مجلس فعلی بیشترین تقابل را با شورا دارد

عضو شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها فخر دموکراسی جمهوری اسلامی هستند اما دولت و مجلس برای منفعل کردن آن‌ها تلاش می‌ کنند.

به گزارش ایمنا، کیانوش جهانبخش اظهار کرد: ضرورت تشکیل شوراها با نگاه عمیق حضرت امام خمینی (ره)، اندیشه‌های ناب و اعتقاد بسیار راسخشان بر سپردن امور به دست مردم موجب فرمان تشکیل شوراها شد و سال‌ها طول کشید تا زمینه برگزاری انتخابات شوراها فراهم شود و در سال ۷۸ این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اگر بنگریم خواهیم دید که ما با اقبال بسیار خوبی هم به لحاظ حضور پرشور مردم در انتخابات شوراها و هم به لحاظ ورود نخبگان به این عرصه روبرو بوده‌ایم.

عضو کمسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بدون تردید باید شوراها را فخر دموکراسی جمهوری اسلامی بدانیم و بخش جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را شوراها بسیار تقویت کرده‌اند و به درستی سرنوشت مردم به دست مردم سپرده شده است.

جهانبخش ادامه داد: در این مسیر ۲۰ ساله‌ای که شوراها طی کرده‌اند شاهد تقابل‌های بسیاری از سوی مجلس و دولت بوده‌ایم که روز به روز تلاش می‌کنند اختیارات شوراها را کمتر کنند و شوراها را در فضای انفعال قرار دهند چرا که حذف نهادی که ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد کار بسیار سختی است، اما بی‌اثر کردن و کم‌اثر کردن آن با قوانینی که تصویب می‌کنند کار بسیار آسانی است.

وی ادامه داد: این حجم از تقابلِ دولت با شوراها تاکنون سابقه نداشته است و مجلس هم به جای نگاه برادرانه به شورا، نگاهی در حال تقابل دارد که مجلس فعلی بیشترین تقابل را دارد هر چند مجالس قبلی هم تلاش‌هایی در راستای تضعیف شوراها انجام داده بودند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قانون اساسی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای شوراها درنظر گرفته است که همین ظرفیت‌ها اگر اعمال شوند و مورد توجه قرار گیرد شوراها کارکرد خود را به عنوان پارلمان محلی می‌توانند انجام دهند.

جهانبخش اضافه کرد: اصل ۱۰۱ قانون اساسی می‌گوید که یکی از وظایف شورای عالی رفع تبعیض و ارائه برنامه در جهت کمبودهای رفاهی و عمرانی است و از لحاظ قانون، لایحه بودجه هرساله باید قبل از بررسی در هیئت وزیران به شورای عالی استان‌ها ارسال شود تا شورا نظرات خود را بر روی آن اعمال کند و سپس برای مراحل بعدی انتقال یابد اما این اتفاق نمی‌افتد و تا  همین سال گذشته بودجه ی شورا در ردیف کمک‌های وزارت کشور بود و عملا بودجه شوراها محقق نمی‌شد که امسال با کمک «آقای تاجگردون» در کمسیون تلفیق ردیف مستقل در بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از شهرها کمسیون تطبیق فرمانداری‌ها به جای اینکه به وظیفه خودش بپردازد و مصوبات شورا را با قانون تطبیق دهد اعمال سلیقه می‌کند و بعضا نظر شورا را رد می‌کند.

عضو شورای شهر بندرعباس افزود: با تمام این مسائلی که وجود دارد اما شوراها هیچ وقت عقب‌گرد نداشته اند و به دلیل ارتباط مستمری که با مردم دارند رو به جلو حرکت کردند. اما این کم کردن اختیارات شوراها از سوی دولت و مجلس این نهاد را لای منگنه قرار داده است. از طرفی مردم که مطالبات به حق دارند و از سوی دیگر دولت و مجلس به شوراها فشار می‌آورند و آن‌ها باید بپذیرند که شورای عالی استان‌ها رکن چهارم اداره کشور است.

چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس در امور داخلی روستاها دخالت کنند

جهانبخش تصریح کرد: چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس در امور داخلی روستاها دخالت کنند و وظایف یک دهیار را پیگیری کنند؟ که بعضا زحمات یک دهیار زحمت‌کش را به نام خودشان ثبت می‌کنند. این نشانگر آن است که بعضا آدم‌های کوچکی در مجلس قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند در قامت ملی اثرگذار باشند و خودشان را در فضای محلی و در حد آسفالت یک کوچه یا اهدای توپ فوتبال به جوانان یک روستا پایین می‌آورند.

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: مردم ما هم از قانون و هم از تصمیم‌گیرندگان جلوتر هستند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که باید زمام امور اداره ی شهر را به یک مجموعه بسپارند تا آن مجموعه بتواند برنامه‌ریزی مدون ، علمی و یک پارچه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: واقعا از مقام معظم رهبری تقاضا داریم که برای اولین بار وقتی سران سه قوه را دعوت می‌کنند شورای عالی استان‌ها را هم در کنار آن‌ها در نظر بگیرند که این پیشنهاد قطعا با نامه‌ای به رهبری ارسال خواهد شد چرا که این حضور در کنار سه قوه بسیار تاثیرگذار خواهد بود و رهنمودهای مقام معظم رهبری کمک می‌کند که شوراها نقش فعال‌تری داشته باشند.

سناریویی برای بدبین کردن مردم به شوراها وجود دارد

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: سناریویی تعیین شده است که مردم را به شوراها بدبین کنند و شوراها کنار گذاشته شوند چنانچه چند وقت پیش معاون وزیر کشور آماری ارائه کرد که از ابتدای سال نزدیک ۳۰۰نفر از اعضای شوراها سلب عضویت شده‌اند. در صورتی که این آمار ۵ ساله بود و ایشان آن را به یک سال نسبت دادند اما سوال من این است آیا آن‌ها آمار خلع لباس‌شده‌ها، خلع درجه شده در دادگاه‌های نظامی و انفصال از خدمات دولتی ها را هم دارند؟ که فقط دست گذاشته‌اند بر روی شوراها و آن را تخریب می‌کنند.

وی گفت: خبردار شدیم اخیرا ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند برای انحلال شوراها و از راه‌هایی دارند آن را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: چند برابر بیشتر از گلایه‌ای که از دولت است را از مجلس دارم. زیرا مجلس باید مردم محور باشد نه اینکه هر چه را که دولت خواست، تصویب کند.

جهانبخش تاکید کرد: کسانی که در مجلس در حال تقابل با شورا ها هستند یقین بدانند که پاسخ مناسبی در انتخابات پایان سال از جامعه شورایی دریافت می‌کنند و تعارفی هم با آن‌ها نداریم.

عضو شورای عالی استان‌ها به پایگاه اطلاع رسانی این شورا گفت: سه طرحِ لایحه در آمد پایدار شهرداری‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را تقدیم مجلس کردیم که باید به ترتیب مورد بررسی قرار می‌گرفت اما مجلس بررسی آن را برعکس شروع کرد و اول لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد و بعد سایر، که این یک گونه تقابل و بی‌اثر کردن شوراها است

کد خبر 377137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.