۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
در مجلس چه گذشت

سامانه مربوط به شفاف سازی حقوق مدیران و مقامات، ماجرای شوخی زهرا سعیدی با مرضیه ابراهیمی، گرانی کالاهای اساسی، اقدام درخصوص زاینده رود، مشکلات کادر درمانی مراکز پزشکی، و تفکیک وزارت صمت از جمله مواردی است که در هفته گذشته نمایندگان به آن پرداختند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان اصفهان در هفته گذشته ضمن حضور در کمسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی، در صحن نیز حضوری فعال داشتند که به مرور اقدامات ایشان می پردازیم.

 یک شنبه ۲۹ اردیبهشت

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز -یکشنبه ۲۹ اردیبهشت-مجلس در تذکری اظهار کرد: هفته گذشته تذکری درباره آخرین وضعیت سامانه مربوط به شفاف سازی حقوق مدیران و مقامات را مطرح کردم که رئیس مجلس در پاسخ اعلام کرد که آقای رحیمی عضو هیئت رئیسه پیگیری‌های لازم درباره‌ راه اندازی این سامانه را انجام دهد که به اعتقاد ما هنوز راه اندازی نشده و عموم مردم دسترسی ندارند که بدانند مقامات و مدیران چه میزان حقوق دریافت می‌کنند. وی خطاب به لاریجانی گفت: لطفاً نتیجه بررسی‌ها را اعلام کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: پیگیری کردم اشکالاتی وجود دارد، آقای امیری معاون رئیس جمهور را هم در جریان گذاشته‌ایم که پیگیری کند.

حاجی دلیگانی مجدداً این پرسش را مطرح کرد که آیا این سامانه راه‌اندازی نشده است؟ که لاریجانی در پاسخ گفت: بله ظاهراً مشکلاتی داشته و ایراد وارد است.

همچنین حاجی دلیگانی در تذکری به وزیر نیرو، گفت‌: ۲۵ سال پیش مردم برخوار و بخش مرکزی شاهین شهر با فروش اموال خود مبالغی را تهیه کرده‌اند و ۸۰ میلیون متر مکعب آب خریداری کرده‌اند، اما در طی این ۲۵ سال وزارت نیرو به وظایف خود عمل نکرده است. امسال که وضع بارندگی خوب بود و آب در زاینده رود روان بود، چرا این گونه عمل می‌شود و میان شرق و شمال غرب تفاوت قائل می شوید؟

وی ادامه‌ داد: وزارت نیرو به عنوان فروشنده آب به تعهدات خود عمل نکرده است. اگر امسال هم به وظایف خود جامه عمل نپوشاند پس دلیل قرارداد فروش آب چه بود؟ به وظایف قانونی خود عمل می‌کنم. جای گلایه نباشد. اگر لازم باشد استیضاح وزیر هم انجام می‌دهم.

توضیحات نماینده مبارکه درباره مزاح با مرضیه ابراهیمی

زهرا سعیدی مبارکه در ارتباط با حواشی ایجاد شده پیرامون گفت وگوی او با یکی از قربانیان اسیدپاشی گفت: امروز مجلس میزبان تعدادی از قربانیان اسیدپاشی بود که بنده در بین آنها حضور پیدا کردم و مطلبی را به مزاح به خانم ابراهیمی گفتم که او هم متوجه شد که این موضوع مزاح است.

وی با بیان اینکه جزو طراحان طرح تشدید جرایم اسیدپاشی بوده است، گفت: بنده علاوه بر اینکه این طرح را امضا کردم، قصدم آن است که به عنوان موافق کلیات صحبت کنم کما اینکه در جلسه امروز هم برای دلجویی بین این افراد حاضر شدم و به آنها صحبت کردم.

نماینده مبارکه با تشریح اتفاقات امروز و صحبتش با تعدادی از قربانیان اسیدپاشی گفت: وقتی که در جایگاه مهمانان مجلس حضور پیدا کردم دست راستم کسی بود که صورتش کامل آسیب دیده بود و دست چپ کسی بود که دو چشم او دچار آسیب شده بود. وقتی این افراد را دیدم به مزاح و به شوخی به خانم ابراهیمی گفتم که یک طرف صورتش سالم مانده و حتی اشاره کردم که هنوز زیبایی خود را دارید. بعد شروع کردم با این افراد در مورد روند پرونده‌شان صحبت کردم، اینکه مجرمین دستگیر شده در چه وضعیتی قرار دارند.

سعیدی اضافه کرد: همان زمان از برخی از قربانیان اسیدپاشی درباره وضعیت مرتکبین و مجرمین سوال کردم که برخی از آنها پاسخ دادند بنا به دلایلی رضایت داده‌اند. البته خانم ابراهیمی تصور می‌کرد که من مخالف این طرح هستم و وقتی فهمید من نماینده استان اصفهان هستم با تعجب پرسید که چطور بنده او را نمی‌شناسم. در پاسخ به او این توضیح را دادم که موافق این طرح هستم. او انتظار داشت که من او را بشناسم حال اینکه بنده در روز با افراد زیادی صحبت می‌کنم و قرار نیست همه چهره‌ها در ذهن من بماند. خانم ابراهیمی حتی به من گفت که انتظار داشته که بدانم وضعیت پرونده‌اش چگونه است. به همین دلیل من موضوع را از او جویا شدم. حال اینکه این اتفاقات به‌گونه‌ای دیگر در رسانه‌ها منعکس شد. دو هم‌استانی با یکدیگر مزاح کردند حتی بعد از آن بنده از خانم ابراهیمی پرسیدم که آیا ناراحتید و او پاسخ منفی داد که این موضوع را هم خبرنگار خبرگزاری فارس ضبط کرد.

