کاهش محسوس مصرف لبنیات در کشور/ فواید قارچ گانودرما را بشناسید

فواید قارچ گانودرما در درمان بیماری‌ها، کاهش محسوس مصرف لبنیات در کشور ، رابطه چاقی و کوچک شدن مغز، علایم کم کاری و پرکاری تیروئید و مصرف سویا و کاهش ریسک شکستگی استخوان در بازماندگان سرطان سینه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رییس انجمن غدد درون‌ریز ایران، همزمان با روز جهانی تیروئید، به بررسی عوامل کم‌کاری و پرکاری تیروئید پرداخت و نسبت به کنترل میزان ید مصرفی در مادران باردار هشدار جدی داد.

فریدون عزیزی با بیان اینکه نوع کارکرد غده تیروئید در زمان‌های مختلف از زندگی، اثرات متفاوتی بر انسان می‌گذارد، اظهار کرد: یکی از مواقعی که کارکرد این غده اهمیت زیادی دارد، زمان جنینی و کودکی است که عملکرد درست آن تأثیر مستقیمی در رشد جسمی و ذهنی جنین و کودک دارد.

وی تاکید کرد: مادرانی که در زمان بارداری دچار کمبود ید بوده‌اند یا نوزاد آنها با کمبود ید مواجه است، ضریب هوشی کمتری دارند و دچار اختلالات ذهنی، عصبی و روانی می‌شوند.

رییس انجمن غدد درون ریز ایران با بیان این‌که اگر شدت کمبود ید افزایش یابد می‌تواند منجر به «کراتنیسم» شود، گفت:  بیماری‌هایی نظیر عقب‌افتادگی ذهنی، کوتاهی شدید قد و… از نتایج کمبود شدید ید است. البته این نارسایی امروزه با مصرف نمک‌های یددار در کشورها کاهش چشم‌گیری داشته و میزان ید موجود در نمک توسط کارخانجات به نحوی کنترل می‌شود که نیاز بدن تمام افراد برطرف شود. البته خانم‌ها در دوره بارداری نیاز بیشتری به مصرف ید دارند و به همین دلیل باید در زمان بارداری از قرص ید استفاده کنند.

عزیزی  با  اشاره به اینکه برای تولید هورمون تیروئید به ید نیاز است، اظهار کرد: البته نمی‌توان از ایفای نقش صحیح غده تیروئید برای جلوگیری از ایجاد سایر اختلالات در بدن غافل بود. وجود هورمون تیروئید برای انفعالات و سوخت‌و ساز درست سلول‌ها ضروری است و کمبود آن در بدن باعث ابتلاء به کم‌کاری تیروئید و زیادی آن در بدن باعث پرکاری تیروئید می‌شود.

وی با تاکید به علائم کم‌کاری و پرکاری تیروئید در بدن گفت: از آنجایی که این هورمون سوخت‌وساز سلول‌های بدن را کنترل می‌کند، بدیهی است که کاهش میزان آن باعث چاقی، افسردگی، ضعف و بی‌حالی فرد شده و افزایش میزان آن سبب کاهش وزن، اضطراب و تپش قلب می‌شود.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز خاطر نشان کرد: رشد ناهنجار برخی قسمت‌های غده تیروئید می‌تواند منجر به ایجاد تومور شده که با توجه به اینکه غده تیروئید معمولاً در گردن وجود دارد، هرگونه رشد نامتعارف در گردن به راحتی قابل مشاهده است و فرد در صورت مشاهده باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کند تا در صورت مشاهده علائم توسط پزشک، معالجه دارویی یا عمل جراحی انجام شود.

عزیزی تصریح کرد: البته تنها پنج درصد این تومورها بدخیم است که نیاز به جراحی دارد و ۹۵ درصد مابقی با درمان دارویی قابل کنترل است که خوشبختانه در این زمینه کشور هیچ مشکل و کمبودی ندارد و روند درمان این بیماران به خوبی طی می‌شود.

