بهبود مکان‌های عمومی و آینده شهرها

یکی از عناصر مهم و تأثیرگذار در شهرهای موفق که منجر به احیای فرصت‌ها و توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شود، فضاها و اماکن عمومی یک شهر است که یافتن راهکارهایی برای ایجاد و نگهداشت آن‌ها به ویژه در دنیای در حال توسعه امروز بسیار دشوار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه‌های گسترده خیابان‌ها، میادین، بازارچه‌ها و پارک‌ها همگی در قلمرو فضاهای عمومی تعریف می‌شود که ممکن است با برنامه‌ریزی‌های ضعیف و بدون مشارکت کافی شهروندان، طراحی و مدیریت شود. بنابراین به منظور بهبود سلامت اقتصادی، محیط زیست و موقعیت اجتماعی جوامع، سازمان معتبر "طراحی فضاهای عمومی (PPS)" در نیویورک، یک کتابچه راهنمای عمومی تحت عنوان "بهبود مکان های عمومی و آینده شهرها" منتشر کرده که در آن به اصول اساسی در این زمینه اشاره شده است و راهکارهای داشتن فضاهای عمومی پر جنب و جوش، ایمن و جذاب را بیان می‌کند.

بهبود وضعیت خیابان‌ها

خیابان‌ها معمول‌ترین فضاهای عمومی هستند که در اغلب آن‌ها سهمی برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در نظر گرفته نشده است. بهبود وضعیت خیابان‌ها، متناسب با تمامی کاربران و ایجاد فضاهای عمومی قابل دسترس و معمول می‌تواند گامی مهم در ایجاد انسجام اجتماعی شهرها به حساب آید.

چندمنظوره‌سازی پارک‌ها و میادین

از جمله مکان‌های عمومی مهم شهرها، پارک‌ها و میادین است که با طراحی و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند در ایجاد اقتصاد پویا، افزایش ارتباطات اجتماعی و شادی نقش بسزایی داشته باشد. چندمنظوره‌سازی این مکان‌ها و استفاده از راهکارهای مؤثر برای جذب مردم می‌تواند محیطی برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ها در اختیار شهرها قرار دهد.

ایجاد اقتصادهای محلی از طریق بازار

بازارهای شهری گزینه‌های مناسبی برای ظهور مجدد زندگی پویا در جوامع توسعه یافته است که به حفظ محیط و توسعه اقتصاد محلی کمک شایانی می‌کند. بازار مکانی برای تبادل کالا و دانسته‌هاست است می‌تواند افراد هر قشری را به خود جذب کند. این فضاهای کوچک می‌تواند فرصت‌های ناب کارآفرینی را در اختیار صاحبان سرمایه‌های اندک قرار دهد و بدین ترتیب نقش کوچک اما مهمی را در توسعه اقتصادی یک شهر ایفا کند.

طراحی ساختمان‌های چندمنظوره

سرعت شهرنشینی منجر به ظهور ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌ها شده است که البته تاثیر مهمی را در تغییر قلمرو فضاهای عمومی نیز داشته‌اند. این ساختمان‌ها در کنار پاسخگویی به نیازهای انسانی باید چند منظوره باشد و با موقعیت اطراف خود از نظر ظاهر و کاربری سازگاری داشته باشد تا از نقش منفی احتمالی آن‌ها در ریخت شهری کاسته شود.

پیوند سلامت عمومی با فضای عمومی

طراحی فضاهای عمومی می‌تواند با تشویق به تفریحات سالم از استرس و میزان جرم و جنایات بکاهد، پس لازم است نقش آن‌ها در سلامت عمومی به رسمیت شناخته شود. به علاوه مؤسسات بهداشت عمومی می‌توانند خدمات خود را در این فضاها در اختیار مشتریان قرار دهند.

بازنویسی طرح‌های شهری

این اصل می‌تواند با بهره‌گیری از خرد جمعی ساکنان یک جامعه انجام گیرد چرا که آن‌ها محل زندگی خود را بهتر از هر کسی می‌شناسند و این عمل می‌تواند بینش مناسبی از چگونگی عملکرد هر منطقه در اختیار قرار دهد. این اقدام، موفقیت پروژه‌های فضاهای عمومی را تضمین می‌کند چرا که حسی همچون مالکیت و بهبود موقعیت زندگی را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد.

پله پله تا پیشرفت

فضاهای عالی محصول تکامل و پیشرفت فضاهای کوچک و ارزانی است که در آن‌ها خلاقیت‌های شهروندان جلوه‌نمایی می کند و طرح‌های جالب و جذابی در آن‌ها ایجاد شده است. این طرح‌ها می‌توانند با برداشتن گام‌های آهسته و پیوسته و البته ارزان‌قیمت و سریع تأثیر قابل توجهی در کسب موفقیت‌های بزرگ آینده داشته باشد.

تجدید ساختار دولت در حمایت از فضاهای عمومی

شاید بتوان گفت موفقیت اجرای اصول ذکر شده بستگی به میزان حمایت مسئولان دولتی دارد چرا که بدون وجود پشتیبانی و سرمایه‌گذاری دولت بر تقویت منابع محلی هیچ پیشرفتی امکانپذیر نیست. دستیابی به این هدف مستلزم توسعه انسجام‌های شهری و اصلاحات نهادی است که به ایجاد و افزایش مشارکت شهروندان کمک کند. از جمله این اصلاحات می‌تواند از بین بردن موانع اداری و کمک به مشارکت سریع، مؤثر و همه‌جانبه شهروندان باشد.

کد خبر 377196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.