۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
کم‌خواب‌ها در معرض سکته قلبی!

محققان آمریکایی به تازگی دریافتند که کم­‌خوابی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های پیشین محققان نشان داده است که خواب خوب شبانه به مدت هفت ساعت یا بیشتر برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است و افرادی که شب‌ها کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تصلب شرایین (atherosclerosis) قرار دارند.

محققان دانشگاه کلرادو بولدر (Colorado Boulder) برای کشف ارتباط میان کم‌خوابی و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی،  نمونه خون ۲۴ فرد سالم با میانگین سنی ۴۴ تا ۶۲ سال را ارزیابی کردند. شرکت‌کنندگان اطلاعاتی در مورد عادت­‌های خواب خود ارائه دادند؛ ۱۲ نفر از آن‌ها اعلام کردند که هر شب حدود هفت تا ۸.۵ ساعت می‌خوابند و بقیه نیز خبر از خواب پنج تا ۶.۸ ساعته خود دادند.

یافته‌های جدید نشان داد شرکت‌کنندگانی که خواب شبانه آن‌ها کمتر از هفت ساعت است، دارای سه مولکول خونی miRNAs شامل miR-۱۲۵A، miR-۱۲۶، و miR-۱۴۶a  (ملکول‌های رمزگذاری نشده) هستند که مقدار آن‌ها،  ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از افرادی است که شب‌ها حدود هفت تا هشت ساعت می‌خوابند. 

به گفته محققان کمبود این مولکول­‌ها در بدن مشکل­‌ساز است زیرا تاثیر چشمگیری بر سلامت سلول­‌ها دارند؛ کمبود مولکول‌های miR-۱۲۵A، miR-۱۲۶، و  miR-۱۴۶a باعث به وجود آمدن مشکلات قلبی عروقی نظیر سکته مغزی و قلبی می‌شود.

بررسی‌های اخیر نشان داد که سلول‌های اندوتلیال (پوشش رگ­‌های خونی) افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، عملکرد خوبی ندارد. در نتیجه، رگ‌های خونی این افراد به درستی منبسط و منقبض نمی‌شود و با مشکل جاری نشدن کامل خون در اندام‌­های بدن خود مواجه هستند.

محققان دانشگاه کلرادو بولدر معتقد هستند که حداقل هفت ساعت خواب شبانه برای حفظ سطوح تنظیم کننده‌های فیزیولوژی مهم مانند microRNAs ضروری است و کیفیت خواب نقش مهمی در سلامت قلب و عروق افراد دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Experimental Physiology منتشر شده است.

کد خبر 377077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 0
    اگر این طور است تمام کارکنان شیفتی باید سکته می کردند.