فواید قارچ گانودرما با خواص بی‌نظیر آن در درمان بیماری‌ها

قارچ گانودرما دارای خواص زیادی برای سلامتی است که در کنار آن ممکن است عوارضی داشته باشد.

قارچ گانودرما جز آن دسته از موادغذایی است که در طب برای سلامتی فواید گوناگونی دارد. از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا مبارزه با سرطان.

در این گزارش با فواید و البته عوارض جانبی مصرف زیاد این ماده غذایی بیشتر آشنا می‌شوید.

قارچ گانودرما چیست

قارچ گانو که با نام رِی‌شی و جان‌افزا نیز شناخته شده است، نوعی قارچ است که در مناطق گرم و مرطوب آسیا رشد کرد و هزاران سال است که بخشی از متدهای درمانی طب شرقی به حساب می‌آید.

بیشتر کسانی که این نوع قارچ را مصرف می‌کنند، مایل به استفاده از شکل تازه آن هستند اما خوب است بدانید که پودر یا عصاره‌ی این ماده غذایی نیز خواص زیادی دارد.

فواید قارچ گانودرما

در ادامه به برخی خواص قارچ گانودرما اشاره می‌کنیم.

تقویت  سیستم ایمنی: مصرف قارچ گانودرما با اثر گذاری بر گلبول‌های سفید خون می‌تواند نقش بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی بگذارد. از آنجا که گلبول‌های سفید در سلامت بدن و سیستم ایمنی بسیار بااهمیت هستند، ترکیبات موجود در این قارچ به تقویت و کارکرد بهتر گلبول‌ها کمک می‌کند.

· ضدسرطان: مهم‌ترین اثر قارچ گانودرما در پیشگیری و بهبود روند درمان سرطان بخصوص سرطان سینه، سرطان خون وسرطان پروستات است.

· تقویت سلامت قلب: این قارچ به دلیل پروتئین‌هایی که دارد، می‌توان فشار خون بالا را درمان کرده و با همین روند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

· تقویت دستگاه گوارش: این قارچ از بروز زخم معده و دیگر مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

· حفظ سلامت سیستم عصبی: ترکیبات موجود در قارچ گانودرما خاصیت ضد تشنج داشته و انرژی لازم برای کارکرد بهتر مغز و سلول‌های پیام‌رسان را تامین می‌کند.

· درمان حساسیت: اگر برونشیت مزمن یا هر نوع حساسیت دیگری دارید، قارچ گانودرما به دلیل کاهش تولید هیستامین از سلول‌های طبیعی مغز استخوان می‌تواند به درمان آلرژی شما کمک کند.

· از بین بردن خستگی مزمن: این قارچ می‌تواند با کاهش ضعف اعصاب، سرگیجه، سردرد و حساسیت به درمان خستگی مزمن و حتی افسردگی کمک کند.

قارچ گانودرما و دیابت

بر اساس برخی مطالعات، مولکول‌های قارچ گانودرما قادر به کنترل قند خون است. البته عوامل متعددی در این مسأله دخیلند که باید بیشتر بررسی شوند اما به طور کلی محققین مصرف قارچ گانودرما را در کاهش قند خون بیشتر افرادی که مبتلا به دیابت هستند، موثر دانسته‌اند.

از طرفی این قارچ می‌تواند کلسترول و مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

عوارض قارچ گانودرما

به طور کلی استفاده از قارچ گانودرما عوارض چشمگیری ندارد اما در برخی موارد ممکن است استفاده از پودر یا عصاره‌ی آن به مدت ۴ ماه متوالی و به صورت مرتب، موجب بروز ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی شود.

در کسانی که به بیماری‌های اختلال خودایمنی مبتلا هستند، استفاده از این قارچ می‌تواند وضعیت بیمار را وخیم کند.

مصرف قارچ گانودرما در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود و کسانی که دچار اختلالات خونی هستند یا قرار است عمل جراحی داشته باشند و یا فشار خون پایین دارند، باید با احتیاط این قارچ را مصرف کنند.

