تغییر سبک زندگی مناسب‌ترین روش درمان فشار بالای خون است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تغییر سبک زندگی اولین توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالاست، گفت: مصرف دارو آخرین توصیه پزشکان برای درمان فشار خون بالاست.

سمانه پورعجم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فشار خون بر اثر جریان خون در عروق ایجاد می‌شود، اظهار کرد: فشار خون بالا همان فشار خونی است که در هنگام انقباض قلب در عروق ایجاد می شود، فشار خون پایین نیز در هنگام استراحت قلب در عروق ایجاد می‌شود.

وی گفت: عدد ۱۲۰ سیستول تا ۱۳۰ سیستول را به عنوان مرحله پیش از فشار خون یا فشار خون افزایش یافته، نام می‌بریم و مرحله‌ای است که برای بیمار فشار خون بالا تشخیص داده نمی‌شود اما نیاز است که برای او اقدامات درمانی غیر دارویی انجام شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بروز فشار خون در افراد به دو صورت بالای اولیه و ثانویه است، افزود: ۹۰ درصد فشار خون از نوع فشار خون بالای اولیه هستند و علت مشخصی ندارند، اما یک سری از عوامل وجود دارد که شناخت آن‌ها در کنترل فشار خون حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه عواملی مانند افزایش سن در ایجاد فشار خون غیر قابل تغییر است، گفت: مشکلات عصبی ایجاد شده به دنبال سختی‌های زندگی و مصائب نیز در افزایش فشار خون تاثیرگذار است.

پورعجم در خصوص روش‌های قابل تغییر فشار خون گفت: افزایش چربی خون از جمله عوامل ایجاد  فشار خون بالاست که قابل تغییر است، چربی خون به تنهایی با ایجاد تصلب شرایین می‌تواند باعث افزایش فشار خون در اشخاص شود.

وی ادامه داد: چاقی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت جسمی، رژیم‌های غذایی نامناسب مثل نمک بالا و سرشار از چربی و مصرف سیگار و الکل از دیگر عوامل ایجاد فشار خون بالاست.

این متخصص داخلی در خصوص دستگاه‌های استاندارد سنجش فشار خون گفت: استفاده از دستگاه فشار سنج دیجیتال در منزل بهتر از دستگاه فشارسنج عقربه‌ای است و تنها افرادی که مهارت دارند می‌توانند از فشارسنج عقربه‌ای استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در روش صحیح برای سنجش فشار خون باید دستگاه فشارسنج به بازوی فرد بسته شود، افزود: از بستن آن به مچ دست پرهیز شود.

پورعجم با بیان اینکه با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته فشارخونی که در منزل گرفته می‌شود در حفظ سلامت شهروندان تاثیر بسزایی دارد، ادامه داد: بهتر است قبل از گرفتن فشار خون فرد به مدت چند دقیقه در حالت نشسته باشد و به مدت پنج دقیقه قبل از گرفتن فشار استراحت کند.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات، خوردن غذای سنگین  و انجام فعالیت ورزشی شدید مانع از ثبت دقیق اطلاعات فشار خون می‌شود.

این متخصص داخلی بیماری فشار خون را قاتلی بی صدا توصیف کرد و افزود: این بیماری تا مراحل انتهایی هیچ علامت ظاهری ندارد و به همین دلیل برای این بیماری سن غربالگری تعیین شده است، توصیه می‌شود که افراد از ۱۸ سالگی برای گرفتن فشار خون اقدام کنند و سالانه فشار خون خود را چک کنند.

وی تصریح کرد: مصرف بالای نمک به ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند و از این رو باید مصرف نمک را در سبد غذایی خانواده مدیریت کرد.

پورعجم با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلا به فشار خون اظهار کرد: پیروی از سبک زندگی سالم، کاهش مصرف نمک، جلوگیری از اضافه وزن، انجام فعالیت فیزیکی مناسب و داشتن ورزش منظم به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته، داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی میوه و سبزیجات  فراوان و چربی کم و قطع مصرف سیگار، دخانیات و الکل برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تغییر سبک زندگی اولین توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالاست، گفت: مصرف دارو آخرین توصیه پزشکان برای درمان فشار خون بالاست.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن برای افراد با فشار خون بالا ضرری ندارد، گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد که روزه‌داری می‌تواند باعث کنترل فشار خون بالای افراد شود، اما چنانچه این افراد دچار نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی وعروقی باشند باید تحت نظر پزشک نسبت به روزه‌داری اقدام کنند.

کد خبر 377138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.