریداری کرده است، منتقل کند.

وی سومین راهکار موثر در نوسازی تاکسی‌های فرسوده را استفاده از ظرفیت واردات خودرو دانست و افزود: در تلاش هستیم تا از طریق دولت بتوانیم تعدادی از خودروهایی که مناسب تاکسیرانی است را با یارانه‌هایی که برای این بخش وجود دارد وارد کنیم.

ضامن با بیان اینکه در طرح قبلی مبلغ ۲۰ میلیون تسهیلات با سود ۱۶ درصد در اختیار رانندگان قرار می‌گرفت، افزود: در گذشته پنج میلیون هم برای لاشه پرداخت می‌شد و راننده با مبلغ هشت میلیون تومان می‌توانست خودرو را تحویل بگیرد، اما در شرایط کنونی با افزایش حدود دو برابری قیمت خودروها، پیگیر تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای افرادی که متقاضی خرید نقدی هستند این امکان فراهم است تا تاکسی خودرو را بدون معطلی نوسازی کنند.

وی تصریح کرد: قیمت لاشه خودروها نیز در شرایط فعلی حدود هفت میلیون تومان خواهد بود که با مبلغ ۴۰ میلیون تسهیلات، راننده‌ها باید برای خودروی پژو ۲۰ میلیون و برای سمند حدود ۳۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 377276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.