قارچ گانودرما در قهوه

قهوه گانودرما به صورت پودر فوری و حاوی ترکیب قهوه و عصاره قارچ گانودرماست که در آن از شکر، مکمل و قهوه و برخی گیاهان دارویی نیز استفاده می‌شود.

مصرف این قهوه می‌تواند اعتیاد به مصرف قهوه عادی را کاهش دهد و علاوه بر آن به کاهش وزن، رفع خستگی، افزایش انرژی، کاهش کلسترول و تقویت حافظه کمک کرده و منبع غنی آنتی‌اکسیدان است.

مصرف قارچ گانودرما

برای مصرف میتوانید قارچ‌ها را به مقدار مورد نیاز آسیاب کرده و با چای و یا قهوه بنوشید. برای عصاره گیری قارچ گانودرما می‌توانید پودر قارچ را حداقل به مدت ۴ ساعت در آب بجوشانید و سپس عصاره به دست آمده را بین ۵ الی ۱۵ میلی لیتر در روز مصرف نمایید.

قارچ گانودرما در ایران نیز تولید می‌شود و معمولا در بسته‌های ۱۰۰ گرمی به فروش می‌رسد. البته قیمت آن با توجه به شرایط نگهداری کمی بالاست.

رابطه چاقی و کوچک شدن مغز

از این مساله آگاه هستیم که افراد مبتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون بافت و توده مغز خود را از دست می دهند که آنها را در ارائه عملکردهای جسمانی و روانی با مشکل مواجه می سازد. حفظ وزن سالم می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها و کوچک شدن مغز را کاهش دهد.

دیگر همه می دانند که اضافه وزن یا چاقی به عنوان یک مشکل سلامت جدی در نظر گرفته می شوند. چربی اضافه بدن با برخی انواع بیماری ها از جمله سرطان مرتبط است.

مراکز کنترل بیماری آمریکا (CDC) تایید کرده است که چاقی خطر بیماری ها و شرایط تهدیدکننده زندگی از جمله دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی را برای انسان افزایش می دهد.

اضافه وزن و چاقی ممکن است در آینده نزدیک به اندازه سیگار کشیدن دلیل ابتلا به بیماری ها و مرگ های قابل پیشگیری باشد.

اما آیا وزن اضافه بدن بر مغز نیز تاثیرگذار است؟ بر اساس پژوهشی که طی ۱۵ سال گذشته انجام شده است، پاسخ مثبت به نظر می رسد.

اضافه وزن موجب تغییرات فیزیکی در مغز می شود و البته همه آنها خوب نیستند.

طی چندین سال گذشته، سه مطالعه جداگانه چاقی را با کوچک شدن مغز پیوند داده اند.

از دست دادن اتصالات مغز

ماده سفید در مغز این امکان را برای بخش های مختلف این اندام فراهم می کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند. این بخش در حل مساله و تفکر سریع درگیر است و همچنین در تعادل، راه رفتن و خلق و خو نقش دارد.

ماده سفید با افزایش سن تحلیل می رود، اما به نظر می رسد اضافه وزن روند پیری مغز را تسریع می کند.

در سال ۲۰۱۶، تیمی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج مقدار ماده سفید در مغز ۵۲۷ نفر که در بازه سنی ۲۰ تا ۸۷ سال قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادند. سوژه ها بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) خود به دو دسته «لاغر» و «چاق» تقسیم شدند.

مغز سوژه های چاق تقریبا ۱۰ سال پیرتر از مغز همتایان لاغر خود بود. به بیان دیگر، میزان ماده سفید مغز یک فرد چاق ۵۰ ساله به اندازه یک فرد لاغر ۶۰ ساله بود.

به طور خاص، چربی دور کمر بد است

مطالعه ای که در فوریه ۲۰۱۹ در دانشگاه لوهوربورو در انگلیس انجام شد به نوعی پشتیبان نتایج مطالعه دانشگاه کمبریج بود. با در نظر گرفتن این که وزن بدن می تواند طی ماه ها و سال ها نوسان داشته باشد، تیم پژوهشی این دانشگاه یک متغیر دیگر را نیز مد نظر قرار دادند: نسبت دور کمر به کفل.

