۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
بی‌تفاوت در حاشیه خیابان!

راننده‌ها کلافه و بی‎حوصله در ترافیک خیابان چشم به باز شدن مسیر دوخته‎اند، با دنده یک، خیابان را سانت سانت طی می‌کنند و این سؤال بارها از ذهن آنها می‌گذرد؛ چه اتفاقی افتاده... 

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان‌های نصف جهان مملو از خودروهایی شده که با بی‌توجهی و سهل انگاری رانندگانی که خودروی خود را در گوشه‌ای پارک می کنند و با خودخواهی به فکر منافع شخصی هستند، باعث راه بندان و ترافیک در شهر می‌شوند به خصوص در خیابان‌های پرتردد و شلوغ این موضوع بسیار به چشم می‌آید.

ابراز نارضایتی شهروندان از ضعف‌های فرهنگ رانندگی در حالی است که برخورد نه چندان قاطع پلیس راهنمایی و رانندگی با راننده متخلف موجب شده معضل دوبل پارک به اقدامی عادی برای رانندگان تبدیل شود.

به عقیده کارشناسان علت رواج یک ضد فرهنگ ضعف اهرم‌های نظارتی و برنامهریز بوده و به همین دلیل نمیتوان قبل از توسعه برنامه‌های فرهنگساز از عموم مردم انتظار برخورد مدبّرانه را داشت، از این رو در اصفهان خودروهایی که بر روی آنها دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده تا تخلفاتی همچون پارک دوبل در حاشیه خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی را اعمال قانون کند، فعال شده است.

پارک دوبل، تنبلی یا بی‌فکری؟

مصطفی احمدی، یکی از شهروندانی که با بی‌توجهی ماشین خود را به صورت دوبل پارک کرده و باعث ترافیک شده، می‌گوید: اگه جای پارک به حد کافی  وجود داشته باشد کسی دوبل پارک نمی‌کند، این خیابان پهن است، فکر نمی‌کنم مشکلی پیش بیاید.

راننده دیگری که در ورودی خیابان بزرگمهر توقف دوبل کرده، اظهار می‌کند: کارم خیلی کوتاه بود جای پارک هم نبود پارکینگم هم اطراف نیست برای همین مجبور شدم اینطوری پارک کنم البته میدانم که ماشین را رها کردن و رفتن برای ماشین خودم هم خطر دارد چون ممکن آیینه بغل ماشین شکسته شود و یا حتی تصادف پیش بیاید و یا پلیس جریمه کند.

رسول ملاکاظمی یکی از مغازه‌داران خیابان ولی‌عصر نیز می‌گوید: تنبلی یا بی‌فکری رانندگان باعث پارک دوبل می‌شود، باید فکر اساسی برای این مشکل کرد، رانندگان در خیابانی که عرض آن کم است به صورت دوبل و یا حتی سوبل پارک می‌کنند، غیر از ماشین‌ها امروز اگر نگاه کنید پیاده‌روها مملو از موتور سوارانی است که بدون توجه حرکت می‌کنند.

پارک حاشیه‌ای در همه جای دنیا هزینه دارد

«احمد گلی»، یک کارشناس حمل و نقل معتقد است:«بخشی از پارک دوبل به دلیل وجود نداشتن پارکینگ مناسب در سطح شهر انجام می‌شود، بنابراین گام نخست برای رفع این مشکل ایجاد فضای پارکینگ مناسب به اندازه کافی به خصوص در خیابان‌های پُر تردد شهر است.»

وی اظهار می‌کند: گام دوم فرهنگ‌سازی برای ترغیب مردم برای استفاده هر چه بیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی نظیر اتوبوس یا مترو است.

این کارشناس حمل ونقل ادامه می‌دهد: البته اینکه در حال حاضر از تمام ظرفیت پارکینگهای احداث شده در شهر استفاده نمی‌شود را قبول دارم که آن هم دو دلیل اصلی دارد یکی مکان‌یابی نادرست پارکینگ‌ها و دیگری مجانی بودن پارک خودروها در حاشیه خیابان‌های شهر است.

وی تصریح می‌کند: مردم بیش از حد راحت طلب شده‌اند، تمایلی به ۵ یا ۱۰ دقیقه پیاده روی ندارند و می‌خواهند خودرو خود را درست در همان محلی که با آن سروکار دارند، پارک کنند، نکته دیگر اینکه در همه جای دنیا وقتی چنین معضلی ایجاد میشود برای ترغیب مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی یا پارکینگ، بابت پارک حاشیه‌ای هزینه دریافت می‌کنند، مثل طرح پارک‌بانانی که مدتی در شهر اصفهان اجرا و پس از مدت کوتاهی متوقف شد.

گلی می‌گوید: گاهی مردم عواقب پارک دوبل را نمی‌دانند، به خیال آنکه تنها دو دقیقه کار دارند خودرو خود را به صورت دوبل پارک می کنند، غافل از آنکه یک لاین خیابان را مسدود کرده و باعث ایجاد ترافیک در آن مسیر شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: نکته دیگر اینکه عدهای از مردم ناخواسته پارک دوبل کرده و اطلاع ندارند که این اقدام آنها نه در ان نقطه بلکه در خیایان مشکلات ترافیکی زیادی ایجاد می کند، حتی ممکن است یک جریان یا طول ۵۰۰ متری تحت تأثیر همین نقطه قرار گیرد، بنابراین رسانه ها باید با فرهنگسازی این مسایل را به رانندگان گوشزد کنند.

