طرد معتقدین به نظام امکان ندارد

بازگشت ربیعی به پاستور در قامت سخنگو، آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم، اظهارات علی مطهری به مناسبت سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی و اظهارات محمدرضا عارف در نشست خبری از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه - ۴خردادماه- است.

به گزارش ایمنا؛ دولت بعد از ۱۰ ماه صاحب سخنگو شد؛ علی ربیعی به کرسی‌ای تکیه می‌زند که محمدباقر نوبخت ۹ مرداد سال قبل آن را ترک کرده بود؛ انتخابی که رسانه‌ها تا اینجا از آن استقبال کرده‌اند. چرا که حالا با این انتخاب برای اولین بار سخنگوی دولت از جمع اهالی ارتباطات و رسانه به حیاط پاستور می‌آید. همه علی ربیعی را به صفت یک سیاستمدار نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌شناسند، اما رزومه او در کار رسانه ای هم چیزی کم از حرفه‌ای‌های این کار ندارد؛ از صاحب امتیازی و مدیرمسئولی روزنامه «کار و کارگر» از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ گرفته تا عضویت در هیئت مؤسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و  عضویت در هیئت مدیره انجمن‌های علمی ارتباطات و علوم اجتماعی. همین است که تا اینجا بازخورد انتخاب او در این سمت حداقل در میان اهالی رسانه مثبت بوده.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به بازگشت علی ربیعی به پاستور این باردر قامت سخنگو اختصاص داد و درعکس یک خود نوشت:«آقای گفت وگو سخنگو شد» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده:سخنگوی تازه دولت اسفند سال قبل در یک مصاحبه درباره این سؤال که «چرا ما به گفت‌وگو نیاز داریم؟» به روزنامه ایران گفته بود که «چون گفت‌وگو اجماع ساز است؛ سوء ظن‏‌ها را کم می‎‎کند و سیاستگذاری‏‌ها را به متن اجتماع می‌‏برد و آن را معطوف به نیاز واقعی جامعه می‌سازد. چون هر سیاستی باید به نیازی پاسخ دهد و کارکرد خاص خود را تولید کند.

گفت‌وگو می‌تواند سیاست‏‌ها را از متن جامعه و نخبگان بگیرد و فقدان سیاست ‏های مؤثر را از بین ببرد و گفت‎وگو می‌تواند اجرای سیاست‎ها را تسریع کند.

گفت وگو زیرساخت ارتباطات اجتماعی است و به دلیل فقدان گفت و گوی مؤثر شاهد لطماتی هستیم که در ارتباطات مختلف از رابطه میان همسران تا رابطه والدین با فرزندان و از رابطه میان افراد در گروه‎های اجتماعی تا ارتباط میان نهادهای مختلف در کشور پدید آمده است.»

این دیدگاه اگر در عمل هم پیاده شود می‌تواند امید بخش شروع دوره‌ای تازه و متفاوت برای حوزه سخنگویی دولت در ارتباط بین مردم و قوه مجریه باشد.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به گفت و گوی علی مطهری با شفقنا به مناسبت سی امین سالگرد ارتحال معمار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی اختصاص دادو در تیتر یک خود به نقل از وی نوشت:«طرد کسانی که نظام را قبول دارند امکان پذیر نیست» مطهری در ادامه افزود: ولی در کشور کاسه های داغ تر از آشی داریم که اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد. البته این مشکل، فرهنگ تملق و چاپلوسی را افزایش می دهد. افراد می خواهند بگویند ولایی هستند و مرتب تعریف و تمجید می کنند و در این مسیر افراد حر و آزاده رفته رفته به حاشیه رانده می شوند. این غلط است، امروز شخصیت های زیادی داریم که به صرف همین موضوع کنار گذاشته شده اند و این دایره وسیع تر می شود و دایره انقلاب محدودتر می گردد، این خوب نیست. نباید کسانی را که اصل نظام را قبول دارند حذف کنیم ولی این رویه وجود دارد. آقای هاشمی به آن صورت و آقای خاتمی به نوعی دیگر و آقای موسوی و کروبی در آن وضعیت و آقای احمدی نژاد هم مدلی دیگر و این وضعیت ادامه پیدا می کند و آقای روحانی نیز در شرف همین موضوع هست و این نشان می دهد شاید ما مشکلی در ساختار نظام داشته باشیم.