تقریبا ۱۰ هزار سوژه در این مطالعه شرکت داشتند که در بازه سنی ۴۰ تا نزدیک ۷۰ سال قرار داشتند. این افراد در ارزیابی بیوبانک در بریتانیا شرکت داشتند که طی آن بدن آنها با دستگاه تصویربرداری ام‌آرآی اسکن شده بود.

در افرادی با شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به کفل بالا، حجم مغز به طور میانگین تنها ۷۸۶ سانتیمتر مکعب بود. اما در افرادی با شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به کفل سالم حجم مغز به طور میانگین ۷۹۳ سانتیمتر مکعب بود.

اگر ماده سفید مغز به سیگنال ها اجازه انتقال می دهد، ماده خاکستری آن چیزی است که در واقع سیگنال ها را ارسال می کند. ماده خاکستری مسئول مواردی مانند کنترل ماهیچه، حافظه، احساسات، گفتار، تصمیم گیری، کنترل خود و درک حسی است.

زنان و مردان به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می گیرند

در آوریل ۲۰۱۹، طی مطالعه ای در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند، این مساله که آیا زنان و مردان در نتیجه چربی اضافه بدن به طور متفاوت تحت تاثیر کوچک شدن مغز قرار می گیرند را مورد بررسی قرار گرفت.

کوچک شدن مغز در افراد چاق از هر دو جنسیت همچنان قابل توجه بود، اما برخی تفاوت ها بین مردان و زنان وجود داشت.

به طور کلی در مردان، چربی بدن بیشتر با ماده خاکستری کمتر مغز پیوند خورده بود. در زنان، به نظر می رسید کوچک شدن مغز در بخش گلوبوس پالیدوس، بخشی از مغز که حرکات ارادی را کنترل می کند، متمرکز است.

وزن سالم و پیشگیری از بیماری آلزایمر

ذکر این نکته اهمیت دارد که بیشتر سوژه ها در این مطالعات میان سال یا پیرتر بودند.

در شرایطی که پژوهشگران ارتباطات مستقیمی بین کوچک شدن مغز و بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون ارائه نکرده اند، اما احتمال آن مطرح است.

از این مساله آگاه هستیم که افراد مبتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون بافت و توده مغز خود را از دست می دهند که آنها را در ارائه عملکردهای جسمانی و روانی با مشکل مواجه می سازد. حفظ وزن سالم می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها و کوچک شدن مغز را کاهش دهد.

وزن اضافه بدن می تواند مغز شما را در ارائه عملکرد درست با دشواری مواجه سازد، اما با حرکت در مسیر کنترل وزن شما می توانید از کوچک شدن مغز زودتر از زمانی که با توجه به سن شما رخ خواهد داد، پیشگری کنید

مصرف سویا و کاهش ریسک شکستگی استخوان در بازماندگان سرطان سینه

نتایج تحقیق جدید نشان می دهد مصرف سویا موجب کاهش ریسک شکستگی های استخوانی در بازماندگان سرطان پیش از یائسگی می شود.

نتایج مطالعات محققان دانشگاه یل آمریکا نشان می دهد مصرف بیشتر سویا با کاهش ۷۷ درصدی کاهش ریسک شکستگی های استخوانی در زنان جوان تر مرتبط است.

محققان در این مطالعه به بررسی تاثیر ورزش و مصرف سویا بر نرخ شکستگی استخوان در بین بازماندگان سرطان پرداختند.

»اویلین شی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ورود به دوره یائسگی، دوره ریسک بالا از بین رفتن استخوان هاست و داده های مربوط به ریسک شکستگی در بین زنان جوان مبتلا به سرطان سینه بسیار کم است

در این مطالعه، داده های مربوط به ۵۰۴۲ بازمانده از سرطان سینه در رده سنی ۲۰ تا ۷۵ سال بررسی شد.

