مریوان میزبان حاجی لق لق ها/ دریاچه ارومیه به حالت احیا رسید

ثبت تصویر همزمان از سه پلنگ در شاهرود، توزیع کیسه های پارچه ای در نماز جمعه،تخلیه 20 درصد از فاضلاب تصفیه نشده به تالاب انزلی،فرود 2 هزار فلامینگو در تالاب قره قشلاق و دستگیری شکارچی متخلف پس از 10 را در بسته محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار، مهاجرت لک لک های سفید به استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی شروع می شود.

این گونه زیبا زمستان ها را در مناطق گرمسیری کشور مانند تالاب های استان خوزستان و فارس و... به سر برده و با شروع فصل بهار ، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به ویژه استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی آغاز می کند. لک لک سفید در بیشتر نقاط استان کردستان مشاهده می شود اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب ، وجود درختان بلند بلوط ، فراوانی غذا و احساس امنیت ، دو شهرستان بانه و مریوان ، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند. وجود لک لک های سفید برروی درختان بلند بلوط ، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است . در زبان محلی به این پرنده "حاجی لق لق" می گویند و مردم استان کردستان حضور این پرندگان را مایه خیر و برکت و خوش اقبالی می دانند و روستاهای بیلو در مریوان و سویرو در بانه، میزبان بیشترین تعداد لک لک سفید در استان کردستان هستند.

تصویر برداری همزمان از ۳ پلنگ در شاهرود

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تصویربرداری سه پلنگ ایرانی و یک یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود خبر داد و گفت: تصاویر از سه پلنگ ایرانی بالغ و یک یوزپلنگ آسیایی بالغ طی روز گذشته در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران شاهرود توسط دوربین تله‌ای در کنار یکی از آبشخورهای این پارک ملی ثبت شده است. تصاویر بیانگر سلامت و وضعیت جسمی مناسب این‌گونه است.

دریاچه ارومیه به حالت احیا رسید

بر اساس مطالعات پایه منابع آب کارگروه احیای دریاچه ارومیه، حجم آب موجود دریاچه به ۵.۲۵ میلیارد مترمکعب رسید.براساس آمارها وسعت حوضه آبریز دریاچه حدود ۵۲ هزار کیلومترمربع است که از این مقدار حدود ۶ هزار کیلومترمربع وسعت خود دریاچه مستقیماً با ارتفاع آب دریاچه رابطه داشته و با افزایش یا کاهش حجم آب آن تغییر می کند. براساس برآوردها دریاچه ارومیه در مساحت ۶ هزار کیلومترمربع با عمق متوسط ۵ / ۴ متر، با حجم آبی بالغ بر ۳۱میلیارد مترمکعب تامین می شود. 

کشف لاشه یک سیاه گوش در شهرستان فریدونشهر

محیط بانان این شهرستان فریدونشهر  لاشه سیاه گوش را در ارتفاعات سفید کوه روستای دهسور این شهرستان مشاهده کردند که براثر عوامل طبیعی از بین رفته بود.شهرستان فریدونشهربا توجه به کوهستانی بودن منطقه یکی از بهترین زیستگاه سیاه گوش است. حمله سگ های گله به گربه سانان کوچک نظیر سیاه گوش ، آتش سوزی ، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاه ها عوامل مهم کاهش جمعیت این گونه جانوری به شمار می رود.

احضار مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست به دادگاه

به گفته برخی رسانه با شکایت ستاد مردمی " نجات آشوراده"، حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های سازمان محیط زیست به دلیل عدم ارائه نسخه مطالعاتی ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح گردشگری آشوراده به دادگاه فراخوانده شد. وی در پاسخ به درخواست این ستاد مردمی طی نامه‌ای اعلام کرده بود تنها یک نسخه از آخرین ویرایش گزارش این طرح در دفتر ارزیابی موجود است و امکان واگذاری آن وجود ندارد. براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این سازمان باید طی ده روز از زمان دریافت درخواست این ستاد، نسخه ویرایش شده طرح گردشگری را ارسال می‌کرد.

توزیع کیسه های پارچه ای در نمازجمعه تبریز

در یک اقدام زیست محیطی و با مشارکت شرکت کلر پارس و همکاریهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ستاد نماز جمعه تبریز همزمان با افتتاح فاز دوم مصلی امام خمینی(ره) تبریز، کیسه های پارچه ای مخصوص نگهداری کفش در میان نمازگزاران توزیع شد. این کیسه ها با شعار "پایان آلودگی پلاستیک و نه به پلاستیک" جهت فرهنگ سازی عمومی و کاهش استفاده از نایلونهای پلاستیکی انجام شد.

