۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
خانم... آقا... کارت نزدی!

آشفته و سراسیمه، تنها به مقصد می‌اندیشد، شتابان خود را در لابه لای جمعیت جای می‌دهد، صدای راننده از جلوی اتوبوس بلند می‌شود تا حقی که زیر پا له کرده را گوشزد کند، اما گویی صدایی نمی‌شنود..

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید برایتان تعجب‌آور باشد، اما هنوز کسانی هستند که کرایه سوار شدن به اتوبوس را نمی‌پردازند و به نوعی با دور زدن سامانه هوشمند، حق‌الناس را به گردن خود می‌اندازند.

بسیاری از شهروندان بلیت‌های کاغذی را که پشت آنها نوشته بود "ارائه بلیت نشانه شخصیت شماست" را به یاد دارند، گوشه و کنار داخل اتوبوس‌ها نیز این جمله به چشم می‌آمد تا ملکه ذهن مسافران شود، اما انگار باید برای عده‌ای همیشه این جمله تکرار شود تا بارشان را بر دوش دیگران نیندازند؛ همه را زیر سوال نبرند و حتی بازرسان و راننده اتوبوس‌های شهری را همیشه دل نگران نکنند تا به ناچار با فریادهای تکراری بگویند: «آقا...، خانم... کارت نزدی!»

طرح تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه هوشمند از سال ۸۹ توسط شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه آغاز و تمام اتوبوس‌های شهر به این سامانه مجهز شد، اما مسئله مورد توجه که پس از گذشت چندین سال هنوز هم شاهد آن هستیم، اجتناب برخی از مسافران از زدن کارت بلیت در اتوبوس است.

این رفتار ناخوشایند باعث شده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به دیگر شهروندان، بازرسان کارت بلیت را به کار گمارد.

حق‌الناس شوخی نیست!

محسن سبحانی، یکی از رانندگانی که سال‌ها است در خط میدان جمهوری- میدان آزادی کار می‌کند، می‌گوید: هنوز بعد از چندین سال که همه باید برای سوار شدن اتوبوس کارت بلیت بزنند، خیلی‌ها اعتقادی به کرایه ندارند، اگر مردم کرایه‌ را موقع سوار شدن به اتوبوس پرداخت کنند بحثی بین مسافر و راننده راه نمی‌افتد، هر بار که مسافری کارت نمی‌زند مجبورم با صدای بلند بگم خانم... آقا... کارت نزدی! مردم هم غُرغُر می‌کنند و سرمای خود می نشینند، بعضی هم که اصلا انگار صدای من نشنیدند و بی‌تفاوت بیرون را نگاه می‌کنند.

«احمد رمضانی» راننده‌ای که در خط میدان باقوشخانه- میدان ارتش مسافران را جابه جا می‌کند، می گوید: برخی مسافران با باز شدن در اتوبوس به سرعت وارد می‌شوند و لابه لای جمعیت خود را قایم می‌کنند، من هم هر چی بگویم  «خانمی که کارت نزدی، بیا کارتت را بزن»، فایده‌ای ندارد، هیچ صدایی بلند نمی شود و من فقط حرف می‌زنم، حواسشان نیست که این کار حق الناسه... حق‌الناس شوخی نیست!

اما یکی از شهروندان که از کمبود جایگاههای شارژ کارت گلایه دارد، می گوید: متاسفانه کنار همه ایستگاههای اتوبوس شارژ کارت نیست، باید برای این مشکل فکری شود، حتی وقتی می‌خواهیم کرایه‌ نقدی بدهیم باید جریمه اینکه کارتمان شارژ نداشته را هم بدهیم، اصلا همین موضوع باعث شده بسیاری به روی خود نیاورند که کارت نزدند.
 

۱۵ تا ۲۰ درصد پرت بلیت در روز

«قدرت افتخاری»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با بیان اینکه روزانه ۱۵ تا ۲۰ درصد پرت بلیط در اتوبوسرانی اصفهان وجود دارد، می‌گوید: پرداخت‌نکردن کرایه بخش دولتی و به ویژه بخش خصوصی که هزینه‌های خود را به تنهایی تأمین می‌کند، خسارت‌های مالی زیادی بر جا می‌گذارد.

