بهترین نوع برنج برای سلامت افراد کدام است؟

برنج قهوه‌ای، علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن، فیبر و ویتامین بیشتری دارد و یک وعده غذایی مفید برای سلامت افراد محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنج یکی از محبوب‌ترین غلات جهان است که تقریبا در تمام قاره ها کشت می‌شود. از مهمترین خواص برنج برای سلامت افراد می‌توان به تأمین انرژی، تثبیت قند خون، بهبود حرکات روده و کاهش روند پیری اشاره کرد. اما کدام نوع برنج، برای سلامت افراد مناسب‌تر است؟ در این گزارش شما را با انواع برنج و فواید مصرف آن‌ها آشنا می‌کنیم.

برنج سفید یا قهوه‌ای؟

این موضوع دقیقاً مانند مقایسه نان گندم با نان سفید است؛ برنج قهوه‌ای یک دانه کامل است که علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن، فیبر و ویتامین بیشتری دارد و  یک وعده غذایی مفید محسوب می‌شود. این نوع برنج یک ماده‌ خوراکی سالم، سرشار از مواد معدنی ضروری نظیر فسفر، کلسیم، منگنز، آهن، روی، پتاسیم، سلنیم و منیزیم است و منبع غنی ویتامین‌های گروه B، فولیک اسید، ویتامین‌های E و K به شمار می‌رود. همچنین مصرف برنج قهوه‌ای، عملکرد دستگاه گوارش، قلب و عروق، مغز و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد، خواص ضدافسردگی دارد، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. برنج سفید که پس از حذف سبوس و جوانه برنج قهوه‌ای به دست می‌آید؛ دارای مواد مغذی کمتر است و تنها به دلیل پخت آسان‌ آن، ترجیح داده می‌شود.

وجود آرسنیک در برنج

آرسنیک به صورت طبیعی در خاک وجود دارد؛ مصرف مقدار زیاد این ماده شیمیایی برای مدت زمان طولانی می‌تواند افزایش احتمال ابتلا بعضی سرطان‌های خاص مانند سرطان پوست، ریه و مثانه را به همراه داشته باشد. اخیرا برخی محققان شواهدی مبنی بر وجود آرسنیک در برنج مطرح کرده‌اند؛ خبر بد اینکه در صورت وجود آرسنیک در برنج، شستشوی آن کمکی به کاهش میزان این ماده سمی نمی‌کند. اما یکی از راهکارهای موثر  برای کاهش سم آرسنیک در برنج، طبخ آن به‌شیوه ماکارونی، یعنی افزودن آب بیشتر به برنج و سپس آبکش کردن آن است. با این شیوه ممکن است بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی این ماده غذایی از دست برود، اما سطح آرسنیک آن تقریبا به نصف کاهش می‌یابد. موضوع قابل توجه اینکه آرسنیک در همه انواع برنج‌ وجود ندارد و نمی‌توان مصرف آن را به دلیل احتمال وجود آرسنیک از سر سفره‌ها حذف کرد بلکه در صورت نظارت بر روند تولید برنج، افراد می‌توانند از مزایای بی‌نظیر این ماده غذایی برخوردار شوند.

کد خبر 377266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.