• ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 377129
3.jpg

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن، تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد و نقش موثری در درمان کم‌خونی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن محسوب می‌شود؛ وظیفه اصلی این عنصر، رساندن اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون به سراسر بدن و کمک به سلول‌ها در تولید انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه است. حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم آهن، روزانه از طریق رژیم غذایی وارد معده می‌شود اما جذب آن بسته به  نیاز بدن پنج تا شش گرم است. زمانی که ذخایر آهن در بدن کاهش یابد، گلبول‌های قرمز خون نمی‌تواند اکسیژن کافی را به بخش‌های مختلف بدن برساند و در نتیجه فرد  دچار  آنمی (کم خونی) می‌شود. در این گزارش شما را با مواد غذایی سرشار از آهن، آشنا می‌کنیم.

 گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوسفند، گوساله و بره یک راهکار عالی برای دریافت آهن است اما مقدار آهن مورد نیاز روزانه افراد چقدر است؟ این میزان بستگی به سن و جنس آن‌ها دارد؛ مردان به هشت میلی‌گرم آهن در روز و زنان تا سن ۵۰ سالگی به ۱۸ میلی‌گرم آهن نیاز دارند، پس از سن ۵۰ سالگی آهن مورد نیاز زنان به هشت میلی‌گرم می‌رسد؛ در زمان بارداری، نیاز بدن برای دریافت آهن، ۲۷ میلی‌گرم در روز است.

گوشت مرغ و ماهی

در صورت بی‌میلی نسبت به خوردن گوشت قرمز، گوشت مرغ نیز منبع خوب آهن است. بوقلمون، مرغ یا اردک نیز جایگزین‌های مناسبی برای گوشت قرمز محسوب می‌شود. مصرف ماهی آزاد یا پرورشی، یک غذای پروتئینی و کم چرب برای اضافه کردن آهن به رژیم غذایی است که نه تنها منبع خوبی برای دریافت آهن است، بلکه نقش موثری در جذب آن دارد.

 سبزیجات برگ‌دار تیره

مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم به صورت بخارپز، تفت داده شده یا خام می‌تواند به افزایش آهن در بدن و رفع کم‌خونی کمک کند؛ غلات نیز منبع خوبی برای دریافت آهن است. از دیگر راهکارهای افزایش آهن مورد نیاز بدن، مصرف آجیل است. این مغزیجات دوست داشتنی سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد و فواید بی‌شمار دیگری مانند کاهش کلسترول، کنترل وزن و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =