۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
مقصد نیم‌روزه گردشگران!

تیران _ سرزمینی که ردّپای حضورش در جای‌جای تاریخ کهن سرزمین هزاره‌ها به چشم می‌خورد، بستری است برای بالیدن روح سیال هنرمندان و شکوفایی فرهنگ. تاریخ باشکوهی که با شنیدنش بی‌اختیار سرها به احترامش فرود می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، مناطق ییلاقی زیبا و تفرجگاه‌های طبیعی بکر و کم‌نظیر در کنار دشت‌های وسیع و آسمان پرستاره شبانگاهان، تیران‌وکرون را به یکی از مراکز مهم گردشگری استان تبدیل کرده است، اما باید بیشتر شناسانده شود.

ظرفیت‌های حوزه گردشگری تیران وکرون مانند قلعه تاریخی و پارک ملی حفاظت شده قمیشلو، شهر زیرزمینی کردعلیا، سد شهیدمنتظری روستای خمیران و روستای تاریخی جاجا، ناشناخته و بدون استفاده مانده است.

فعالیت در حوزه صنایع دستی نیز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند، اما در این زمینه هم کارهای بر زمین مانده بسیار است. برای بررسی وضعیت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در تیران‌وکرون با «محسن مظاهری»، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

چند اثر تاریخی ارزشمند و ثبت شده در این شهرستان وجود دارد؟

تیران‌وکرون با پیشینه کهن و چندین هزار ساله و آثار تاریخی منحصربه‌فرد و موقعیت جغرافیایی متنوع و مطلوب در غرب استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان در فصل بهار و تابستان میزبان مسافران فراوانی از سراسر استان و دیگر مناطق کشور است.

در حال حاضر چشمه مرغاب، چشمه احمدرضا و منطقه دالانکوه فرصت طلایی برای گردشگران است که ایام تعطیل را در این مناطق گردشگری سپری کنند. شهرستان تیران‌وکرون با ۲۸ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده که بیش از شش هزار سال قدمت دارند در مرکز کشور قرار گرفته است.

مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد سیدتیران، قلعه قمیشلو، برج کبوتر تندران، حمام سلطان و قلعه تاریخی جاجا از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان هستند که در سیاهه آثار ملی ثبت شده و دو اثر تاریخی دیگر نیز در آستانه ثبت در این فهرست است.

قرار گرفتن بقاع متبرکه این شهرستان در مناطق گردشگری و تفریحی محیط معنوی و پر نشاطی را فراهم کرده و مسافران علاوه بر بهره‌گیری از شرایط معنوی این مراکز از محیط بکر و طبیعت زیبای آن نیز بهره می‌برند.

امامزاده احمدرضا(ع) واقع در روستای احمدرضا، امامزاده بی‌بی فاطمیه(س) واقع در روستای محمدیه، امامزاده سید سرالدین(ع) واقع در شهر عسگران و امامزاده عبدالله(ع) واقع در منطقه کوهان از جمله مناطقی هستند که در فصل بهار و تابستان میزبان جمعیت زیادی از زائران هستند.

پنج مسجد تاریخی این شهرستان که به ثبت ملی رسیدند به عنوان بناهای دارای سازه و معماری منحصربه‌فرد مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وجود ستون‌هایی محکم که به وسیله چهار قوس در چهار جهت اصلی و دارای چهار گوشواره به منظور ایجاد زمینه‌ای دایره‌ای شکل برای گنبد، شبستان‌های دارای قوس که برای خنک شدن فضای مسجد در فصل تابستان با جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب مناسب است و تقارن بین ایوان‌ها از جمله ویژگی‌های معماری بناهای کهن این شهرستان است. بزرگان و خان‌های منطقه با همکاری مردم مسجد سازی کرده‌اند و این مساجد تاریخی یادگاری از آن‌ها است.

