تامین ۱.۲ میلیون تن شکر برای تنظیم بازار

مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران گفت: با تامین شکر تولید داخل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر وارداتی توسط بخش خصوصی و دولتی، بازار این محصول از آرامش نسبی برخوردار است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، یزدان سیف با بیان این که جریان تجارت و تامین کالاهای اساسی در دو ماهه سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: با تمهیداتی که در بخش دولتی دیده شده هیچ مشکلی در تامین شکر مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی افزود: واردات ۴۰۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده، بخش خصوصی نیز ۸۰۰ هزار تن برای واردات این محصول ثبت سفارش انجام داده و کشتی های تامین شکر بخش خصوصی از هفته گذشته وارد بندر شده اند.

مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران گفت: پیش بینی می شد تا اواخر آذرماه، شکر مورد نیاز کشور از محل کشت چغندر قند در کشور و پس از آن از محل نیشکر تامین شود، اما به علت بارندگی های دو ماه آخر سال ۹۷ امکان برداشت نیشکر وجود نداشت و با توجه به وقوع سیلاب در فروردین ماه امسال، روند برداشت نیشکر متوقف و آنچه که برداشت شده بود در انبارها محبوس شد.

سیف افزود: از این رو با پیش بینی که انجام دادیم روند واردات شکر را آغاز کردیم به طوری که اکنون میزان ذخایر استراتژیک این محصول از وضعیت خوبی برخوردار است و ما توانستیم نیاز بازار را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای اردیبهشت امسال تا ۳۱ همین ماه حدود ۳۴۹ هزار تن پیش فاکتور به عنوان حواله دریافت شکر به مراکز مختلف اعم از فروشگاه های زنجیره ای، اتحادیه های قنادان و ستادهای تنظیم بازار استان ها ارائه داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران گفت: برای رفاه حال شهروندان ظرف یک ماه گذشته شکر به صورت روزانه در میادین میوه و تره بار کشور توزیع می شود و روزانه توزیع ۲ هزار تن شکر فقط برای تهران در حال تامین می باشد که رقم بی سابقه ای است.

سیف درباره قیمت شکر نیز افزود: قیمت هر کیلوگرم شکر فله ای در میادین میوه و تره بار ۳۴۰۰ تومان، واحدهای خرده فروشی ۳۵۰۰ تومان، واحدهای صنف و صنعت ۳۴۰۰ تومان و در سوپر مارکت ها ۳۵۰۰ تومان است.

وی اضافه کرد: شکرهای بسته بندی شده به وزن ۹۰۰ گرم با قیمت ۴ هزار تا ۴۲۰۰ تومان در فروشگاه های زنجیره ای صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران گفت: کانال های مطمئن برای خرید شکر با قیمت مصوب در کشور وجود دارد و مصرف کنندگان می توانند از این کانال های مطمئن شکر مورد نیاز خود را خریداری کنند.

سیف همچنین از تمام اتحادیه های مصرف کارمندی و کارگری کل کشور نیز خواست برای دریافت شکر به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کنند تا این محصول از طریق کانال مطمئن به دست کارمندان و کارگران برسد.

۱.۸ میلیون تن گندم و ۱۳۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد

سیف درباره خرید گندم گفت:  تا چهارم خرداد امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفتیم که ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

وی با بیان این که ۹۰ درصد وجوه گندم‌کاران به حساب شان واریز شده است، افزود: تا امروز نزدیک به ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از وجود گندم‌کاران پرداخت شده است، افزود: دولت تصمیمات جدی در زمینه پرداخت وجود گندمکاران کشور از محل یارانه نان، منابع شرکت بازرگانی دولتی ایران و تسهیلات بانکی دارد.

پیش بینی خرید تضمینی ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی صورت گیرد، گفت: در سال جاری در راستای صرفه جویی در هزینه ها و مصرف سوخت، کاهش استفاده از ناوگان جاده ای و رونق بندر چابهار بیش از ۵۰ درصد گندم مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان از طریق کشتی حمل می شود.

سیف درباره خرید دانه های روغنی نیز اظهار کرد: تا کنون ۱۳۰ هزار تن دانه کلزا از کشاورزان تحویل گرفته ایم که حدود ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی اعلام کرد: تا فردا یکشنبه ۱۰۰ درصد وجوه کلزاهای تحویلی به مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد ریال و وجوه گندم تحویلی، پرداخت می شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره قیمت نان های داخلی گفت: قیمت هر گیلوگرم گندم عرضه شده برای مصارف نانوایی های پریارانه ۶۶۵ تومان است و تمام نانوایی های سطح کشور از طریق سامانه بانک سپه گندم یارانه ای دریافت می کنند.

سیف افزود: با توجه به این که هیچ تغییر قیمتی در حوزه آرد و گندم رخ نداده است، نانوایی ها اجازه تغییر قیمت نان را ندارند.

کد خبر 377155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.