تابستان امسال مجوز شکار صادر نمی‌شود

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در تابستان امسال مجوز شکار چهارپایان صادر نخواهد شد،گفت: بر اساس دستورالعملی که به استان‌های کشور ابلاغ شده، صدور مجوز شکار چهارپایان تنها در صورتی انجام می‌شود که مطالعات جمعیت شناسی در مناطق انجام شود، براین اساس صدور مجوز شکار بر پایه مطالعات جمعیت شناسی انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد  با توجه به اینکه این ابلاغیه اخیرا به استان‌ها ارسال شده و در این مدت کم امکان انجام این مطالعاتی وجود ندارد، پس در تابستان جاری نیز هیچ پروانه شکاری صادر نخواهد شد.

۳۸ درصد مساحت تالاب هامون آبگیری شد

به گفته وجید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تاکنون بیش از ۳۸ درصد تالاب هامون آبگیری شده که این درصد مربوط به مساحت است و ربطی به حجم گنجایش آبی ندارد.

رفع تصرف یازده هزار مترمربع از اراضی ملی الموت

با همکاری مردم، همت ماموران یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان قزوین و با حکم مراجع قضایی یازده هزار متر مربع از اراضی ملی رفع تصرف شد.

تخلیه ۲۰ درصد از فاضلاب تصفیه نشده به تالاب انزلی

به گفته مسعود تجریشی ۲۰ درصد از شهر انزلی شبکه فاضلاب ندارند و این حجم از فاضلاب از طریق شبکه‌های آبراهه‌ای وارد تالاب می‌شوند. با این حال وی در واکنش به احتمال ورود فاضلاب خام به تالاب انزلی و نبودن تصفیه خانه در جوار تالاب گفته است: اینکه  فاضلاب تصفیه نشده به تالاب انزلی ریخته می‌شود را قبول ندارم چرا که اگر چنین باشد سازمان محیط زیست باید علیه این موضوع شکایت کرده باشد که تاکنون چنین چیزی گزارش نشده است. فاضلاب خام را نمی‌توان داخل تالاب ریخت اگر چنین اتفاقی افتاده باشد شرایط تالاب انزلی بسیار بحرانی می‌شود  شهر انزلی برخلاف شهر رشت دو تصفیه خانه فاضلاب دارد و ظرفیت این دو تصفیه خانه تا ۲۰ سال آینده نیز پاسخگو است،۲۰ در صد از شهر انزلی شبکه فاضلاب ندارند و ممکن است این ۲۰ درصد از طریق شبکه‌های آبراهه‌ای وارد تالاب شود.

فرود دو هزار فلامینگو در جوار تالاب قره قشلاق

با توجه به بارش ها و سیلابهای فروردین ماه که منجر به آبگیری بخش وسیعی از تالاب قره قشلاق و تجدید حیات پوشش گیاهی و فراهم شدن شرایط اکولوژیکی مساعد در این تالاب، دسته بزرگی که بیش از دو هزار قطعه فلامینگو به نظر می رسند پس از حدود دوسال وقفه دوباره در تالاب فرود آمدند.

تالاب قره قشلاق بزرگترین تالاب اقماری دریاچه ارومیه بوده و می تواند نقش مهمی در میزبانی پرندگان آبزی و کنار آبزی داشته باشد.

تالاب قره قشلاق بناب، عروس تالاب‌های شمال غرب کشور پناهگاه ۱۵۳ گونه پرنده بومی و مهاجر از قبیل میش مرغ، عروس، غاز، ادرک مرمری، فلامینگو و محلی برای رویش انواع گونه های گیاهی است و مهمترین کریدور مهاجرت شمال به جنوب پرندگان زمستان گذر محسوب می شود.

دستگیری یک متخلف محیط زیست بوشهر پس از ۱۰ سال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: متخلف شکار و صید در منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش پس ازیک دهه فرار توسط محیط بانان این استان دستگیر شد.

فرد دستگیر شده سال های سال در آن منطقه شکار ممنوع اقدام به کشتار وحوش می کرد و بیش از یک دهه متواری بوده است.  از متخلف متواری دو قطعه تیهو، یک قبضه سلاح ساچمه زنی به همراه ۱۱ فشنگ، دام پرنده گیری و یک دستگاه پخش صدا کشف و ضبط شد. همچنین در بازرسی تلفن همراه وی عکس های بی شماری از وحوش شکارشده مشاهده شد. این شکارچی با توجه به میزان بالای تخلف زندانی شده است.

کد خبر 376988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.