تصویب قانون مدیریت واحد شهری تنها راه برای رفع مشکلات است

یک کارشناس شهرسازی گفت: اولویت بندی مسائل شهر به منظور مدیریت هزینه‌های شهری و تصویب قانون مدیریت واحد شهر باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

محمود شکوهی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شناسایی مهم‌ترین مسائل شهر و تخصیص بودجه مورد نیاز برای رفع آن از مهم‌ترین وظایف مدیران شهر است، اظهار کرد: مهم ترین مشکل شهر اصفهان نیز در حال حاضر آلودگی زیست محیطی و معضل ترافیک است که بیشترین آسیب را به زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند.

وی افزود: برای رفع این مشکل تمرکز هزینه‌های شهری باید بر توسعه بخش حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس باشد و البته سایر مسائل شهر در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: سیستم درآمدزایی شهرداری و قوانین مربوط به اقتصاد کلان کشور به درستی ساماندهی نشده است و باید اصلاح شود.

شکوهی تاکید کرد: تصویب قوانین مربوط به مدیریت واحد شهر موجب اصلاح سیستم درآمد زایی شهرداری و هماهنگی بهتر بین سازمان‌های شهری می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال چنانچه شهرداری کنترل واحدی بر مسائل شهر داشته باشد، هزینه تمام شده ساخت و ساز برای شهروندان کمتر شده و آنان اختلاف قیمت ساختمان را طی چند سال به عنوان عوارض نوسازی پرداخت می‌کنند، این امر مستلزم آن است تا اداره برق، گاز، آب، نظام مهندسی ساختمان و سایر سازمان‌های شهری تحت نظارت واحد شهرداری از دریافت هزینه کنتور و سایر هزینه‌ها در زمان ساخت ساختمان خودداری کنند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به سیستم پیچیده مسائل شهری، افزود: در حال حاضر شهرداری به دلیل نبود بودجه کافی ناچار به کسب درآمد از راه فروش تراکم و جریمه است که همین امر موجب نارضایتی شهروندان می‌شود، در این راستا نظارت واحد شهرداری و تصویب قوانین برای تسهیل مدیریت واحد شهر اهمیت زیادی دارد.

شکوهی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ پشتیبانی قانونی برای اصلاح سیستم درآمد زایی خود را ندارد، در این شرایط نمایندگان مجلس باید با حمایت از قانون مدیریت واحد لوایح و قوانین مربوط به آن را تصویب کنند و این تنها راه حل برای رفع مشکلات پیچیده شهرها و کلانشهرهای کشور است.

کد خبر 377061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.