بازار متشکل ارزی حباب ارز را از بین می‌برد

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی می‌تواند منجر به از بین رفتن حباب ارز شده و باعث ایجاد ثبات در این بازار می‌شود.

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اگر بازار متشکل ارزی به معنای واقعی شکل بگیرد، تامین کننده نظر برخی اقتصاددانان است که معتقد به تک نرخی شدن ارز هستند زیرا در سیستم چند نرخی بودن ارز با مشکلات رانت و مواردی از این قبیل مواجه هستیم.

وی افزود: بنابراین بازار متشکل ارزی اگر بر هدف تک نرخی شدن ارز و حفظ و حراست از آن پیاده شود و استوار بماند، یک بازار متشکل ارزی واقعی است که در آن، نرخ ارز توسط بازار تعیین می‌شود.

مدیر قطب علمی اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان تصریح کرد: عملیات ارزی، به صورت رسمی یک ارتباط بین صرافی، بانک‌ها و ... را تشکیل می‌دهد که همواره مورد حمایت بانک مرکزی است، منابع ارزی در آن به میران کافی وجود دارد و تمام درخواست‌های ارزی نیز در این بازار انجام می‌شود.

طیبی با اشاره به اینکه عموم مردم از طریق صرافی‌ها با بازار متشکل ارزی مرتبط هستند، گفت: عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی می‌تواند منجر به از بین رفتن حباب ارز شده، در بازار آن ثبات ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: از نوسانات ارزی اخیر می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که نرخ واقعی آن در حدود ۱۴ هزار تومان است.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته وجود بازار متشکل ارزی به این معنا نیست که قیمت ارز همواره ثابت بوده و نوسانی نداشته باشد، بلکه نرخ ارز توسط "بازار" و "عرضه و تقاضا" تعیین می‌شود.

کد خبر 377204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.