وی ادامه داد: این خبر که بنده به عنوان نماینده مجلس از اتفاق پیش آمده برای خانم ابراهیمی ابراز بی‌اهمیتی کردم، درست نیست. باید همه تقوای کلامی، نوشتاری و گفتاری داشته باشیم. بنده امروز روی صحبتم فقط با خانم ابراهیمی نبود بلکه با همه قربانیان اسیدپاشی حاضر در جلسه مجلس صحبت کردم. نکته جالب آن بود که خانم ابراهیمی آنقدر عزت نفس داشت که به ما می‌گفت احتیاج به حمایت ندارد بلکه به مجلس برای حمایت از افرادی آمده که شرایطش از او بدتر است. اگر همه این اتفاقات را کنار هم بگذارید به خوبی موضوع امروز را متوجه خواهید شد.

نماینده مبارکه در پایان گفت: به اذعان پزشک معالج تعدادی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان، بنده پیگیر روند درمان این افراد در استان اصفهان بوده‌ام.

سه شنبه ۳۱ اردیبهشت

*تذکر کتبی سید ناصر موسی لارگانی به وزیر صمت: چرا فکری برای گرانی مایحتاج عموم مردم که به صورت سرسام‌آور در حال افزایش است، نمی‌شود؟

به وزیر ورزش و جوانان: چرا مدال‌های المپیک و پاراالمپیک این قهرمانان را که ۴ سال زحمت کشیدند پرداخت نمی‌کنید؟

*تذکر کتبی ناهید تاج‌الدین به وزیر صمت: چرایی افزایش غیرموجه قیمت برخی از کالاهای اساسی و اقلام مصرفی خصوصاً در بازار محصولات کشاورزی و غذایی. به وزیر جهاد کشاورزی: چرایی افزایش غیرموجه بعضی از کالاهای اساسی و اقلام مصرفی در بازار محصولات کشاورزی چیست؟

*تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر راه و شهرسازی: چرا اصرار دارید شهرهای استان اصفهان را دو تکه کنید؟ بدانید که مردم اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

همچنین حاجی دلیگانی در تذکری به رئیس کل بانک مرکزی گفت: صندوق‌های قرض الحسنه تک شعبه‌ای از ابتدای انقلاب به وجود آمده و همزاده انقلاب هستند. محدودیت‌های فراوانی برای این صندوق‌ها ایجاد شده است. قرض الحسنه‌ها را اینطور اذیت نکنید، اگر این وضعیت ادامه یابد مجبور به اتخاذ تصمیمات خاصی در مجلس می شویم.

*تذکر حیدرعلی عابدی در خصوص زاینده رود: امیدوارم هر چه سریع‌تر رئیس جمهور به استان اصفهان سفر کند و این سفر موجب برطرف شدن مشکلات زاینده رود و استان شود. آقای رئیس جمهور خبری از تشکیل ستاد احیای زاینده رود نرسیده است. در این خصوص اقدام شود.

همچنین وی در تذکر دیگر خود بیان کرد: آقای وزیر بهداشت مشکلات درمانی اصفهان همچنین پابرجا است. هنوز در خصوص راه اندازی بیمارستان، کلینیک‌ها، دچار مشکل هستیم. به دلیل عدم جذب پرستار، کمک پرستار و عدم رعایت نسبت کادر پرستاری به تخت‌های بیمارستان، فشار کاری افزایش پیدا کرده که این موضوع خود موجب مشکلاتی می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در پایان در تذکری به وزیر ورزش گفت: آقای وزیر شاهد این بودیم که چه برخوردی با هواداران سپاهان در ورزشگاه آزادی شد. در بازگشت سهمیه تماشاچیان سپاهان از ۹۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. لازم است در این باره اقدام شود

 سید ناصر موسوی لارگانی در تذکری شفاهی: آقای روحانی در جلسه‌ای که ما خدمت مقام معظم رهبری حضور داشتیم مجلس را زیر سوال بردند و متاسفانه رئیس مجلس و نایب رئیس‌های آن هیچ واکنشی نسبت به اظهار نظر آقای روحانی نشان ندادند.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و دهم مشغول ادغام برخی از وزارت‌خانه‌ها بود و در آن زمان کارشناسان می‌گفتند اگر ما بخواهیم مشکل بازار و صادرات و واردات را حل کنیم باید چندین وزارت‌خانه با هم ادغام شود که از جمله آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون که تنها چند سال از ادغام وزارت صنعت؛، معدن و تجارت می‌گذرد، آقای روحانی همه تقصیرها را بر گردن مجلس انداخته و می‌گویند بنده دو سال است که گفته‌ام تنها راه نجات کشور تفکیک وزارت صنعت؛ معدن و تجارت است.

موسوی لارگانی در ادامه تاکید کرد: آیا با تفکیک وزارت، صنعت و معدن وتجارت می‌توان مشکلات مربوط به سوء مدیریت و عدم توانایی کنترل بازار را حل کرد؟ در ماه رمضان تورم سرسام آور بود و قیمت خرما از ۶۰۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان رسید و هیچ نظارتی وجود نداشت. آقای روحانی وزرا به شما آدرس غلط داده‌اند.

علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: این گونه نیست که هیئت رئیسه نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد بلکه آقای لاریجانی نیز دو روز پیش در پاسخ به تذکری توضیح دادند که مجلس لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را معطل نکرده است بلکه نظر دولت را بررسی کرده و آن را رد کرده است. تعبیر آقای روحانی در خصوص این موضوع صحیح نبود.

کد خبر 377046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.