از قربانیان صاعقه در ایران تا تصویب مجازات اسیدپاشی

تصادف پورشه خیابان کارگر، آمار قربانیان مشروبات الکلی، تصویب مجازات اسیدماشی در مجلس و قربانی گرفتن صاعقه در مناطقی از کشور عناوین بسته خبری جامعه است

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامداد پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت در خیابان کارگر اصفهان در تصادفی، یک پورشه سیاه رنگ با سرعت غیر مجاز با سه خودرو برخورد می‌کند که به گفته علی اصفهانی دادستان اصفهان در خودروی پورشه دو سرنشین پسر حضور داشته‌اند و درپی این حادثه راننده پراید -یکی از سه خودروی مذکور- جان خود را ازدست داده است.

پس از این اتفاق راننده پورشه که به گفته درستکار رییس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در حین رانندگی حالت عادی نداشته، از صحنه فرار کرده و با تماس تلفنی خواهر خود را در جریان ماجرا قرار می‌دهد؛ خواهر راننده پورشه متواری، در صحنه حاضر شده و با خسارت دیده‌ها به تندی صحبت می‌کند و در جواب این که در این تصادف یک نفر کشته شده،‌ پاسخ می‌دهد "کشتیم که کشتیم، دیه اش را می‌دهیم." و در واکنش به توقیف خودرو می‌گوید "آقا میفهمید؟ این ماشین کلی پولشه کجا میخواید ببریدش؟!"‌

همین گفته‌های دختر جوان و انتشار فیلم مربوط به آن در شبکه‌های مجازی هجمه‌ای را ایجاد می‌کند که باعث افزایش حساسیت‌های این حادثه می‌شود تا آنکه در نهایت مالک خودروی پورشه که به گفته شاهدان عینی خود نیز دقایقی پس از تصادف با یک خودروی پورشه دیگر در محل حادثه حاضر شده بود، پسر ۲۲ ساله اش را که راننده پورشه بوده به کلانتری معرفی می‌کند و پسر، خود را به پلیس تسلیم می‌کند.

راننده جوان پورشه درباره آن شب می‌گوید "چون گواهینامه نداشتم، ترسیده بودم. حال خودم هم بد بود. سرم خورده بود به شیشه ماشین و منگ بودم و چیزی نمی فهمیدم. فرار کردم، زنگ زدم به خواهرهایم که به آمبولانس خبر بدهند."

تصادف پورشه خیابان کارگر بار دیگر اذهان عمومی نسبت به جولان خودروهای لوکس در معابر شهری و برون شهری کشور و تخطی رانندگان آن‌ها از قوانین راهنمایی و رانندگی را حساس کرده و آنان در واکنش به چنین اتفاقاتی مواضع شدیدی را در شبکه‌های اجتماعی به‌کار می‌گیرند تا حدی که کوچک‌ترین مورد مشابه نیز از تیررس شبکه‌های اجتماعی خارج نمی‌شود و فیلم، عکس و گزارش تخلف این رانندگان به سرعت توسط شاهدان ثبت می‌شود.

مشروبات تقلبی همچنان قربانی می‌گیرند

در هفته‌ای که گذشت شش نفر در سه بیمارستان استان اصفهان به دلیل مصرف مشروبات تقلبی حاوی متانول جان خود را ازدست دادند و همچنین ۴۳ نفر مسموم و روانه بیمارستان شدند.

تعدادی از این مسمومین که عمده آن‌ها اهل شهر اصفهان بوده‌اند، در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های اصفهان ازجمله در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری و تعدادی نیز تحت دیالیز قرار گرفتند.

این مسمومیت‌ها درحالی رخ داد که چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هنوز اطلاعاتی دقیقی در مورد اینکه آیا این حجم از مسمومیت مشروبات الکلی ناشی از حملات بیوتروریسمی است یا خیر دردست نیست اما دخیل بودن بیوتروریسم در این حادثه چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد.

خبر کشته مسموم شدن افراد بر اثر مشروبات الکلی چند ماهی در محافل مختلف خبری به گوش می‌رسد که قربانی شدن دهها نفر درپی این اتفاقات در اواخر سال گذشته و در غرب کشور حساسیت‌ها را در خصوص این مسئله به اوج خود رساند به حدی که دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: ۱۳۳ نفر طی سال ۹۷ با مصرف مشروبات الکلی مسموم شدند که ۱۱ نفر از آنان فوت کردند همچنین ۵۱ نفر از این تعداد دیالیزی شدند و یک نفر بابت این مسمومیت بینایی خود را از دست داده است.