محققان دریافتند سویا و فراورده های آن غنی از ایزوفلاون ها هستند که دارای SERM طبیعی (تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن) بوده و به افزایش تراکم استخوانی کمک می کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند مصرف tamoxifen، SERM یا دارو، که برای بیماران مبتلا به سرطان سینه تجویز می شود، موجب کاهش ریسک شکستگی ها می شود.

برخی درمان های مربوط به سرطان سینه می تواند موجب یائسگی زودهنگام شده و در نتیجه تراکم استخوانی کاهش یابد. همین مسئله منجر به بروز بیشتر شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان در بین بازماندگان سرطان سینه می شود.

کاهش محسوس مصرف لبنیات در کشور

عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه بازرسی، نمونه‌برداری و آزمون از فرآورده‌های لبنی طی سال به صورت متوالی توسط وزارت بهداشت و معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام و در صورت وجود روغن گیاهی در فرآورده‌های لبنی اعمال قانون صورت می‌گیرد، گفت: باید برای گسترش استفاده از شیر و لبنیات فرهنگ‌سازی شده و دانش تغذیه‌ای مردم را افزایش داد

سهیل اسکندری، با بیان اینکه متأسفانه شیر در سبد غذایی خیلی از ایرانی‌ها جایی ندارد، اظهار کرد: آمارها از کاهش محسوس مصرف لبنیات حکایت دارند و اگر فکری برای آن نشود ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر شاهد بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم و کوتاهی قد فرزندان‌مان خواهیم بود

کوتاهی قد ایرانیان طی ۲۵ سال گذشته

وی با بیان اینکه کشور ژاپن با بهبود تغذیه موفق شده است در طول ۲۰ سال میانگین قد را ۱۰ سانتی‌متر افزایش دهد، اظهار کرد: در حالی که کشور ما با کوتاهی قد در طول ۲۵ سال گذشته روبه‌روست

دلایل اصلی کاهش مصرف شیر

اسکندری در مورد میزان مصرف شیر، گفت: بر اساس سبد غذایی پیشنهادی برای افراد ۱۸ تا ۵۰ سال از سوی وزارت بهداشت کشور، هر فرد باید ماهانه ۸ لیتر شیر، ۳ کیلوگرم ماست و حدود ۵۰۰ گرم پنیر مصرف کند. این مقدار مطلوبی است اما در طول چند سال گذشته مصرف شیر و لبنیات به شکل محسوسی تا ۲۵ درصد کاهش یافته و با توجه به نقش بی‌بدیل و بدون جانشینی که شیر در تغذیه انسان دارد از این نظر یک کمبود فاحشی در وضعیت غذایی ما ایجاد شده است

وی افزود: کارشناسان تغذیه دو دلیل اصلی را در این باره ذکر می‌کنند؛ نخست، کاهش قدرت خرید خانوار و دوم، هشدارهایی که درباره افزوده شدن بیش از حد روغن پالم به شیر و محصولات لبنی از سوی برخی کارخانه‌ها، داده شد

اسکندری با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا نزدیک به ۱۸۰ میلیون تن چربی و روغن تولید می‌شود که ۱۷ نوع چربی و روغن را شامل می‌شود، ادامه داد: از این میان روغن پالم ۳۹ درصد، سویا ۲۷ درصد، کلزا ۱۵ درصد، آفتابگردان ۹ درصد، نارگیل ۲ درصد، پنبه ۳ درصد، زیتون ۳ درصد و بادام زمینی ۲ درصد تولید را به خود اختصاص داده‌اند

این عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه با بیان اینکه یک سوم روغن مصرفی دنیا پالم است، گفت: البته ایران در این زمینه افراط کرد؛ به طوری که در آن مقطع زمانی بیش از یک دوم روغن مصرفی کشور را پالم تشکیل داده بود. در ایران ۳۰۰ نوع فراورده لبنی تولید می‌شود که ۸ نوع از آن‌ها شامل پنیر پروسس آنالوگ، پنیر تازه با چربی گیاهی، پنیر خامه‌ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزا پروسس، اسپریدهای مخلوط، شیرخشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی با استفاده از چربی‌های گیاهی تا مردادماه سال ۱۳۹۳ از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مجاز به مصرف چربی گیاهی بودند. در مرداد ماه سال ۹۳ شماری از مقام‌های دولتی از جمله وزیر بهداشت وجود روغن گیاهی در شیر پرچرب برخی از شرکت‌ها را تأیید کردند. تولیدکنندگان منکر استفاده از این روغن شدند و سازمان ملی استاندارد ایران این کار را ممنوع دانست

ماهیت روغن پالم

اسکندری درباره ماهیت روغن پالم، اظهار کرد: روغن پالم از قسمت گوشتی میوه پالم استخراج و پس از پالایش (خنثی‌ سازی، رنگ‌بری و بوگیری) در حدود ۹۰ درصد برای مصرف خوراک انسان (تولید روغن‌های خانوار، مارگارین، قنادی، روغن مخصوص سرخ کردنی) و ۱۰ درصد باقیمانده در مصارف غیرخوراکی و عمدتاً در صابون‌سازی، تهیه خوراک دام و طیور و ساخت مواد شیمیایی مشتق شده از روغن، به مصرف می‌رسد

وی ادامه داد: بزرگترین عرضه‌کننده این روغن کشور مالزی است و به عنوان روغنی بدون کلسترول در اکثر کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته در بین روغن‌های گیاهی در رده‌ آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی‌های اشباع شده مانند میریستیک، پالمیتیک و استئاریک برای مصرف بعد از تمام روغن‌های گیاهی دیگر نظیر روغن زیتون، کنجد، کلزا، آفتابگردان و ذرت توصیه می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه اسید چرب اشباع عمده در روغن پالم اسید پالمیتیک است، گفت: طبق مطالعات مصرف بیش از حد اسید پالمتیک، منجر به افزایش نسبت لیپوپروتئین کم چگال (کلسترول بد) به لیپوپروتئین پرچگال (کلسترول خوب) در پلاسمای خون شده و ممکن است به عنوان عامل ایجاد انسداد عروق کرونر و بروز بیماری‌های قلبی - عروقی محسوب شود

اسیدهای چرب ترانس از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی-عروقی

وی با بیان اینکه روغن پالم فاقد اسید چرب ترانس و در عین حال جزو اسیدهای چرب مضر محسوب می‌شود، گفت: طبق تعریف سازمان غذا و دارو (FDA)، به مجموع اسیدهای چرب غیراشباع موجود که شامل یک یا تعداد بیشتری پیوند دوگانه در موقعیت ترانس باشند، اسیدهای چرب ترانس گویند. اسیدهای چرب ترانس به دلیل ارتباط‌شان با خطرات مرتبط با سلامتی، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ به طوری که یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، مقدار و نوع اسیدهای چرب ترانس است و اصولاً حالت ترانس در فرآیند هیدروژناسیون روغن‌های گیاهی و تبدیل آن به روغن جامد به وجود می‌آید که مضرات آن مانند اسیدهای چرب اشباع برآورد شده است

عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور با بیان اینکه ماجرای ضرر پالم در لبنیات مصرفی مردم خیلی زود دهان به دهان گشت و موجبات نگرانی مردم را فراهم ساخت، ادامه داد: گفته می‌شود لبنیات تولیدی تمام شرکت‌ها دارای پالم نبوده و تنها برخی شرکت‌ها پالم استفاده می‌کردند و اساساً میزان مصرف آن در برخی لبنیات‌ها با استانداردهایی تعریف شده بود

اسکندری گفت: در مجموع روغن پالم استئارین به عنوان جزء جامد برای مخلوط چربی مارگارین مناسب است، حال اینکه پالم اولئین به عنوان جزء مایع می‌باشد.

کد خبر 377143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.