۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
بسیج ملی کنترل فشار خون چیست؟

بسیج ملی کنترل فشار خون با اهدافی مانند افزایش سواد سلامت جامعه، شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا، اطلاع رسانی درخصوص کاهش مصرف نمک روزانه مردم و کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط، از ۲۷ اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، برآوردها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا، از این مسئله آگاهی ندارند. به همین خاطر هم بناست در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون ۴۰ میلیون نفر از افراد بیشتر از ۳۰ سال کشور تحت پوشش سنجش فشارخون قرار گیرند.

 به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون، افرادی که فشارخون بالایی دارند برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع می‌شوند تا تحت‌نظر قرار گیرند.

 وی تصریح می‌کند: البته پرونده الکترونیک سلامت تا پایان خردادماه مستقر می‌شود و تمامی اطلاعات مربوط به سلامت مردم از جمله فشارخون آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.

هدف از اجرای این طرح در گام نخست افزایش سواد سلامت مردم با همیاری رسانه‌ها و اصلاح رفتارهای فردی و کسب شیوه های خودمراقبتی است و در گام بعدی نیز مشارکت‌های درون بخشی و بین بخشی است که با تلاش‌های جدی بتوان بیماری‌های غیر واگیر که عامل ۸۰ درصد مرگ و میرها در کشور محسوب می‌شوند، را کنترل کرد و در افزایش نرخ امید به زندگی سالم، افق روشنی را در پیش رو داشته باشیم.

علیرضا مهدوی، معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز درباره چگونگی اجرای این طرح اینگونه توضیح می‌دهد: در نیمه اول مدت زمان اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون تمرکز روی آموزش، آگاهی و اطلاع‌رسانی است، زیرا به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان فشار خون افراد به دلیل روزه‌داری کمتر از میزان واقعی نشان داده می‌شود و در این طرح، تا ۱۷ خردادماه تمرکز بیشتر روی آموزش، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم و ارائه‌دهندگان خدمت خواهد بود و سپس از عید فطر، اندازه‌گیری‌های فشار خون در ایستگاه‌های ثابت، سیار و همچنین مراکز و پایگاه‌های سلامت معاونت بهداشت انجام می‌شود.

به گفته وی در سامانه یک‌پارچه بهداشت "سیب" نیز یک خدمت به صورت ویژه طراحی شده است که مطابق آن هر فرد بالای ۳۰ سال به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمت مراجعه کند، فشار خونش اندازه‌گیری خواهد شد. علاوه بر این، یک سامانه نیز برای خود اظهاری افراد به آدرس salamat. gov. ir طراحی شده است.
آنطور که  مهدوی می‌گوید، وزارت بهداشت بعد از اتمام زمان طرح نیز از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی افراد، درمان افرادی که نیاز به مراقبت دارند و در طول "بسیج ملی کنترل فشار خون"شناسایی شده‌اند را پیگیری می‌کند که این درمان نیز از اصلاح الگوی غذایی افراد تا درمان دارویی را در بر می‌گیرد و همه افراد در این طرح دارو دریافت نخواهند کرد.

گفتنی است که این طرح حدود ۱۰ روز است که در همه استان‌های کشور آغاز شده و مسئولان زیادی نیز به پویش ملی کنترل فشار خون پیوسته‌اند، شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر، برخی  از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان استان اصفهان نیز به این طرح پیوسته‌اند  تا اهمیت کنترل فشار خون را به شهروندان یادآوری کنند.

کد خبر 377167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.