وی در پاسخ به گلایه شهروندان مبنی بر پرداخت جریمه در صورت نداشتن کارت بلیت، اظهار می‌کند: دریافت نقدی بلیت اتوبوس به هیچ وجه جریمه مسافر نیست، هزینه یک سفر برای هر مسافر دو هزار و ۴۰۰ تومان است درحالی که یک چهارم این مبلغ از مسافر دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ادامه می‌دهد: در صورتی که مسافر از کارت بلیت الکترونیکی خود استفاده نکند موظف به پرداخت هزینه دو برابری خط به صورت نقدی است، اما راهبر باید پس از دریافت وجه نقدی کارت شارژ خود را استفاده کند، البته در صورتی که راهبر تشخیص دهد شخصی  واقعا توان پرداخت بلیت اتوبوس ندارد از دریافت کرایه نقدی صرف نظر می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در بعضی کشورهای اروپایی اگر یک مسافر دوبار کرایه اتوبوس را پرداخت نکند به پرداخت جریمه محکوم می‌شود، اما در ایران قانون مشخصی برای دفاع از حقوق بیت المال وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان می‌گوید: با پرداخت کرایه از طریق اصفهان کارت، هزینه به طور مستقیم وارد حساب اصفهان کارت، شهرداری و شرکت واحد اتوبوسرانی می‌شود، همچنین آمار جابه جایی مسافران اتوبوس مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت بازرسان سیار که تعداد آنها انگشت شمار است، در کاهش پرت بلیت اتوبوس بسیار تاثیرگذار بوده است، تصریح می‌کند: البته مهمترین راهکار رفع مشکل کارت نزدن برخی از شهروندان «فرهنگ‌سازی» است که باید از طریق رسانه‌های مختلف به ویژه صداوسیما انجام شود تا بتوانیم این معضل را تا حد زیادی رفع کنیم.

افتخاری خاطرنشان می‌کند: در گذشته میزان پرت بلیت اتوبوس در اصفهان ۳۰ درصد بود، اما استفاده از ابزار مختلفی همچون تابلوهای کمیته فرهنگی شهروندی شهرداری اصفهان، ساخت کلیپ، انیمیشن و ... باعث شد که این میزان پرت به ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش پیدا کند.

وی اظهار می‌کند: در حال بررسی و لحاظ کردن مزیتی در کارتهای بلیت مسافران هستیم تا اگر کارتی شارژ نداشت تا دو کارت حساب کارت منفی شود و پس از شارژ کارت توسط مسافر به میزان هزینه دو سفر از مبلغ کارت برداشت شود؛ قطعاً وقتی این مزیت را برای افرادی که معتقد به پرداخت کرایه هستند، اجرایی کنیم ابراز خرسندی خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان تاکید می‌کند: مطالعات این طرح انجام شده و پس از موافقت مسئولان اصفهان کارت اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۱۷ خط مسافران را در شهر اصفهان جابه جا می‌کنند، می‌گوید: درصدد هستیم تا نرم‌افزار موبایلی شارژ بلیت اتوبوس را راهاندازی کنیم زیرا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی مسافران دائمی خطوط هستند، از این رو تلاش می‌کنیم تا مشکل شارژ کارت اتوبوس رفع شود.  

کد خبر 377082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • منصورجان نثاری IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    0 0
    چه قدر سخت است فهمیدن این نکته که شارژ کارت در حال تمام شدن است؟ چرا پیش از آن کارت را دوباره شارژ نمی کنیم ؟
  • الهام هستم LU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    3 0
    کسانی که شارژ کارتشون تموم شده آدم که نکشتند..... پولشو میدن، چرا اینقدر با اعصاب مردم بازی می کنید آخه
  • شهریار IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    2 0
    نه این که بخوام بگم کارت نزدن درسته؛ ولی شاید بعضی مسافران توان پرداخت کرایه اتوبوس را هم نداشته باشن.
    • اسماعیل IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      0 0
      کارت نزدن جرم نیست قبول دارم که ممکنه گاهی توان پرداخت نباشه به هر دلیل که شما بگی هر دلیل که تو بگی.اما زبون دراز ۶متری که باهاش ناسزا میگه و طلب کاره رو میتونه اول بکار بندازه و اجازه بگیره و سوار بشه.راننده نماینده قانونی حق الناس هست میفهمی؟
  • علی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    1 0
    من دیدم تو کشورهای اروپایی ،کسانی که تو مترو یا.... بدون بلیت سوار میشن چه برخورد تندی میکنن .اینجا موبایل و زیورآلات همراه مسافرانی که کارت نمیزنن رو ببینید. فکر نکنم ۲۰۰,۳۰۰ تومن ...، مامور میپرسه چرا کارت نزدی، میگه برو جلو اختلاس و........ تعدادی قانون گریز همه جا وجود دارد.
  • یک شهروند LU ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    2 0
    نظر راننده ها و مردم رو خوندیم ولی، الله وکیلی تو عصر تکنولوژی باید یه فکریم برای اینکه مردم بفهمند شارژ کارتشون داره تموم میشه، بكنيم درست میگم؟
  • محمد IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 1
    اتوبوس خیلی گرون شده ................... من که دیگه مجبورم پیاده برم چون توانم نیست .............. مگه چقدر حقوق میگیرم ............. خرج زن و بچه و ووو هم جای خود ............ زنمم یکماه از پاشو از محله بیرون نزاشته چون بره خونه مادرش و بیاد خونه نصف درآمد اون روز من صرف کرایه شده
    • علی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      0 0
      شارژ کارت با نرم افزار گوشی هم اگر راه اندازی شود بسیار خوب است . کارت ها با روش NFC کار می کنند و قابلیت شارژ به این روش را دارند .