امسال ۶۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی اختصاص یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: در حالی که بر اساس ابلاغیه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود باید ۵۰ میلیون مترمکعب به گاوخونی اختصاص می دادیم، از مهرماه سال ۹۷ تا کنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای تالاب رهاسازی شده است.

مسعود میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که متشکل از استانداران و نمایندگان کشاورزان سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و همچنین معاونان برخی وزارت خانه ها است، برای تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی در سال جاری ۵۰ میلیون مترمکعب را مصوب کرد و به ما مجوز ۵۰ میلیون مترمکعب ابلاغ شده است که براساس میزان آورد سهمیه آن را تامین می کنیم.

وی با بیان اینکه فرورودین ماه امسال حدود سه میلیون مترمکعب سیلاب به تالاب رسید، ادامه داد: در حالی که بر اساس ابلاغیه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود باید ۵۰ میلیون مترمکعب تامین می شد، از مهرماه سال ۹۷ تا کنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای تالاب گاوخونی خونی رهاسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ضمن تکذیب رهاسازی پساب برای تالاب گاوخونی، گفت: در سال جاری رودخانه زاینده رود دوبار بازگشایی شد اما واقعیت این است که با توجه به وضعیت کانال‌های آبیاری در مجاورت گاوخونی مانند کانال رودشت و با توجه به محدودیت‌های آبی که وجود دارد کشاورزان از آن آب استفاده می‌کنند با این حال تلاش ما بر این است که همواره حداقل آبی برای گاوخونی رها کنیم که هم اکنون دو مترمکعب در ثانیه آب همراه زه‌آب‌های رودخانه است.

وی افزود: در حال حاضر پساب تصفیه شده تصفیه خانه جنوب اصفهان وارد رودخانه شده و با آب مخلوط می شود که حتی کشاورزان نیز استفاده می کنند.

میرمحمد صادقی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایمنا که آیا با وجود بارش‌های امسال و حجم ۷۰۲ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود، تامین ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی امکان پذیر است یا خیر؟، تاکید کرد: امسال به ما مجوز ۵۰ میلیون متر مکعب را دادند ولی امیدوارم با وضعیت خوب بارش‌ ها در سال های آتی و انجام طرح‌های انتقال آب به زاینده رود ۱۷۶ میلیون مترمکعب را تامین کنیم اما این مهم زمانبر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۵-۹۶ و بنابر گفته مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست "حدود ۸۵ میلیون مترمکعب از حقابه تالاب بین المللی گاوخونی تامین شد"  و در سال ۹۶-۹۷نیز وزارت نیرو ادعا کرد که ۴۹ میلیون مترمکعب از حقابه تالاب بین المللی گاوخونی را تامین کرده است. بنابر آمار ارائه شده از مرکز پایش آنلاین وضعیت کمی تالاب گاوخونی، دبی کنونی تالاب گاوخونی ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است

بیشتر بخوانید:  90 درصد "گاوخونی" همچنان خشک است

کد خبر 377105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 0
    فقط دروغ محض!هیچ آبی به تالاب نرسیده و هر چه بوده ناشی از سیلاب ها بود.