۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
یک خواسته از مسئولان!

تیران _ چشمانی در انتظار و دلهایی بی‌تاب است تا دسترنج سالیان هنروران از پستوی خانه‌ها درآید و در جلوه‌گاهی طلوع کند تا انوار قدسی آن چشم‌نواز اهل بصیرت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران‌وکرون، دستانی که روح را جادو می‌کند و با الهام از بن‌مایه زیبایی عالم وجود، اثری ماندگار می‌آفریند. در خلقت رب‌العالمین تفاوتی نیست، اما دست سحرآمیز ارباب هنر آب حیات در کالبد بی‌جان چوب و کاغذ و مرکب و فلز می‌ریزد و با غمزه‌ای ظریف، طرحی نو می‌افکنند.

شاید دفتر یادگار جهان کمتر هنرمندانی همپای هنرمندان ایرانی دیده باشد و سپهر نیلگون کمتر بر عرصه‌ای اینگونه هنرخیز و هنرمندپرور تابیده باشد. اما اثر دست هنرمندانی که گویی شعبده‌ای سحرآگین در آستین دارند، باید در مکانی در معرض دید عموم درآید تا چشم هنردوستان به جمال هنرشان روشن و ذوق هنرپروران از حُسنشان سرشار شود.

در کهنه دیاری که دستی بر تاریخ هزاران‌ساله سرزمین پارس دارد، هنرورانی هستند با دستانی پر از آثار هنری، اما محروم از منظرگاهی که اثر دست را پیشکش هنردوستان کنند.

شهری بدون نمایشگاه

محمد مهدی‌زاده از هنرمندان تیران‌وکرونی می‌گوید: «جای مناسبی وجود نداره تا هنرمندان محصولات خودشون را نمایش بدند و بفروشند؛ توی این شهرستان هنرمندان بزرگی هستند که بعضی در رشته‌هایی که نزدیک ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال قدمت داره کار می‌کنند، اما جایی نیست تا اثر این هنرمندان توی اون نمایش داده بشه و مردم بتونند ببینند».

یحیی شریف‌زاده، هنرمند دیگر این شهرستان تصریح می‌کند: «وقتی جایی نباشه که هنرمند اثر دستش را نمایش بده و مردم ازش باخبر بشند، کم‌کم فراموش می‌شه؛ امثال این هنرمندان چند هزار ساله که هنرهای مختلف را زنده نگه داشتند و حالا باید ازشون حمایت بشه تا بعد از این هم باقی بمونه.»

تقویت اشتغال و تولید

مجید حججی، فرماندار تیران‌وکرون با اشاره به ضرورت عرضه تولیدات داخلی اظهار می‌کند: لازم است شهرداری و میراث فرهنگی برای ایجاد یک نمایشگاه دایمی در شهرستان اقدام کنند.

وی می‌افزاید: با ورود گردشگر به شهرستان تقاضا برای تولیدات صنایع دستی نیز افزایش می یابد و باید پیش‌بینی های لازم جهت پاسخگویی این تقاضا فراهم شود.

فرماندار تیران‌وکرون ادامه می‌دهد: عرضه محصولات هنرمندان باعث تقویت فعالیت آن‌ها و همچنین رونق عرصه‌های جدید اشتغال و تولید خواهد شد.

هزار هنرمند در کارگاه‌های خانگی

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون با اشاره به توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی این شهرستان، می‌گوید: برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد بستر برای اجتماع هنرمندان و برپایی نمایشگاه دایمی از مهمترین نیازهای این عرصه است.

وی تصریح می‌کند: نمایشگاه صنایع دستی در مقاطع مختلف زمانی به صورت کوتاه مدت برپا می‌شود که این موضوع فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی شهرستان است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون با بیان اینکه توجه به رشته‌های صنایع دستی و ارتقای ظرفیت‌های آن نقش موثری در تولید و اشتغال دارد، یادآور می‌شود: باید از هنرمندان این عرصه برای انجام فعالیت بیشتر حمایت شود.

مظاهری با بیان اینکه دوره‌های آموزشی در پایگاه‌های اوقات فراغت و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود، خاطرنشان می‌کند: این فعالیت برای تربیت هنرمندان صنایع دستی و معرفی رشته‌های این حوزه به مردم، کارساز و موفقیت آمیز بوده است.

وی از اعطای تسهیلات بانکی به هنرمندان خبر می‌دهد و می‌گوید: تسهیلات اشتغالزایی و مشاغل خانگی به افراد هنرمند متقاضی اعطا می‌شود تا اینکه کسب و کار خود را ارتقا بخشند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون با بیان اینکه زمینه اشتغال صنایع دستی این شهرستان به حد مطلوب نرسیده، اظهار می‌کند: در حال حاضر هزار نفر در کارگاه‌های خانگی و صنفی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

ایجاد خانه صنایع دستی

مظاهری می‌گوید: هنرمندان این شهرستان در ۳۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند که قدمت بعضی از آن‌ها به ۵۰۰ سال می‌رسد.

وی اضافه می‌کند: چرم‌دوزی، ترمه‌بافی، قلاب‌بافی، صنایع چوبی، سفره‌قلمکار، سفالگری، زنگوله‌سازی، ماشته‌بافی، سفره‌کاری قلمکار به روش خاص از رشته‌هایی است که هنرمندان این شهرستان در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون با بیان اینکه یکی از نیاز و مطالبات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان راه‌اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان "خانه هنرمندان صنایع دستی" بوده است، خاطرنشان‌ می‌کند: این مرکز در یکی از خانه‌های تاریخی تیران راه‌اندازی شده که پس از مرمت و بازسازی افتتاح خواهد شد.

مظاهری ادامه می‌دهد: خانه هنرمندان صنایع دستی فرصتی برای نمایش آثار افراد و همچنین مکانی برای فعالیت و برگزاری کارگاه‌ها و دوره های آموزشی خواهد بود.

وی یادآور می‌شود: این مجموعه بستر مناسبی را برای تعامل بین هنرمندان و گردهمایی‌های آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 377182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.