ملت: منافع گردشگری به شهروندان نرسیده است

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان گفت: به دلیل اینکه منافع گردشگری به شهروندان نرسیده است درک صحیح و مستقیمی از منافع حضور گردشگر در شهر وجود ندارد. با "اصفهان ۲۰۲۰" شهروندان را در این زمینه توانمند خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در نشست هم اندیشی طرح "اصفهان ۲۰۲۰، شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" با دانشگاهیان اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی صنایع بزرگ در نیمه دوم قرن بیستم، گردشگری به عنوان صنعتی جدید در آن سال ها سربرآورد. گردشگری مبدلی برای رشد اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف است و به گفته سازمان ملل متحد گردشگری یکی از ۱۰ صنعت جهان بوده که ظرفیت حرکت به سمت ایجاد صنعتی پاک، سبز و پایدار را دارد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری رشد پرشتاب، توزیع درآمدی بالا و نیاز به سرمایه گذاری پایین دارد، می تواند در جامعه ما به عنوان محور توسعه قرار گیرد. در اصفهان ظرفیت های گسترده ای در شهر وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند یک جاذبه مهم و محوری برای توسعه در هر شهری باشد. امروز برخلاف قابلیت های بالا امکان استفاده از آن را نداریم.

وی با بیان این نکته که "مسئولین در گذشته صنعت را برای توسعه اصفهان در نظر گرفتند و به همین دلیل اصفهان در سراشیبی نابودی قرار گرفت و مشکلات بسیاری برای شهر به وجود آورد" تاکید کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز شهر کاملا بر عهده خود شهر است و دولت ها هیچ کمکی به شهرداری ها نمی کنند. نزدیک به ۷۰ درصد درآمد شهرداری از طریق شهرفروشی و تراکم فروشی که بخش عمده آن مازاد بر ظرفیت است تامین می شود .

ملت با اشاره به مشکلات شهر، خاطرنشان کرد: اگر روزی گفته می شد رودخانه زاینده رود خشک می شود، کسی باور نمی کرد. ادامه روند مدیران پیشین، اصفهان را حتی برای شهروندان عادی غیرقابل زیست خواهد کرد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان، تصریح کرد: ظرفیت گردشگری فوق العاده ای در اصفهان وجود دارد، اما گفتمان واحد و یکپارچه ای بین ذی‌نفوذان و ذی‌نفعان گردشگری وجود نداشته است. فقدان یک برنامه راهبردی موجب شده تا نتوان از ظرفیت گردشگری اصفهان استفاده کرد.

ملت افزود: تدوین و بروز رسانی سند جامع گردشگری شهر، ایجاد اداره گردشگری در شهرداری و اختصاص بودجه به گردشگری شهر از جمله مواردی بود که در دستور کار شورای شهر قرار گرفت. در نهایت برای رسیدن به توسعه پایدار سند "اصفهان ۲۰۲۰" با این هدف که در سال ۲۰۲۰ مسیر حرکتی اصفهان بر مبنای این راه از توسعه شکل گیرد، تدوین شد. برای تمام ۳۶۵ روز سال و برای تمام بخش های مختلف اجرایی در شهر یک برنامه جامع در یک قالب مشترک وجود دارد.

وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: توسعه اقتصادی شهروندان، افزایش سطح فرهنگ جامعه و نشاط اجتماعی، توسعه و بهبود کالبد شهر، حفظ محیط زیست، افزایش مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در بخش های گردشگری از جمله اهداف این طرح است. در این طرح با کارشناسان متعدد صحبت شده و از نظرات تمامی گروه ها و انجمن های مرتبط در بخش دولتی و خصوصی استفاده شده است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه سه لایه در طرح "اصفهان ۲۰۲۰" پیش بینی شده" توضیح داد: در لایه اول یک شورای سیاستگذاری در سطح کلان تعریف شده است که در راس آن شخص استاندار حضور دارند و مدیران کل استان نیز در آن هستند. در لایه دوم ستاد اجرایی طرح به ریاست شهرداری و عضویت بخش های مختلف شهری وجود دارد و دبیرخانه که وظیفه تهیه خوراک و تغذیه فکری بخش های مرتبط با طرح را دارد در لایه سوم قرار می گیرد.

ملت اظهار کرد: منافع گردشگری به شهروندان نرسیده است، تا شهروندان منافع مستقیم حضور گردشگر را درک و احساس کنند. برای تضمین موفقیت طرح ها نیاز به پشتوانه علمی است و اگر طرحی موفق نبوده به دلیل عدم پشتوانه علمی کافی بوده است.

وی تصریح کرد: همه این ابزارها و طرح ها و پیگیری ها برای ارتقای کیفیت سطح زندگی شهروندان است. طرح ۲۰۲۰ دروازه ورود شهر به توسعه خواهد بود. دو راه وجود دارد یا باید ایران را به حال خود رها کنیم، یا اینکه اگر ادعا داریم صاحب فکر و اندیشه هستیم برای بهتر شدن وضعیت تلاش کنیم تا حداقل پیش وجدان خودمان راحت باشیم.

کد خبر 377172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.