این کارشناس حمل ونقل با اشاره به سوءاستفاده دسته دیگری از رانندگان با ماندن خود یا نزدیکان خود در خودرو برای ممانعت از اعمال قانون توسط پلیس، اظهار می‌کند: گاهی عده‌ای از رانندگان، خودرو خود را به صورت دوبل پارک کرده و در خودرو می‌مانند تا به محض دیدن پلیس بلافاصله تغییر جا دهند؛ متأسفانه پلیس نیز در این مواقع تنها با یک تذکر از خلاف راننده چشم پوشی میکند در حالی که باید این افراد حتما جریمه شوند چون به نوعی قانون را دور زده اند.

وی تاکید می‌کند: با فرهنگ‌سازی و اعمال قانون می توان بسیاری از مسایل و مشکلات را برطرف کرد، نمونه بارز آن جدی گرفتن بستن کمربند ایمنی یا توقف پشت خط عابر پیاده است که خوشبختانه در حال حاضر به خوبی توسط رانندگان رعایت می‌شود.

خالی بودن نیمی از ظرفیت پارکینگ‌های شهر

«علیرضا صلواتی» معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: پارک‌های دوبل خودروها موضوعی است که از سال‌ها پیش گریبان شهرها را گرفته و به نوعی ناهنجاری ترافیک تبدیل شده که علاوه بر استفاده از ظرفیت معابر، مسیر عبور وسایل نقلیه را مختل کرده و در روند تردد خودروهای عبوری مانع ایجاد می‌کند.

وی ادامه میدهد: گاهی می‌بینیم در برخی از خیابان‌ها که بارگذاری‌های بیش از اندازه خدماتی، تجاری و درمانی شکل گرفته، این تخلفات به یک هنجار تبدیل شده و مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه پارک دوبل غیر از ایجاد بی‌نظمی در ترافیک سطح شهر، باعث اتلاف زمان در سفرهای درون شهری به دلیل خودخواهی برخی از شهروندان خواهد شد، تصریح می‌کند: اگر حتی یک خودرو به صورت دوبل توقف کند، مانع از عبور سایر خودروها از مسیر توقف شده میشود، از این رو خودروهای عقب مجبور به انحراف به چپ شده و احتمال تصادف با خودروهای لاین سوم افزایش پیدا میکند، این اتفاق باعث پس‌زدگی ترافیک به سایر معابر شهر خواهد شد.

اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند

وی می‌افزاید: میل استفاده از پارکینگ‌های عمومی در شهروندان بسیار کم است و تنها ۵۰ درصد ظرفیت آنها در طول روز تکمیل می‌شود، از این رو با توجه به اینکه عده‌ای از صبح تا بعدازظهر حاشیه برخی از خیابان‌های شهر را به اشغال توقف خودروهای در میآورند، از ماه آینده پارک حاشیه‌ای هوشمند را در شهر اجرا خواهیم کرد.

صلواتی با بیان اینکه در طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند، پارک خودروها در نیم ساعت اول رایگان است و بعد از دو ساعت توقف نیز تصاعدی محاسبه می‌شود تا شهروندان رغبتی برای پارک‌های طولانی مدت نداشته باشند، اظهار میکند: با اجرای این طرح، استفاده از فضای پارک خودرو در حاشیه خیابان به صورت عادلانه بین شهروندان تقسیم میشود.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ استفاده از پارکینگ ارتقاء یابد، میگوید: شهروندان باید توجه داشته باشند که خیابان‌های شهر پارکینگ خودرو نیست و توقفهای دوبل تجاوز به حقوق سایر شهروندان است، تصریح می‌کند: امیدوارم بتوانیم با انجام برخی اقدامات شاهد کاهش پارک دوبل خودروها در خیابانهای شهر باشیم، البته راهکار مهم برای کاهش این معضل افزایش استفاده از دوچرخه و وسایل حمل ونقل عمومی است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری خودروهای پژو ۲۰۶ ثبت مکانیزه تخلفات دوبل که دوربین‌هایی بر روی سقف آنها نصب شده در محدوده مرکزی شهر با چراغ های گردان بدون صدا تخلفاتی همچون توقف در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، پارک دوبل، پارک غیرمجاز، توقف در حریم تقاطع های شهر و سایر توقف‌های ساکن  را اعمال قانون می‌کند، میگوید: در حال حاضر سه خودرو ثبت مکانیزه تخلفات در سطح شهر فعال شده که تا پایان تابستان تعداد آنها به ۱۲ خودرو افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تخلفات سرعت غیر مجاز به یک سوم کاهش پیدا کرده است، تاکید میکند: هدف از اجرای این طرح  جریمه کردن شهروندان نیست، بلکه ساماندهی ترافیک و روان سازی عبور و مرور شهروندان در شهر است، البته شهروندان اصفهانی نشان داده‌اند که قانون مدار هستند زیرا تجربه ثابت کرده اصفهانی‌ها پشت چراغ تقاطع‌ها برای عبور عابر پیاده توقف می کنند.

کد خبر 377256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.