۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
حقایقی درباره ویتامین D

ویتامینD، یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که علاوه بر تقویت استخوان‌ها، بدن افراد را در برابر دیابت، ام اس، سرطان، بیماری‌های قلبی و افسردگی محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نقش اصلی ویتامینD، حفظ تعادل کلسیم و فسفر خون است، بنابراین دریافت این ویتامین نقش مهمی در استحکام و تراکم استخوان‌ها و پیشگیری از بعضی امراض دارد. در این گزارش شما را با حقایقی درباره ویتامین D و تاثیر آن در بهبود بیماری‌ها آشنا می‌کنیم.

ویتامین D و تقویت استخوان‌ها

ویتامین D در همه سنین برای تراکم استخوان‌ها لازم است؛ این ویتامین با افزایش میزان جذب فسفر و کلسیم موجود در غذا توسط روده‌ها و کاهش دفع این مواد به استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. خبر خوش اینکه مصرف روزانه ویتامین D و کلسیم در بزرگسالان مبتلا به پوکی استخوان، از شکستگی استخوان‌های آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین این ویتامین برای تقویت استخوان‌های کودکان و جلوگیری از نرمی استخوان، ضروری است.

 ویتامین D و بهبود بیماری‌ها

ام اس نوعی بیماری مزمن و ناتوان کننده سیستم اعصاب مرکزی  است که با مشکلات دیداری، حرکتی و حسی همراه است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد نقص نادر یک ژن، باعث کاهش سطح ویتامین D در بدن افراد و افزایش خطر ابتلا به بیماری ام‌اس می‌شود. برخی مطالعات نیز  حاکی از ارتباط بین کمبود ویتامین D و دیابت نوع یک و دو بوده‌اند اما هنوز پزشکان دلایل کافی برای مصرف این ویتامین و نقش آن در پیشگیری از بیماری دیابت ندارند.

 ویتامین D و کاهش وزن

بعضی پژوهش‌ها نشان داده است که سطح ویتامین D در خون افراد مبتلا به چاقی، پایین است؛ هنوز مشخص نیست چاقی باعث کاهش سطح ویتامین D می‌شود یا  کمبود این ویتامین در افزایش وزن افراد موثر است اما نتایج یک مطالعه‌نشان می‌دهد که افزودن ویتامین D به  رژیم غذایی کم کالری، منجر به کاهش وزن می‌شود. از دیگر مزایای ویتامین Dمی‌توان به تاثیر آن در بهبود عملکرد مغز و کاهش علائم افسردگی اشاره کرد.

کد خبر 377269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.