علی مطهری تصریح کرده است: سیاست حذف در کشور ما هچنان ادامه دارد. بعد از امام مساله حذف شخصیت های اولیه انقلاب رایج بود. گویی این سنت انقلاب ها است و حذف مقامات عالی، گویی ناشی از نقص در ساختار ها است. این مساله قابل بررسی است. من این را ناشی از برداشتی غلط از اصل ولایت فقیه می دانم. ما عده ای در کشور داریم که گمان می کنند، اگر کسی در کشور نظری خلاف عقیده ولایت فقیه داشت و مقداری  زاویه داشت و نظرات خاصی برای خود ارائه کرده است، حتما باید تضعیف شود و حذف گردد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به برسی نرخ تورم در ماه اخیر پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«سه سناریو از تورم ۹۸» دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت‌ماه با ثبت رقم ۵/ ۱ درصد به کمترین میزان طی ۱۲ ماه قبل از آن رسیده است. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که از سرعت رشد تورم نقطه‌ به‌ نقطه در اردیبهشت‌ماه کاسته شده است. «دنیای اقتصاد» با توجه به آمار جدید مرکز آمار ایران و اطلاعات شاخص بهای مصرف‌کننده در یک سال اخیر، سه سناریو برای پیش‌بینی نرخ تورم تا پایان سال در نظر گرفته است. براساس پیش‌بینی سناریوی نخست، «نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه» به رقمی کمتر از ۴۰ درصد تا پایان سال‌جاری خواهد رسید. براساس سناریوی دوم این نرخ در میانه کانال ۴۰ درصد خواهد ایستاد و در آخرین سناریو نیز نرخ تورم «نقطه‌به‌نقطه» رقمی حدود ۵۰ درصد خواهد بود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ «تورم متوسط» نیز تا پایان سال وارد کانال ۴۰ درصدی خواهد شد و به احتمال زیاد در میانه این کانال قرار می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد ایران شرایط ملاقات با ابرتورم را ندارد؛ اما این پیش‌بینی در شرایطی است که تصمیم غیرقابل پیش‌بینی در سیاست‌های ارزی، پولی و مالی اقتصاد ایران اتخاذ نشود و تغییرات کل‌های پایه پولی متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد؛ در غیر این صورت نرخ تورم در مسیر جدیدی قدم خواهد گذاشت.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به اظهارات محمدرضا عارف در نشست خبری خود با خبرنگاران پارلمان اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از وی نوشت:«مستقل به میدان می‌آییم» در ادامه عارف به سوال خبرنگاران پاسخ داده و در جواب سوال «ابتکار» که پرسیده است « برخی اعضای فراکسیون مستقلین مدعی شده‌اند که تعدادی از اعضای فراکسیون امید برای حفظ ریاست لاریجانی در هیئت رئیسه با آنها وارد ائتلاف شده‌اند»، این ادعا را رد کرده و گفته است: «هنوز برای هیچ پست انتخابات هیئت رئیسه تصمیم‌گیری نشده است. ما همواره در فراکسیون امید تلاش کردیم که با روش‌های دموکراتیک برخورد کنیم و به کسانی که با لیست امید به مجلس آمدند، کوچک‌ترین کم‌توجهی نداشته‌ایم. پس اینکه می‌گویند برخی اعضای فراکسیون امید ائتلاف کرده اند را رد می‌کنیم و تاکید داریم که هنوز با کسی ائتلاف نکرده‌ایم.» او تاکید کرد: «اگر برای همه ۱۲ کرسی وارد بحث شویم و ائتلاف کنیم درست است ولی وقتی یک یا سه کرسی را کنار می‌گذاریم، بعد خواستار ائتلاف برای سایر کرسی‌ها می‌شویم این ائتلاف معنی ندارد. پس چون فضای ائتلاف مهیا نیست، باید مستقل به میدان آمد. ما راهی جز رفتار اجماعی نداریم چون در این دوره مجلس، فراکسیونی اکثریت نیست که بخواهد مجلس را اداره کند، پس باید رفتارها جمعی باشد و براساس انسجام کارها را پیش برد. ما همواره در راهبردهای‌مان بر روی انسجام ملی تاکید داشتیم، ولی مجدداً تاکید می‌کنم که باب ائتلاف را نبسته‌ایم.»

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به برگزاری آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس  دهم شورای اسلامی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: « آخرین انتخاب » همدلی در ادامه توضیح داده: فراکسیون های سیاسی مجلس همانند سه دوره گذشته، نه جلسه مشترکی برگزار کردند و نه به وحدت رسیدند و در نهایت اعلام کردند که لیست مشترک نخواهند داد، قرار است فراکسیون های ولایی، مستقلین و امید برای انتخابات هیئت رئیسه لیست جداگانه ارائه کنند.

فراکسیون امید روز شنبه فهرست خود را اعلام خواهد کرد. اما به نظر می رسد کاندیداتوری محمدرضا عارف برای کرسی ریاست قطعی باشد. هر چند همه نمایندگان اصلاح طلب موافق این انتخاب نیستند. حمید رضا حاجی بابایی هم برای کرسی ریاست اعلام کاندیداتوری کرده است.

طبق آیین‌نامه‌های داخلی مجلس، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مرکب از رئیس، دو نایب رئیس، ۶ دبیر و سه ناظر می‌باشد. که با رای مستقیم نمایندگان و برای مدت یک سال انتخاب می شوند.

انتخاب رئیس با اکثریت مطلق آرای نمایندگان و انتخاب سایر اعضای هیات رئیسه جداگانه و با اکثریت نسبی است.

کد خبر 377068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.