با این وجود همچنان پلیس از کشف محموله مشروبات الکلی تقلبی و کارگاه‌ها تولید آن در نقاط مختلف کشور خبر می‌دهد.

تصویب مجازات اسیدپاشی در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر ماده ۲ طرح تشدید مجازات اسید پاشی را به تصویب رساندند که بر اساس آن هر گاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند فرار مرتکب یا مصالحه اولیای دم قصاص اجرا نشود مرتکب علاوه بر پرداخت دیه مطابق مقررات مربوطه به ترتیب زیر مجازات می‌شود:

الف: در جنایت بر نفس و جنایت منجر بر تغییر شکل دائمی صورت بزه دیده به حبس تعزیری درجه یک (بیش از ۲۵ سال)

ب: در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه ۲ (حبس بیش از ۱۵ تا ۲۵ سال)

پ: و جنایتی که میزان دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه ۳ (حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال)

ت: در جنایتی که میزان دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه ۴ (حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال)

طبق تبصره یک این ماده به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقی‌مانده دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

همچنین در مواردی که مرتکب شناسایی نشود دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

طبق تبصره ۲ این ماده هر گاه پس از دریافت دیه از بیت‌المال مرتکب دستگیر شود، حق قصاص برای بزه دیده یا اولیای دم محفوظ است لیکن بیت‌المال با توجه به امکانات مال بزه دیده یا اولیای دم، حق رجوع به آنها را دارد

همچنین با تصویب نمایندگان مجازات مربوط به اسیدپاشی مشمول هیچ گونه آزادی مشروط، تعویق، تعلیق، و تخفیف مجازات نمی‌شود مگر آن که بزه دیده یا اولیای دم نسبت به مجازات تعزیری مرتکب نیز اعلام گذشت کرده باشد که در این صورت دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را یک درجه تخفیف دهد.

همزمان با بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس شورای اسلامی، جمعی از قربانیان اسیدپاشی (اعضای انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی) در صحن مجلس حضور یافتند و مرضیه ابراهیمی، از قربانیان اسیدپاشی در اصفهان، در حاشیه این حضور با تاکید بر ضرورت تعیین مجازات حبس ابد برای عاملان اسیدپاشی گفت که "به دنبال اعدام و قصاص نیست" زیرا نمی خواهد "چرخه خشونت ادامه داشته باشد."

ابراهیمی درباره روند پرونده اسیدپاشی نیز گفت: به نمایندگی از چهار قربانی اصفهان می‌گویم که تاکنون هیچ جوابی به ما نداده‌اند و با وجود گذشت پنج سال از این حادثه دیه‌ای به ما پرداخت نشده است.

او ادامه داد: البته من به این دلیل در مجلس نیستم بلکه برای حمایت از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در این‌جا حاضر شده‌ام تا بعد از این دیگر شاهد اسیدپاشی نباشیم.

حاشیه دیگر این مصوبه و حضور قربانیان اسیدپاشی در مجلس اظهار نظر زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در این جلسه بود که بازتاب رسانه‌ای بسیاری داشت؛ او خطاب به مرضیه ابراهیمی که نیمی از صورتش با اسید سوخته است گفت که "قسر در رفته است،" چرا که همه صورتش با اسید نسوخته است.

کشته شدن ۲۵ نفر بر اثر مخاطرات طبیعی

صاعقه در روزهای اخیر ۲۰ نفر فوتی و ۳۲ نفر مصدوم برجای گذاشته و خسارات بسیاری به دام چوپانان شهرهای مختلف کشور از جمله ایذه، سروستان، بویین میاندشت و فریمان وارد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، در مجموع از تاریخ ۱۸ اردیبهشت تا اول خرداد سال جاری به علت سوانح جوی مانند سیل، صاعقه و طوفان در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، خراسان رضوی و جنوبی، چهارمحال بختیاری، اصفهان، کرمانشاه، کردستان، فارس، خوزستان، کرمان، لرستان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان ۲۵ نفر کشته و ۵۵ نفر مصدوم شدند.

         

کد خبر 377045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.