ضرورت نوسازی ۲۷ هزار تاکسی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و تحت این شرایط باید نوسازی شوند.

به گزارش ایمنا، علیرضا قنادان با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی در تهران شش سال است، اظهار کرد: از سال ۹۵ تا نیمه‌ سال ۹۶ فعالیت‌های قابل قبولی در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت گرفت، اما از اواسط سال ۹۶ روند تحویل خودرو متوقف شد؛ این اتفاق در شرایطی افتاد که روزانه ۱۰ هزار نفر متقاضی (غیر از متقاضیان سازمان تاکسیرانی) برای نوسازی وجود داشت، در این وضعیت، دیگر خودرویی برای تحویل نبود.

وی با بیان اینکه تصویب سن اسقاط خودروی تاکسی (ابتدا پنج سال، بعد هفت سال، سپس ۱۳ سال) توسط هیأت دولت صورت می گیرد و سازمان تاکسیرانی در این مورد تنها مجری است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۷ هزار خودروی تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده‌اند و باید مورد نوسازی قرار بگیرند.

قنادان از پیگیری دو طرح با همکاری دولت خبر داد و گفت: نخستین طرح این است که راننده‌ها بتوانند خودروی کارکرده (سن خودرو مشخص نیست) که توان دریافت معاینه فنی دارد را جایگزین خودروی خود کرده و پلاک را به ماشین شخصی منتقل کنند؛ بعد از این مراحل رنگ ماشین به زرد (تاکسی) تغییر خواهد کرد. طرح دوم مربوط به نوسازی با همکاری شرکت‌های خودروسازی است که طبق همان روال گذشته طی می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در خصوص مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی افزود: قیمت خودرو دو تا دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده که موجب بروز مشکلاتی در سازمان تاکسیرانی شده است؛ با این اتفاق تسهیلاتی که راننده بابت نوسازی خودروی خود دریافت می‌کرد دیگر کارایی ندارد و باید با تسهیلات جدید این موضوع دنبال شود.

وی با تاکید براینکه از نظر قانون استفاده از کولر و بخاری در ایام گرم و سرد سال، جزو وظایف تاکسیرانان است، خاطرنشان کرد: بخشی از کرایه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، مربوط به استفاده از کولر و بخاری است.

قنادان با اشاره به ارزیابی نحوه برخورد تاکسیران‌ها با شهروندان و ضرورت جایگزینی جریمه و تخلفات با تشویق رانندگانی که آسایش مسافران را در نظر می‌گیرند، اضافه کرد: امسال سامانه‌ای برای تشویق رانندگان تاکسی از طریق امتیازدهی توسط مسافران راه‌اندازی شده است؛ از طریق این سامانه رانندگان برتر شناسایی و انتخاب می‌شوند. در این روش شهروندان با شماره‌گیری #۱۳۷*۷۷۷* از طریق تلفن همراه، هفت شماره پلاک تاکسی مورد نظر را وارد کرده و نظر خود را در مورد راننده تاکسی اعلام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اظهار کرد: المان‌های راننده‌ای که مورد تقدیر قرار می‌گیرد شامل نظافت خودرو، احترام، خوش رفتاری، استفاده از تهویه سرد و گرم و ... است.

وی در خصوص چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها ادامه داد: سامانه‌ای که درحال حاضر نرخ کرایه تاکسی را تعیین می‌کند، نرم‌افزاری است که براساس مصوبه شورای شهر تهران راه‌اندازی شد؛ در این سامانه ضرایب به صورت سالانه توسط مصوبه‌ شورا لحاظ می‌شود و درصد افزایش کرایه تاکسی با تایید شورای شهر و فرمانداری لحاظ و اجرا می‌شود.

قنادان گفت: خروجی فرمول تعیین محاسبه کرایه تاکسی بر مبنای ترافیک مسیر، مسیر رفت و برگشت، شیب و فراز منطقه و ... است.

کد خبر 377221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.