منشا گرانی‌ کالاهای خارجی افزایش جهانی قیمت کالا است

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: وقتی عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد،گرانی اتفاق می افتد و منشأ برخی گرانی‌ها که مربوط به کالاهای خارجی است، به دلیل افزایش جهانی قیمت کالا است و برخی تغییر قیمت ها متاثر از برخی تصمیمات داخلی و مصوبات قانونی است.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، عباس تابش با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان حلقه آخر نظارت بر بازار در بحث رصد و پایش است که مردم از آن موضوعاتی مانند گرانی و افزایش قیمت را سئوال می کنند، اظهار کرد: این  سازمان یکصد قلم کالا را بر اساس دستور وزارتخانه در بازار رصد و تحلیل می‌کند و در کالاهایی که دچار تنش شده است، به دستگاهای متولی تامین گزارش می‌دهد.

وی با اشاره به برخی آمارهای عملکردی سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان، گفت: نسبت به سال ۹۶ از لحاظ عددی حدود ۸ درصد افزایش بازرسی داشتیم در حالی که به لحاظ بودجه و نیروی انسانی افزایشی نداشتیم، همچنین حدود هزار و ۲۴۵ درصد افزایش پرونده داشتیم و تعداد پرونده های قاچاق تشکیل شده ۷۶ درصد افزایش داشت.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به اینکه پس از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و سران قوا، کارشناسی قیمت وظیفه سازمان حمایت است، گفت: دو نوع قیمت گذاری داریم، یکی مربوط به کالاهایی که مشمول قیمت گذاری است و یکی مختص کالاهایی است که شرکت‌ها قیمت گذاری می کنند و سازمان حمایت رصد می کند.

تابش با اشاره به موضوع گرانی تن ماهی، گفت: سالیانه ۲۰۰ هزار تن، ماهی برای تن نیاز داریم.۵۰ درصد این ماهی مورد نیاز وارداتی است و وقتی ارز این کالا از ۴۲۰۰ به نیمایی تغییر می کند، تن ماهی در بازار دچار افزایش قیمت می شود.

وی افزود: بخشی از افزایش قیمت تن ماهی به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه و بخشی دیگر به خاطر عدم تولید است.

اصناف برای کوچکترین کالای خود فاکتور ارائه دهند

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با تأکید گفت: از اصناف هم می خواهیم که حتمآ فاکتور خرید کالاهای خود را داشته باشند و حتی برای کوچکترین واحد خرید خود مانند بیسکویت هم فاکتور دهند.

تابش با اعلام اینکه تاکنون مصوبه ای مبنی بر بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت برای سازمان حمایت ارسال نشده است،افزود: تا این لحظه هیچ وظیفه ای از سازمان حمایت به جایی منتقل نشده است.

وی درباره وضعیت بازار خودرو گفت: این وضعیت بازار خودرو زمانی پیش آمد که مطالبات مردم یک میلیون خودرو بود و تولید خودرو ۴۰۰ هزار خودرو بود، یعنی عرضه نسبت به تقاضا خیلی کم بود. اکنون تولیدمان را در خودروسازی به ۲ هزار خودرو رساندیم و افزایش تولید و تحویل، قیمت ها را متعادل می‌کند که این موضوع در حال رصد است.

هیچ پیش فروشی در خودرو سازی ها نداریم

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اعلام اینکه هیچ پیش فروشی در خودرو سازی ها نداریم، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو به صورت ناقص در خودروسازی ها مانده است که تمام تلاش این است که با تامین قطعات، ساخته و کامل شوند تا به بازار ارایه شوند.

تابش با اشاره به اینکه دو خودورسازی ایران خودرو و سایپا برای تامین قطعات داخلی به دست شرکتهای داخلی فراخوان دادند، گفت: شرکت سایپا ۳۸ میلیون دلار سایپا و ایران خودرو ۴۰ میلیون دلار از مجرای تامین داخلی قطعات صرفه جویی ارزی داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از روش های نوین بازرسی با استقاده از فناوری های نوین و IT در دستور کار است، افزود: مسوول و متولی اصلی بررسی کم فروشی سازمان ملی استاندارد است و مقیاس کم فروشی آنجاست، تفاهم نامه ای با این سازمان جهت رصد کم فروشی داریم.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: سازمان حمایت قیمت برنج و قیمت گوشت دام زنده داخلی را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت گذاری کند و مبنای قیمت گذاری برنج داخلی و گوشت دام داخلی را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می کنیم.

تابش تاکید کرد: به اندازه کافی، کالا در ذخایر استراتژیک خود داریم اما تامین کالا به موقع انجام نمی‌شود.

وی  با اشاره به گرانی روغن موتور در بازار، بیان کرد: تولید روغن موتور به خاطر صفر شدن یارانه برخی مواد اولیه صنعتی‌اش کم شده بود، افزایش قیمت این کالا به این خاطر بود. همچنین افزایش بیش از ۶۰ درصد روغن موتور دیزلی و بیش از ۷۰ درصد روغن موتور بنزینی را رصد و رسیدگی می کنیم.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: محصولات جدید روغن موتور با قیمت جدید و با لیبل و برچسب جدید به بازار در حال عرضه است.

تابش با اعلام اینکه فروش سبدی مانند فروش روغن موتور به همراه فیلتر چه در واحد تولیدی و چه در واحد صنفی غیرقانونی است، گفت: استفاده از عوارض صادراتی برای صفر کردن ممنوعیت صادراتی کالاها در داخل کشور را دنبال می کنیم و موضع سازمان حمایت برای صادرات با اولویت تامین داخل مثبت است.

وی با اعلام اینکه کم ترین تخلف را در گرانفروشی داریم، افزود: بیشترین تخلف را در تامین به موقع کالا داریم و با راه اندازی کامل سامانه تجارت با یک شبکه مطمئن و ایمن برای توزیع کالاها برخوردار خواهیم بود.

کد خبر 377161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.