چالش پیش‌روی توسعه گردشگری شهرستان چیست؟

تیران‌وکرون میزبان گردشگران داخلی و همچنین برخی از گردشگران خارجی بوده، اما به دلیل نبود اقامتگاه در این شهرستان همه تورها نیم‌روزه است. آژانس‌های گردشگری از فقدان اقامتگاه در تیران و کرون برای اسکان گردشگران در این منطقه گلایه دارندآژانس‌های گردشگری، شهرستان تیران‌وکرون را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود و یا گذرگاه سفر به دیگر مناطق انتخاب می‌کنند، اما اگر فرصت اقامت گردشگران و امکان اطراق یک روزه ایجاد شود این شهرستان نیز به عنوان یکی از مقاصد اصلی تورهای گردشگری انتخاب می‌شود.

تیران‌وکرون میزبان گردشگران داخلی و همچنین برخی از گردشگران خارجی بوده، اما به دلیل نبود اقامتگاه در این شهرستان همه تورها نیم‌روزه است. آژانس‌های گردشگری از فقدان اقامتگاه در تیران و کرون برای اسکان گردشگران در این منطقه گلایه دارند.

برای رفع مشکل اقامت گردشگران چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

با توجه به سرمایه‌گذاری برای ایجاد مناطق بومگردی و احیای خانه‌های تاریخی می‌توان از آن برای اسکان مسافران نیز بهره‌مند شد؛ خانه‌های تاریخی به اقامتگاه تبدیل می‌شوند. اکنون ۱۰ خانه تاریخی انتخاب شده و امسال با احیای آن‌ها بستری برای اسکان مسافران و گردشگران فراهم می‌شود.

 احداث هتل در شهرستان تیران‌وکرون نیز جزو برنامه‌ها در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی است و برای این کار تسهیلات بانکی و جانمایی زمین جهت اجرای طرح سرمایه‌گذار و انجام اقدامات قانونی پیش‌بینی شده است.

وضعیت صنایع دستی شهرستان چگونه است؟

زمینه اشتغال در حوزه گردشگری این شهرستان به حد مطلوب نرسیده است، اما در عرصه صنایع دستی هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که در قالب کارگاه‌های خانگی و صنفی فعالیت میکنند.

تسهیلات مشاغل خانگی برای افراد دارای فعال و علاقه مند در این حوزه پیش‌بینی شده که با تشکیل پرونده به بانک‌های عامل معرفی و وام خود را برای ایجاد کسب و کار دریافت می‌کنند.

بیمه هنرمندان صنایع دستی و ارایه وام به رشد فعالیت‌های این حوزه کمک کرده، البته نیاز به مشارکت بیشتر هنرمندان و احیا رشته‌های قدیمی این بخش است. بیمه هنرمندان صنایع دستی و ارایه وام به رشد فعالیت‌های این حوزه کمک کرده، البته نیاز به مشارکت بیشتر هنرمندان و احیا رشته‌های قدیمی است.

کدام رشته‌های صنایع دستی در شهرستان فعال است؟

هنرمندان تیران‌وکرون  در ۳۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند که قدمت این آن‌ها در این شهرستان به ۵۰۰ سال می‌رسد.

چرم‌دوزی، ترمه‌بافی، قلاب‌بافی، صنایع چوبی، سفره قلمکار، سفالگری، زنگوله‌سازی، ماشته‌بافی و سفره‌کاری قلمکار به روش خاص از رشته‌هایی است که هنرمندان در شهرستان تیران‌وکرون در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

نبود بازارچه محلی و بستر مناسب برای تجاری‌سازی تولیدات هنری این شهرستان، مانع درآمدزایی هنرمندان تیران‌وکرون شده و انگیزه آنان برای ادامه فعالیت‌های هنری را از بین برده استایجاد محلی برای آموزش هنرمندان فرصتی برای برگزاری دوره های آموزشی، ایجاد بستر برای اجتماع هنرمندان و برپایی نمایشگاه دائمی است. برگزاری نمایشگاه فرصتی است تا ظرفیت‌های صنایع دستی شهرستان بیشتر از گذشته به مردم معرفی شودتوجه به رشته‌های صنایع دستی و ارتقاء ظرفیت‌های آن نقش موثری در رونق تولید و اشتغال دارد که باید از آن‌ها حمایت شود.

نبود بازارچه محلی و بستر مناسب برای تجاری‌سازی تولیدات هنری این شهرستان، مانع درآمدزایی هنرمندان تیران‌وکرون شده و انگیزه آنان برای ادامه فعالیت‌های هنری را از بین برده است.

کد خبر 376986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.