بازتولید قدرت دستاورد دفاع مقدس

لنجان_ پشتوانه ایستادگی در برابر تهدیدات مستکبران جهان توان نظامی بازدارنده ای است که حاصل خون هزاران شهید و سال‌ها مرارت دلسوزان ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سال‌هاست که ایران دیگر حیاط خلوت استعمارگران و استثمارگران نیست. رستاخیز ایرانیان به سوی قله‌های خوکفایی از چهار دهه قبل آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در طول این سال‌ها کشورهایی که به دنبال منافع از دست رفته خود در ایران بودند، بارها کوشیده‌اند تا مانعی در برابر مردم آن ایجاد کنند، اما دشمنی‌ها بیش از هرچیز شوق رسیدن به استقلال را در دل مردمان این سرزمین افزود.

با سردار غلامعلی حیدری، معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل درباره سیر تکامل توان دفاعی کشور گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

کدام عوامل باعث پیروزی رزمندگان در دوران دفاع مقدس شد؟

دفاع مقدس یک دانشگاه برای تربیت مردانی بزرگ بود. رزمندگان اسلام با پیروی از منویات ولایت فقیه و با همه توان در برابر دشمنان ایستادگی کردند و پیروز شدند.

فتح خرمشهر چگونه رقم خورد؟

فتح خرمشهر نماد سربلندی و سرافرازی ملت ایران در هشت سال دفاع‌مقدس است. در عملیات بیت المقدس که از مهمترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود، تعداد رزمندگان اسلام با نیروهای بعث عراق قابل مقایسه نبود. به قدری زیاد بودند که تنها در خرمشهر ۱۵ هزار نیروی آن‌ها اسیر شدند و تعداد زیادی از نیروهای بعث عراق نیزخود را به اروند انداختند.

عملیات بیت المقدس یکی از استراتژیک‌ترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس بود. این عملیات در مدت حدود یک ماه و در چهار مرحله در شرایطی اجرا شد که در آن زمان خرمشهر از سوی دشمن به دژی نفوذناپذیر تبدل شده شده بود.

استحکامات ایجاد شده در خرمشهر برای ماندن مهاجمان ایجاد شده بود. یگان‌های رژیم بعث عراق با نفرات بسیار زیاد به انواع سلاح و تجهیزات برای حفظ خرمشهر در دستان خود بعد از اشغال آن مجهز شده بودند و فتح خرمشهر و بازپس‌گیری آن توسط ایران در نظر دشمنان غیرممکن بود به گونه‌ای که صدام گفته بود: اگر ایرانی‌ها بتوانند خرمشهر را پس بگیرند، کلید بصره را به آن‌ها خواهم داد.

رزمندگان در چهار مرحله عملیات سنگین توانستند یکی از لذت‌بخش‌ترین پیروزی‌های هشت سال دفاع مقدس را رقم بزنند و با وجود اینکه نیروهای جمهوری اسلامی به دلیل تعداد شهدا و مجروحان زیاد  تحلیل رفته بودند، لحظه‌ای از هدف خود عقب‌نشینی نکردند به همین دلیل است که سردارانی چون احمد متوسلیان، شهبازی، کاظمی، همت، همدانیان و قجه‌ای به فاتحان خرمشهر مشهور شدند.

فتح خرمشهر تا چه اندازه در تغییر مناسبات جهانی و منطقه‌ای تأثیر داشت؟

فتح خرمشهر عامل مهمی در گسترش انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس به سایر نقاط جهان بود. شکل‌گیری جبهه مقاومت یکی از دستاوردهای دفاع مقدس و فتح خرمشهر است و نتیجه این شده است داعش که تا دندان مسلح شده و به شکلی وحشیانه انسان‌های بی‌گناه را سر می‌برید و از جنایت‌های مختلف خود فیلمبرداری می‌کرد تا در دل رزمندگان خوف ایجاد کنند، اما با شکست سنگین مواجه شد.

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه است و این مهم به برکت وجود ولایت‌فقیه، ایستادگی مردم و خون شهدا به دست آمده است و با برکت انقلاب اسلامی دشمنانی که با اجرای توطئه‌های مختلف همچون ترور، جنگ تحمیلی، فشارهای روانی، استفاده از ظرفیت داعش درصدد در اختیار گرفتن امور عراق، سوریه، افغانستان و ... محاصره ایران بودند ناکام ماندند و در نهایت شکست خوردند.

جوانگرایی در انتخاب فرماندهان تا چه اندازه در پیروزی رزمندگان مؤثر بود؟

در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ پس از ۵۷۸ روز خرمشهر آزاد شد و سردار شهید حسین قجه‌ای از جمله جوانان متعهد، سلحشور و انقلابی بود که در اوج جوانی به دلیل کارآمدی به عنوان فرمانده تیپ انتخاب شد و با مقاومت این شهید و دیگر شهیدان در گردان سلمان و سایر گروه‌های رزمی عملیاتی، مسیر فتح خرمشهر هموار شد.  امام راحل (ره) به جوانان این سرزمین اعتماد کردند و فرماندهی لشکرهای بزرگ سپاه اسلام را بردوش جوانانی چون حسین قجه‌ای نهادند و آنان نیز توانستند حماسه آفرینی‌ کنند.

راهبرد دشمن در شرایط فعلی علیه نظام اسلامی چیست؟

تهدیدات دشمنان شامل تهدید سخت، نیمه‌سخت و نرم است و امروز رسانه‌ها وسیله مناسبی برای بر هم زدن نظم و امنیت و عاملی برای ایجاد ناامنی به شمار می‌آیند و دشمن با استفاده از ابزار رسانه سعی در فریب افکار عمومی و ایجاد هرج و مرج در کشورهای جهان دارد.

باید دستاوردها و خاطرات هشت سال دفاع را به نسل‌های جدید انتقال دهیم. دشمنان به خوبی می‌دانند به هیچ وجه نمی‌توانند با اقتدار جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند از این رو دائم در حال نقشه کشیدن برای ضربه زدن به این اقتدار هستند، البته نباید فراموش کنیم در شرایط مختلف دشمنان ترس خود را نشان داده اند و نمونه بارز آن زمان فتح خرمشهر بود.

امروز نظام اسلامی و نیروهای مسلح کشور در چه شرایطی قرار دارند؟

در جنگ شش روزه ۱۵۰ میلیون عرب تسلیم سه میلیون یهودی شدند و نتوانستند در برابر تجاورز رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت کنند، اما امروز گسترش ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس سبب شده در مدت دو روز ۶۰۰ موشک از غزه به گنبد آهنین اسراییل شلیک شود و دشمن را به زانو درآورد.

بازتولید قدرت یکی از دستاوردهای دفاع مقدس است. تحول در حوزه صنایع دفاعی از جمله ساخت انواع موشک‌های نقطه زن با برد دو هزار کیلومتر، پیشرفت‌ در عرصه‌های مختلف و افزایش توان پدافندهوایی، ساخت انواع هواپیما، بالگرد و کشتی و... از دستاوردهای دفاع مقدس است که باور خواستن و توانستن را در کشور به وجود آوردند.

کد خبر 377231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.